Twee lijndiensten voor Amsterdam
30 mei 2005
---
Lisa Neves Gonçalves
Vanaf augustus zullen containerschepen van de Grand Alliance de Ceres
Paragon Terminal in Amsterdam aandoen. Twee lijndiensten zullen, na
een korte infaseringsperiode, wekelijks containers in de Amsterdamse
haven lossen en laden. Amsterdam is daarmee opgenomen in het schema
van de nieuwste Europa-Verre Oosten dienst van de Grand Alliance en
tevens in een bestaande dienst die Japan met Europa verbindt.
In de nieuwe dienst, de zogeheten `F Loop', worden in het Verre Oosten
de belangrijkste Chinese havens verbonden met Amsterdam. In de
bestaande dienst, de zogeheten `A loop', worden Japanse havens
verbonden met enkele Europese, waaronder nu dus ook Amsterdam. De
schepen vallen in de categorie 4.000 - 6.000 teu.
Aanhouder wint
Volgens de Amsterdamse havenwethouder Mark van der Horst is de komst
van deze lijndiensten een grote stimulans voor de bedrijvigheid in de
haven, de stad en de regio: "De aanhouder wint. Ik ben blij dat
verladers hun containers nu in onze haven kunnen overslaan. De
Ceresterminal is hypermodern en erg snel, de haven congestievrij en
dat is in het voordeel van de verladers." De wethouder wijst ook op
andere voordelen: "Met de containers krijgen we extra banen in de
haven, zowel op de terminal als bij nautische dienstverleners. En ik
verwacht veel spin-off voor de andere bedrijven."
De Grand Alliance is een samenwerkingsverband van vijf grote
containerrederijen: Hapag Lloyd, MISC, NYK, OOCL en P&O Nedlloyd. NYK
is aandeelhouder van de Ceres Paragon Terminal en heeft de
onderhandelingen met de andere Grand Alliance partners hiermee
succesvol afgerond.
Innovatief
De terminal is aangelegd volgens een innovatief concept. Door kranen
aan weerszijden van een insteekhaven te plaatsen, kunnen schepen aan
twee kanten tegelijk worden geladen en gelost. Dit levert rederijen
een forse besparing op.
Groei
Het gaat erg goed met de Amsterdamse haven. In 2004 groeide de
overslag met ongeveer 17%. In totaal groeide Zeehavens Amsterdam (dus
inclusief IJmuiden/Velsen, Beverwijk en Zaanstad) ongeveer 12% en
behoort in grootte tot de top-5 van Noord-West Europa. De komst van de
containerlijnen ligt in de lijn van de huidige ontwikkelingen van
Zeehavens Amsterdam.
Gemeente Amsterdam