Onderzoek naar gebruik nieuwe gezondheidsverklaring deugt volstrekt
niet
Het onderzoek naar het gebruik van de nieuwe gezondheidsvragen dat de
Consumentenbond heeft uitgevoerd in opdracht van het Breed Platform
Verzekerden en Werk deugt volstrekt niet. De conclusies zijn niet
representatief voor de verzekeringsbedrijfstak. Eric Fischer, algemeen
directeur van het Verbond van Verzekeraars: Hiermee schiet de
consument niks op. Ik roep iedereen op die meent dat zijn
gezondheidsverklaring sinds 1 november niet correct is behandeld zich
te melden bij zijn verzekeraar. Mocht een klant ten onrechte afgewezen
zijn, dan wordt zijn behandeling opnieuw beoordeeld.
Het onderzoek deugt niet, omdat het heeft plaatsgevonden onder een
doelgroep die niet een doorsnee van de Nederlandse bevolking vormt.
Bovendien heeft het onderzoek plaatsgevonden slechts een half jaar na
de introductie van de nieuwe gezondheidsverklaring. Bij die
introductie is duidelijk gesteld dat verzekeraars tijd wordt gegund om
alles naar behoren te implementeren. Bovendien is gedeeltelijk
geënquêteerd in een periode dat verzekeraars nog bezig waren met
omwisselen.
Een ander beeld
Een snelle telefonische enquête door het Verbond langs de tien
grootste partijen op het terrein van levens- en
arbeidsongeschiktheidsverzekeringen leert dat circa 80 procent van de
gezondheidsformulieren correct wordt verstrekt. Het Verbond is het
volstrekt oneens met een van de conclusies die stelt dat het onderzoek
een goede indicatie is van de stand van zaken na de daadwerkelijke
implementatie van de nieuwe gezondheidsverklaring. Daarbij wordt
uitgegaan van 1 april, terwijl pas op 1 november de nieuwe verklaring
volledig ingevoerd moest zijn. Het onderzoek stopt op 7 februari zodat
slechts een zeer korte periode daadwerkelijk is onderzocht.
Onderzoek niet controleerbaar
In het onderzoek zijn 93 enquêtes betrokken. De uitkomsten zijn
slechts indicatief volgens de Consumentenbond. Maar desalniettemin
wemelt het rapport van tendentieuze uitspraken. Als 48 procent van de
respondenten zegt niet geïnformeerd te zijn, melden de onderzoekers:
Uit deze resultaten kan geconcludeerd worden dat het verstrekken van
informatie niet zodanig gebeurt dat de respondent heeft ervaren over
het onderwerp geïnformeerd te zijn. (pag 13). Als 26 mensen aangeven
dat er vragen worden gesteld naar erfelijke aandoeningen bij
familieleden waarover geen vragen mogen worden gesteld, generaliseren
de onderzoekers dat met de vaststelling dat na 1 april 2004 in de
gezondheidsverklaring nog steeds niet-toegestane vragen naar
(erfelijke) aandoeningen bij familieleden voorkomen.
Nieuw is beter
Vanaf 1 april verleden jaar, zo werd verzekeraars dringend door het
Verbond te verstaan gegeven, moest de nieuwe gezondheidsverklaring
plus toelichting bij de aanvraag voor een levens- en
arbeidsongeschiktheidsverzekering worden ingevoerd. Omdat zoiets
behoorlijk wat administratieve rompslomp met zich meebrengt, kregen
verzekeraars tot 1 november de tijd voor die omwisseling. In die
nieuwe formulieren staan minder, duidelijkere en concretere vragen en
de toelichting is ook helemaal herzien. De nieuwe
gezondheidsverklaring en toelichting zijn in overeenstemming gebracht
met afspraken met patiënten- en consumentenorganisaties en ze voldoen
aan eisen in verschillende codes.
Den Haag, 30 mei 2005
---
Verbond van Verzekeraars