Gemeente Utrecht

INSCHRIJVING VOOR UTRECHTSE VEILIGHEIDSPRIJS 2005 GEOPEND

Kandidaten voor de Utrechtse Veiligheidsprijs 2005 kunnen zich vanaf nu inschrijven. De zesde Veiligheidsprijs wordt op 24 november van dit jaar uitgereikt. De laatste keer was dat in november 2003. Veiligheid leeft sterk onder bewoners van Utrecht. De gemeente werkt onder de slogan "Utrecht Veilig! Dat doen we samen" met verschillende partners aan de veiligheid in de stad Utrecht. Ook bij bewoners, wijk- en buurtorganisaties ontstaan steeds nieuwe initiatieven die de veiligheid in de wijk, op school, in het uitgaanscentrum of buurt verbeteren. Om deze initiatieven de kans te geven uit te groeien tot volwaardige projecten die op eigen kracht kunnen draaien, reikt de gemeente eenmaal in de twee jaar de Utrechtse Veiligheidsprijs uit. De gemeente heeft de Veiligheidsprijs inmiddels vijf keer uitgereikt.

Inschrijven
In aanmerking komen bewoners, wijk-, buurt-, welzijns- en buurtorganisaties, de Utrechtse horeca en zorginstellingen die op eigen kracht initiatieven op het gebied van veiligheid hebben ontplooid en tot uitvoering hebben gebracht. Deze initiatieven moeten al zichtbare resultaten hebben geboekt, die overdraagbaar zijn naar andere wijken. Geïnteresseerden kunnen de wervingsfolder en het inschrijfformulier ophalen bij wijkbureaus, de bibliotheekvestigingen en het Informatie Centrum in het Stadhuis of de site van de gemeente Utrecht bekijken.

Meer informatie (vanaf 30 mei) op www.utrecht.nl/Veiligheidsprijs

De jury beoordeelt de inzendingen op de volgende vijf criteria:

· De initiatiefnemers wonen, of zijn gevestigd in de gemeente Utrecht of ontplooien hier hun activiteiten. · De werkzaamheden vergroten (gevoelens van) veiligheid. · Het versterken van veiligheid wordt 'in eigen kring' gezocht: binnen de branche, de wijk, de vereniging, het bedrijf et cetera. Het uitsluitend inschakelen van politie of justitie is niet voldoende; een samenwerkingsverband komt wel in aanmerking.

· Het initiatief is in andere, vergelijkbare wijken ook goed toepasbaar. · De resultaten zijn duidelijk zichtbaar.

Inzendingen dienen vóór 19 september 2005 te worden gestuurd aan: Gemeente Utrecht
Secretariaat Utrechtse Veiligheidsprijs
Antwoordnummer 9977
3500 VB Utrecht
Prijsuitreiking
Uit vijf genomineerde initiatieven kiest de jury de uiteindelijke winnaar, die naast de Veiligheidstrofee kan rekenen op de hoofdprijs van ¤ 7.000. De overige genomineerden krijgen een geldbedrag van ¤ 2.300. Met deze prijzen kunnen de initiatiefnemers hun project een extra impuls geven. De burgemeester reikt de Utrechtse Veiligheidsprijs op 24 november uit in aanwezigheid van publiek en pers.

Publieksprijs
Net als voorgaande jaren kan het publiek ook zelf een voorkeur uitspreken voor één van de genomineerde initiatieven via de sites van de gemeente Utrecht en Ons Utrecht. Dit kan vanaf 18 oktober. De publiekswinnaar ontvangt tijdens de prijsuitreiking uit handen van de uitgever van Ons Utrecht, Jan Boon, een eervolle oorkonde en een geldbedrag.

Gemeente en bewoners samen voor veiligheid
Veiligheid is een belangrijk thema voor de bestuurders én bewoners van de gemeente Utrecht. Al jaren geven bewoners aan dat veiligheid in hun buurt boven aan hun prioriteitenlijst staat. Een doelstelling van het gemeentelijk veiligheidsbeleid is het realiseren van een veilige stad waar bewoners, bezoekers, recreanten, werknemers en ondernemers zich prettig en op hun gemak voelen. Naast het gemeentelijk beleid op dit gebied, wil de gemeente graag meer bekendheid geven aan initiatieven van bewoners en organisaties door middel van de Utrechtse Veiligheidsprijs. Want zorgen voor veiligheid is niet een zaak van de gemeente alleen.

Noot voor de media:
Voor informatie kunt u contact opnemen met Sari Klatter, bestuurscommunicatie, telefoon 030 286 1409 of met Ann Cairo, secretaris Utrechtse Veiligheidsprijs, telefoon 030 286 1063