Nieuw-Vlaamse Alliantie


Parlementaire nieuwsflits (23 - 27 mei 2005) (30/05/05)

Wekelijks ontvangt u een parlementaire nieuwsflits. Hierin brengen we een selectie van de parlementaire initiatieven van onze parlementsleden.

Vlaams Parlement

Het Permanent Hof van Arbitrage heeft zich in de vooravond van dinsdag 24 mei uitgesproken in verband met de activering van de IJzeren Rijn. Eerder hadden de Nederlandse Eerste Kamer en het federaal parlement al laten weten dat ze de beslissing zouden aanvaarden. Het antwoord van het Permanent Hof van Arbitrage omtrent dit geschil met Nederland luidde kort samengevat: Ja, maar. Tijdens het actuele vragenuurtje voelde Bart De Wever Vlaams minister Peeters aan de tand over deze uitspraak. Met deze uitspraak zijn immers verre van alle problemen opgelost. Volgens Bart De Wever moet er eerst vooruitgang geboekt worden in de dossiers van de Liefkenshoekspoortunnel en de tweede spoortoegang op de rechteroever. Slechts dan kan de reactivering van de IJzeren Rijn een succes worden. Daarnaast zal er een gedetailleerd kostenplaatje en een kostenverdeling moeten worden opgemaakt. Het Arbitragehof stelt voor om hiervoor een onafhankelijke expertencommissie op te richten. Tenslotte ligt de bevoegdheid om dit dossier uit te voeren niet bij de Vlaamse, maar bij de federale overheid. Zowel de federale overheid als de NMBS hullen zich echter in stilzwijgen. Het feit dat minister Peeters aankondigde binnen enkele weken een gesprek aan te knopen met zijn federale collega Vande Lanotte, nam het scepticisme bij Bart De Wever zeker niet weg.

Enkele weken geleden interpelleerde Jan Loones de Minister van Leefmilieu en Natuur over zijn beleid inzake het aankopen van duinen. Jan Loones diende ondertussen hierover een met reden omklede motie in. De motie werd woensdag 25 mei unaniem goedgekeurd door het Vlaams Parlement. In de motie vraagt het Vlaams Parlement aan de Vlaamse Regering om het aankoopbeleid van duingrond, dat reeds sinds 1998 gevoerd wordt, binnen de budgettaire ruimte onverkort voort te zetten. Ook vraagt de motie om kredietherschikkingen mogelijk te maken om te kunnen inspelen op kansen van verwerving. Daarnaast moet er voldoende aandacht besteed worden aan het natuurgerichte beheer van de duinen. Tenslotte moet er blijvend geïnvesteerd worden om de natuur- en milieueducatie en de informatie over de themas zee, strand en duinen, te versterken. Hiervoor kan er best overlegd worden met andere betrokken besturen. Ook moeten er in dat kader de nodige middelen en personeel vrijgemaakt worden voor het Vlaams Bezoekers- en Natuureducatiecentrum De Nachtegaal in De Panne.

Een andere motie die woensdag ter stemming lag, was van de hand van Jan Loones en Luc Van den Brande (CD&V). Deze motie handelde over de financiële vooruitzichten van de Europese Unie. Vanuit Wallonië bestaat er immers een grote druk om er voor te zorgen dat de middelen voor het economische en sociale cohesiebeleid worden gebetonneerd, ondanks de inkrimping van de middelen. Deze maatregel zou betekenen dat er meer middelen ter beschikking blijven waarop zij een beroep zouden kunnen doen. In naam van België verwierp minister De Gucht het besparingsvoorstel van het Luxemburgse voorzitterschap voor de meerjarenbegroting 2007-2013. Blijkbaar werd het voorstel uitsluitend verworpen omdat het zou leiden tot een verlaging van de steun voor Henegouwen.
In de motie wordt aan de Vlaamse regering gevraagd aan te dringen op een nieuwe vergadering van het Overlegcomité om duidelijkheid te scheppen over het Belgische standpunt in dit dossier. Er moet eveneens over gewaakt worden dat dit standpunt de Vlaamse belangen niet in het gedrang brengt. In concreto betekent dit dat in het slechtste geval een proportionele inkrimping van alle middelen verdedigd kan worden. Een scenario waarbij de middelen voor doelstelling 1B minder dan proportioneel afgebouwd zouden worden ten koste van de middelen voor doelstelling 1A, is echter uit den boze. Anders riskeert men, met Europa als achterpoort, een zoveelste verdoken transfer naar Wallonië te organiseren.
Tot slot wil de motie dat men bij de Europese instellingen te blijft aandringen op een institutionele oplossing, die rekening houdt met een eigen inbreng van regios met wetgevende bevoegdheden binnen die dossiers waarvoor zij intern bevoegd zijn. De motie werd goedgekeurd met een nipte, alternatieve meerderheid (CD&V, N-VA en Vlaams Belang).

De Commissie voor Brussel en de Vlaamse Rand wordt de komende tijd een belangrijke commissie. Ze zal haar handen vol hebben aan het omzetten van alle aangekondigde engagementen in beleidsdaden.. Donderdag werd er een hoorzitting georganiseerd met een delegatie van de Conferentie van de Vlaamse schepenen en OCMW-voorzitters van Brussel. In de negentien gemeenten zijn er momenteel 15 Nederlandstalige schepenen en 3 Nederlandstalige OCMW-voorzitters. 16 van de 19 gemeenten heeft een Nederlandstalige vertegenwoordiging in het schepencollege of een OCMW-voorzitter. Mark Demesmaeker nam tijdens de hoorzitting vooral acte van de vaak moeilijke of toch op zijn minst onduidelijk relatie tussen de Vlaamse gemeenschapscommissie (VGC), de Vlaamse overheid en de Nederlandstalige schepenen of OCMW-voorzitters. De VGC wordt beschouwd als het intermediaire niveau tussen deze instellingen. Eén van de conclusies van de hoorzitting was dan ook dat er zich een kerntakendebat opdringt, waarbij vragen moeten beantwoord worden als : Wat is de rol van de VGC en van de gemeenten t.a.v. de Vlaamse gemeenschap in Brussel? Mark stelde ook vast dat er vaak grote verschillen bestaan tussen de gemeenten onderling. Tenslotte was Mark aangenaam verrast door het goede werk dat de individuele Nederlandstalige schepenen en OCMW-voorzitters onder moeilijke omstandigheden leveren.

Donderdag interpelleerde Kris Van Dijck minister Bourgeois over de uitzendrechten van het Belgisch voetbal. Recent werd dit contract toegewezen aan Belgacom, dat hiervoor de nodige afspraken gemaakt heeft met de VRT. Door het opbod tussen de verschillende kandidaten kwam de teller naar onze voetbalnormen hoog te liggen: 36 miljoen euro. Een aantal zaken die in de lange discussie in de commissie naar boven kwam: Wat met het tweedeklassevoetbal? Nam Tony Mary beslissingen die eigenlijk toekomen aan de Raad van Bestuur van de VRT? En tenslotte, maar bijzonder fundamenteel: is er geen sprake van concurrentievervalsing door het samenwerkingsverband Belgacom-VRT? De minister was bijzonder duidelijk : het sluiten van een alliantie komt toe aan de Raad van Bestuur van de VRT, en dus niet aan de gedelegeerd-bestuurder.De minister plaatste ook ernstige vraagtekens bij de regeling voor tweedeklassevoetbal. Doordat de VRT op maandagavond een uitzending plant, dreigen de regionale TV-zenders pas op dinsdag de tweedeklassewedstrijden te kunnen brengen. Dit is wellicht commercieel bijzonder oninteressant. Ook het gemeenschappelijke logo Elf TV waarmee Belgacom-VRT wil werken kan voor de minister niet door de beugel. Over al deze elementen zal binnenkort de Raad van Bestuur van de VRT zich moeten buigen. Kris Van Dijck besloot met de volgende afweging : moet er zoveel belastingsgeld besteed worden op een markt waar commerciële investeerders bereid zijn veel geld op tafel te leggen?

Eind 2003 raakte bekend dat de RSZ bepaalde kanttekeningen maakte bij het aannemen van naaste familieleden in het kader van het persoonlijk assistentiebudget voor personen met een handicap. De RSZ gaf de overheid tot 1 januari 2005 om een oplossing uit te werken, zolang zou zij de situatie gedogen. Om tot een oplossing te komen dienden er zowel op federaal niveau als op Vlaams niveau een aantal wijzigingen te gebeuren in de regelgeving. Vijf maanden later, en bijna anderhalf jaar nadat het probleem bekend raakte, is er nog steeds geen structurele oplossing. Hierdoor verkeren de naaste familieleden, die deels vergoed worden voor de zorgen die zij geven aan het familielid met een handicap, in onzekerheid. Eerst ondervroeg Helga Stevens in de commissie Welzijn Inge Vervotte over de stand van zaken op Vlaams niveau. Uit het antwoord van de minister bleek dat de Vlaamse overheid reeds alle maatregelen had voorbereid, maar dat zij dienden te wachten op de wijziging van het K.B. door de federale overheid. Daarop stelde Patrick De Groote, op vraag van Helga Stevens, een gelijkaardige vraag aan Minister Demotte. Uit het antwoord bleek inderdaad (hadden we het anders verwacht?) dat de federale overheid weer in gebreke blijft. Helga Stevens had reeds uitgevist dat de wijziging van het K.B. al in december 2004 op de ministertafel lag maar niet goedgekeurd kon worden omdat ze vergeten waren een advies aan te vragen van de NAR. Nu, vijf maanden later, blijkt dat niet alleen de NAR, maar ook nog de minister van begroting en de Raad van State een advies dienen te geven. De wijziging zal dus nog een paar maanden op zich laten wachten. Pas na het verschijnen van deze wijziging in het B.S. treedt deze in werking en kan de Vlaamse overheid het PAB-besluit aanpassen.

Zoals in eerdere Nieuwsflitsen reeds gesteld, is de openbare vervoerssector één van de zaken die Jan Peumans op de voet volgt. Zo bracht hij deze week via een Vraag om Uitleg de aangekondigde evaluatie van het decreet basismobiliteit ter sprake. Naast een permanente evaluatie van de verschillende projecten, wordt er een globale evaluatie verwacht tegen het najaar. De minister bevestigde dat de voorbereidingen hiervoor momenteel bezig zijn. Er is een algemeen evaluatiekader opgemaakt, dat op basis van 10 aandachtspunten een permanente evaluatie mogelijk zal maken. Minister Van Brempt is voorstander van een zogenaamde pragmatische invulling. Dit betekent dat de basismobiliteit zal worden afgestemd op de noden van het gebied en rekening houdend met de exploitatiemogelijkheden. Daarnaast vroeg Jan zich af wat de mogelijkheden waren om de taxisector in te schakelen als een vorm van openbare vervoersauto. Op dit moment analyseert De Lijn de voorwaarden en criteria voor het inschakelen van taxivoertuigen in functie van het garanderen van de normen in gebieden met een kleine vervoersvraag. Om een correct beeld te krijgen van de toestand voert De Lijn tijdens het eerste exploitatiejaar meestal een belbus in. Na dit eerste jaar wordt alles geanalyseerd en wordt nagegaan welke exploitatievorm het meest geschikt is. Tenslotte drong Jan Peumans sterk aan op een betere afstemming op het aanbod van de NMBS. Deze federale instelling zal worden betrokken bij alle evaluaties.

Kamer van Volksvertegenwoordigers

Patrick De Groote vroeg aan minister Demotte een tegemoetkoming aan coeliakiepatiënten in het kader van dieetvoeding voor medisch gebruik. Afgelopen zondag werd er de internationale dag van de coeliakie. Coeliakielijders mogen niets van tarwe, rogge, haver en gerst eten omdat ze door een afwijking in de darmen geen gluten kunnen verteren. Deze gluten uit de voedingsmiddelen halen is een duur productieproces. Daar het echter om voedingsmiddelen en niet om geneesmiddelen gaat, kunnen patiënten voorlopig niet rekenen op een of ander terugbetaling rekenen van het RIZIV. De minister antwoordde positief en beloofde tegen eind 2005 de mogelijkheid te voorzien om een maandelijks forfaitair bedrag voor coaliakiepatiënten uit te keren. Een machtiging door een adviserend geneesheer van het ziekenfonds zou voldoende moeten zijn. Patrick De Groote zal zich tevens inzetten voor een betere aanduiding op verpakkingen van voedingsmiddelen of producten gluten bevatten of niet. Zo weten de patiënten met zekerheid welke producten zij wel of niet mogen eten.

Patrick De Groote vroeg PS-minister Dupont van ambtenarenzaken om een discriminatie tegen Vlaamse ambtenaren recht te zetten. In 2002 werd er een examen bij Selor uitgeschreven voor ambtenaren bij Financiën. De geslaagden konden meedoen aan een volgend examen, zijnde het allerlaatste examen voor bestuurschef dat werd georganiseerd. Selor had echter zonder voorgaande als bijkomende voorwaarde gesteld dat alleen de bestuursassistenten mochten meedoen die uiterlijk op 30 juni 2002 werden benoemd. Minister Reynders had echter de Nederlandstaligen na 30 juni en de Franstaligen vóór die datum benoemd, terwijl het nochtans om een gelijktijdig examen ging. Het ministerie van Financiën gaf de Nederlandstaligen alsnog de toelating om aan het examen mee te doen, maar Selor weigert deze resultaten te erkennen. Na een eerdere tussenkomst in 2004 van Bourgeois had men belooft een overleg te organiseren tussen de kabinetten van ambtenarenzaken en financiën. Minister Dupont, overigens ook bevoegd voor gelijke kansen, weigert echter een oplossing te vinden omdat Selor dan het gevaar loopt kandidaten van andere federale ministeries te discrimineren! De Groote zal nu de minister Reynders van Financiën vragen hoe hij de gedupeerde Nederlandstalige ambtenaren zal vergoeden voor zijn nalatigheid.

Auteur:
Wetenschappelijk Medewerker Vlaams parlement
Peter Buysrogge

Meer informatie:
Contactpersoon: Piet De Bruyn, woordvoerder
Telefoon: 02 219 49 30
Fax: 02 217 34 10
E-post: piet.debruyn@n-va.be
Url: www.n-va.be