Jongeren worden niet warm of koud van massamedia
PERSBERICHT
CJP onderzocht het mediagebruik van jongeren
'Internet en vrienden zijn mijn belangrijkste informatiebron'
Voor het eerst is op Europees niveau kwalitatief onderzoek gedaan naar
het mediagebruik van jongeren. Op initiatief van CJP zijn in 10 landen
57 groepsdiscussies gehouden met 421 deelnemers.
Het afnemende belang van de massamedia
Internet wordt steeds belangrijker voor Europese jongeren. Het grote
voordeel van internet is dat het aantrekkelijke elementen van veel
verschillende media combineert: het is er altijd, je kunt er
informatie zoeken, entertainment vinden, vrienden ontmoeten en je kunt
jezelf laten zien. Maar de belangrijkste troef is dat het internet
interactief is. Je zit als gebruiker zelf aan de knoppen: je kunt
zelf bepalen wat je ziet of zoekt.
Daarentegen zijn de massamedia niet meer in staat om jongeren te
activeren. Ze zijn alleen nog geschikt als 'opwarmer'.
Nederlandse jongeren moeten 'dealen' met informatie overload
Nederlandse jongeren staan bloot aan meer informatie dan andere
jongeren in Europa. Met die grote hoeveelheid informatie gaan ze
laconiek om. Over de betrouwbaarheid van media maken Nederlandse
jongeren zich bijvoorbeeld - als enige in Europa - niet druk.
Verder zeggen Nederlandse jongeren dat ze één jongerenkanaal missen
waarop alle elementen samenkomen waarin ze geïnteresseerd zijn. Dat
zou op tv, radio of in een tijdschrift moeten komen. Maar of ze dit
kanaal echt zouden gebruiken, is onduidelijk.
Achtergrond onderzoek
CJP is met 300.000 leden één van de belangrijkste deelnemers aan de
European Youth Card Association. Aan het onderzoeksproject, Youth
Builds Europe, doet een groeiend aantal jongerenorganisaties mee. Ze
laten jongeren trainen tot groepsbegeleiders. Na enkele jaren krijgen
deze groepsbegeleiders een licentie om in hun land nieuwe
'moderators' op te leiden, zodat de reikwijdte van het onderzoek snel
uitgebreid kan worden. Een project met die ambitie is uniek in
Europa.
Noot voor de redactie -