Nieuw-Vlaamse Alliantie
Parlementaire nieuwsflits (23 - 27 mei 2005) (30/05/05)
Wekelijks ontvangt u een parlementaire nieuwsflits. Hierin brengen we
een selectie van de parlementaire initiatieven van onze
parlementsleden.
Vlaams Parlement
Het Permanent Hof van Arbitrage heeft zich in de vooravond van dinsdag
24 mei uitgesproken in verband met de activering van de IJzeren Rijn.
Eerder hadden de Nederlandse Eerste Kamer en het federaal parlement al
laten weten dat ze de beslissing zouden aanvaarden.
Het antwoord van het Permanent Hof van Arbitrage omtrent dit geschil
met Nederland luidde kort samengevat: Ja, maar. Tijdens het actuele
vragenuurtje voelde Bart De Wever Vlaams minister Peeters aan de tand
over deze uitspraak. Met deze uitspraak zijn immers verre van alle
problemen opgelost. Volgens Bart De Wever moet er eerst vooruitgang
geboekt worden in de dossiers van de Liefkenshoekspoortunnel en de
tweede spoortoegang op de rechteroever. Slechts dan kan de
reactivering van de IJzeren Rijn een succes worden.
Daarnaast zal er een gedetailleerd kostenplaatje en een
kostenverdeling moeten worden opgemaakt. Het Arbitragehof stelt voor
om hiervoor een onafhankelijke expertencommissie op te richten.
Tenslotte ligt de bevoegdheid om dit dossier uit te voeren niet bij de
Vlaamse, maar bij de federale overheid. Zowel de federale overheid als
de NMBS hullen zich echter in stilzwijgen. Het feit dat minister
Peeters aankondigde binnen enkele weken een gesprek aan te knopen met
zijn federale collega Vande Lanotte, nam het scepticisme bij Bart De
Wever zeker niet weg.
Enkele weken geleden interpelleerde Jan Loones de Minister van
Leefmilieu en Natuur over zijn beleid inzake het aankopen van duinen.
Jan Loones diende ondertussen hierover een met reden omklede motie in.
De motie werd woensdag 25 mei unaniem goedgekeurd door het Vlaams
Parlement. In de motie vraagt het Vlaams Parlement aan de Vlaamse
Regering om het aankoopbeleid van duingrond, dat reeds sinds 1998
gevoerd wordt, binnen de budgettaire ruimte onverkort voort te
zetten. Ook vraagt de motie om kredietherschikkingen mogelijk te maken
om te kunnen inspelen op kansen van verwerving. Daarnaast moet er
voldoende aandacht besteed worden aan het natuurgerichte beheer van de
duinen. Tenslotte moet er blijvend geïnvesteerd worden om de natuur-
en milieueducatie en de informatie over de themas zee, strand en
duinen, te versterken. Hiervoor kan er best overlegd worden met andere
betrokken besturen. Ook moeten er in dat kader de nodige middelen en
personeel vrijgemaakt worden voor het Vlaams Bezoekers- en
Natuureducatiecentrum De Nachtegaal in De Panne.
Een andere motie die woensdag ter stemming lag, was van de hand van
Jan Loones en Luc Van den Brande (CD&V). Deze motie handelde over de
financiële vooruitzichten van de Europese Unie. Vanuit Wallonië
bestaat er immers een grote druk om er voor te zorgen dat de middelen
voor het economische en sociale cohesiebeleid worden gebetonneerd,
ondanks de inkrimping van de middelen. Deze maatregel zou betekenen
dat er meer middelen ter beschikking blijven waarop zij een beroep
zouden kunnen doen. In naam van België verwierp minister De Gucht het
besparingsvoorstel van het Luxemburgse voorzitterschap voor de
meerjarenbegroting 2007-2013. Blijkbaar werd het voorstel uitsluitend
verworpen omdat het zou leiden tot een verlaging van de steun voor
Henegouwen.
In de motie wordt aan de Vlaamse regering gevraagd aan te dringen op
een nieuwe vergadering van het Overlegcomité om duidelijkheid te
scheppen over het Belgische standpunt in dit dossier. Er moet eveneens
over gewaakt worden dat dit standpunt de Vlaamse belangen niet in het
gedrang brengt. In concreto betekent dit dat in het slechtste geval
een proportionele inkrimping van alle middelen verdedigd kan worden.
Een scenario waarbij de middelen voor doelstelling 1B minder dan
proportioneel afgebouwd zouden worden ten koste van de middelen voor
doelstelling 1A, is echter uit den boze. Anders riskeert men, met
Europa als achterpoort, een zoveelste verdoken transfer naar Wallonië
te organiseren.
Tot slot wil de motie dat men bij de Europese instellingen te blijft
aandringen op een institutionele oplossing, die rekening houdt met een
eigen inbreng van regios met wetgevende bevoegdheden binnen die
dossiers waarvoor zij intern bevoegd zijn. De motie werd goedgekeurd
met een nipte, alternatieve meerderheid (CD&V, N-VA en Vlaams Belang).
De Commissie voor Brussel en de Vlaamse Rand wordt de komende tijd
een belangrijke commissie. Ze zal haar handen vol hebben aan het
omzetten van alle aangekondigde engagementen in beleidsdaden..
Donderdag werd er een hoorzitting georganiseerd met een delegatie van
de Conferentie van de Vlaamse schepenen en OCMW-voorzitters van
Brussel. In de negentien gemeenten zijn er momenteel 15
Nederlandstalige schepenen en 3 Nederlandstalige OCMW-voorzitters. 16
van de 19 gemeenten heeft een Nederlandstalige vertegenwoordiging in
het schepencollege of een OCMW-voorzitter. Mark Demesmaeker nam
tijdens de hoorzitting vooral acte van de vaak moeilijke of toch op
zijn minst onduidelijk relatie tussen de Vlaamse gemeenschapscommissie
(VGC), de Vlaamse overheid en de Nederlandstalige schepenen of
OCMW-voorzitters. De VGC wordt beschouwd als het intermediaire niveau
tussen deze instellingen. Eén van de conclusies van de hoorzitting was
dan ook dat er zich een kerntakendebat opdringt, waarbij vragen moeten
beantwoord worden als : Wat is de rol van de VGC en van de gemeenten
t.a.v. de Vlaamse gemeenschap in Brussel? Mark stelde ook vast dat er
vaak grote verschillen bestaan tussen de gemeenten onderling.
Tenslotte was Mark aangenaam verrast door het goede werk dat de
individuele Nederlandstalige schepenen en OCMW-voorzitters onder
moeilijke omstandigheden leveren.
Donderdag interpelleerde Kris Van Dijck minister Bourgeois over de
uitzendrechten van het Belgisch voetbal. Recent werd dit contract
toegewezen aan Belgacom, dat hiervoor de nodige afspraken gemaakt
heeft met de VRT. Door het opbod tussen de verschillende kandidaten
kwam de teller naar onze voetbalnormen hoog te liggen: 36 miljoen
euro. Een aantal zaken die in de lange discussie in de commissie naar
boven kwam: Wat met het tweedeklassevoetbal? Nam Tony Mary
beslissingen die eigenlijk toekomen aan de Raad van Bestuur van de
VRT? En tenslotte, maar bijzonder fundamenteel: is er geen sprake van
concurrentievervalsing door het samenwerkingsverband Belgacom-VRT? De
minister was bijzonder duidelijk : het sluiten van een alliantie komt
toe aan de Raad van Bestuur van de VRT, en dus niet aan de
gedelegeerd-bestuurder.De minister plaatste ook ernstige vraagtekens
bij de regeling voor tweedeklassevoetbal. Doordat de VRT op
maandagavond een uitzending plant, dreigen de regionale TV-zenders pas
op dinsdag de tweedeklassewedstrijden te kunnen brengen. Dit is
wellicht commercieel bijzonder oninteressant. Ook het
gemeenschappelijke logo Elf TV waarmee Belgacom-VRT wil werken kan
voor de minister niet door de beugel. Over al deze elementen zal
binnenkort de Raad van Bestuur van de VRT zich moeten buigen. Kris Van
Dijck besloot met de volgende afweging : moet er zoveel belastingsgeld
besteed worden op een markt waar commerciële investeerders bereid zijn
veel geld op tafel te leggen?
Eind 2003 raakte bekend dat de RSZ bepaalde kanttekeningen maakte bij
het aannemen van naaste familieleden in het kader van het persoonlijk
assistentiebudget voor personen met een handicap. De RSZ gaf de
overheid tot 1 januari 2005 om een oplossing uit te werken, zolang zou
zij de situatie gedogen. Om tot een oplossing te komen dienden er
zowel op federaal niveau als op Vlaams niveau een aantal wijzigingen
te gebeuren in de regelgeving. Vijf maanden later, en bijna anderhalf
jaar nadat het probleem bekend raakte, is er nog steeds geen
structurele oplossing. Hierdoor verkeren de naaste familieleden, die
deels vergoed worden voor de zorgen die zij geven aan het familielid
met een handicap, in onzekerheid. Eerst ondervroeg Helga Stevens in
de commissie Welzijn Inge Vervotte over de stand van zaken op Vlaams
niveau. Uit het antwoord van de minister bleek dat de Vlaamse overheid
reeds alle maatregelen had voorbereid, maar dat zij dienden te wachten
op de wijziging van het K.B. door de federale overheid. Daarop stelde
Patrick De Groote, op vraag van Helga Stevens, een gelijkaardige vraag
aan Minister Demotte. Uit het antwoord bleek inderdaad (hadden we het
anders verwacht?) dat de federale overheid weer in gebreke blijft.
Helga Stevens had reeds uitgevist dat de wijziging van het K.B. al in
december 2004 op de ministertafel lag maar niet goedgekeurd kon worden
omdat ze vergeten waren een advies aan te vragen van de NAR. Nu, vijf
maanden later, blijkt dat niet alleen de NAR, maar ook nog de minister
van begroting en de Raad van State een advies dienen te geven. De
wijziging zal dus nog een paar maanden op zich laten wachten. Pas na
het verschijnen van deze wijziging in het B.S. treedt deze in werking
en kan de Vlaamse overheid het PAB-besluit aanpassen.
Zoals in eerdere Nieuwsflitsen reeds gesteld, is de openbare
vervoerssector één van de zaken die Jan Peumans op de voet volgt. Zo
bracht hij deze week via een Vraag om Uitleg de aangekondigde
evaluatie van het decreet basismobiliteit ter sprake. Naast een
permanente evaluatie van de verschillende projecten, wordt er een
globale evaluatie verwacht tegen het najaar. De minister bevestigde
dat de voorbereidingen hiervoor momenteel bezig zijn. Er is een
algemeen evaluatiekader opgemaakt, dat op basis van 10 aandachtspunten
een permanente evaluatie mogelijk zal maken. Minister Van Brempt is
voorstander van een zogenaamde pragmatische invulling. Dit betekent
dat de basismobiliteit zal worden afgestemd op de noden van het gebied
en rekening houdend met de exploitatiemogelijkheden. Daarnaast vroeg
Jan zich af wat de mogelijkheden waren om de taxisector in te
schakelen als een vorm van openbare vervoersauto. Op dit moment
analyseert De Lijn de voorwaarden en criteria voor het inschakelen van
taxivoertuigen in functie van het garanderen van de normen in gebieden
met een kleine vervoersvraag. Om een correct beeld te krijgen van de
toestand voert De Lijn tijdens het eerste exploitatiejaar meestal een
belbus in. Na dit eerste jaar wordt alles geanalyseerd en wordt
nagegaan welke exploitatievorm het meest geschikt is. Tenslotte drong
Jan Peumans sterk aan op een betere afstemming op het aanbod van de
NMBS. Deze federale instelling zal worden betrokken bij alle
evaluaties.
Kamer van Volksvertegenwoordigers
Patrick De Groote vroeg aan minister Demotte een tegemoetkoming aan
coeliakiepatiënten in het kader van dieetvoeding voor medisch gebruik.
Afgelopen zondag werd er de internationale dag van de coeliakie.
Coeliakielijders mogen niets van tarwe, rogge, haver en gerst eten
omdat ze door een afwijking in de darmen geen gluten kunnen verteren.
Deze gluten uit de voedingsmiddelen halen is een duur productieproces.
Daar het echter om voedingsmiddelen en niet om geneesmiddelen gaat,
kunnen patiënten voorlopig niet rekenen op een of ander terugbetaling
rekenen van het RIZIV. De minister antwoordde positief en beloofde
tegen eind 2005 de mogelijkheid te voorzien om een maandelijks
forfaitair bedrag voor coaliakiepatiënten uit te keren. Een machtiging
door een adviserend geneesheer van het ziekenfonds zou voldoende
moeten zijn. Patrick De Groote zal zich tevens inzetten voor een
betere aanduiding op verpakkingen van voedingsmiddelen of producten
gluten bevatten of niet. Zo weten de patiënten met zekerheid welke
producten zij wel of niet mogen eten.
Patrick De Groote vroeg PS-minister Dupont van ambtenarenzaken om een
discriminatie tegen Vlaamse ambtenaren recht te zetten. In 2002 werd
er een examen bij Selor uitgeschreven voor ambtenaren bij Financiën.
De geslaagden konden meedoen aan een volgend examen, zijnde het
allerlaatste examen voor bestuurschef dat werd georganiseerd. Selor
had echter zonder voorgaande als bijkomende voorwaarde gesteld dat
alleen de bestuursassistenten mochten meedoen die uiterlijk op 30 juni
2002 werden benoemd. Minister Reynders had echter de Nederlandstaligen
na 30 juni en de Franstaligen vóór die datum benoemd, terwijl het
nochtans om een gelijktijdig examen ging. Het ministerie van Financiën
gaf de Nederlandstaligen alsnog de toelating om aan het examen mee te
doen, maar Selor weigert deze resultaten te erkennen. Na een eerdere
tussenkomst in 2004 van Bourgeois had men belooft een overleg te
organiseren tussen de kabinetten van ambtenarenzaken en financiën.
Minister Dupont, overigens ook bevoegd voor gelijke kansen, weigert
echter een oplossing te vinden omdat Selor dan het gevaar loopt
kandidaten van andere federale ministeries te discrimineren! De Groote
zal nu de minister Reynders van Financiën vragen hoe hij de gedupeerde
Nederlandstalige ambtenaren zal vergoeden voor zijn nalatigheid.
Auteur:
Wetenschappelijk Medewerker Vlaams parlement
Peter Buysrogge
Meer informatie:
Contactpersoon: Piet De Bruyn, woordvoerder
Telefoon: 02 219 49 30
Fax: 02 217 34 10
E-post: piet.debruyn@n-va.be
Url: www.n-va.be