Verbond van Verzekeraars

Onderzoek naar gebruik nieuwe gezondheidsverklaring deugt volstrekt niet

Het onderzoek naar het gebruik van de nieuwe gezondheidsvragen dat de Consumentenbond heeft uitgevoerd in opdracht van het Breed Platform Verzekerden en Werk deugt volstrekt niet. De conclusies zijn niet representatief voor de verzekeringsbedrijfstak. Eric Fischer, algemeen directeur van het Verbond van Verzekeraars: Hiermee schiet de consument niks op. Ik roep iedereen op die meent dat zijn gezondheidsverklaring sinds 1 november niet correct is behandeld zich te melden bij zijn verzekeraar. Mocht een klant ten onrechte afgewezen zijn, dan wordt zijn behandeling opnieuw beoordeeld.

Het onderzoek deugt niet, omdat het heeft plaatsgevonden onder een doelgroep die niet een doorsnee van de Nederlandse bevolking vormt. Bovendien heeft het onderzoek plaatsgevonden slechts een half jaar na de introductie van de nieuwe gezondheidsverklaring. Bij die introductie is duidelijk gesteld dat verzekeraars tijd wordt gegund om alles naar behoren te implementeren. Bovendien is gedeeltelijk geënquêteerd in een periode dat verzekeraars nog bezig waren met omwisselen.

Een ander beeld
Een snelle telefonische enquête door het Verbond langs de tien grootste partijen op het terrein van levens- en arbeidsongeschiktheidsverzekeringen leert dat circa 80 procent van de gezondheidsformulieren correct wordt verstrekt. Het Verbond is het volstrekt oneens met een van de conclusies die stelt dat het onderzoek een goede indicatie is van de stand van zaken na de daadwerkelijke implementatie van de nieuwe gezondheidsverklaring. Daarbij wordt uitgegaan van 1 april, terwijl pas op 1 november de nieuwe verklaring volledig ingevoerd moest zijn. Het onderzoek stopt op 7 februari zodat slechts een zeer korte periode daadwerkelijk is onderzocht.

Onderzoek niet controleerbaar
In het onderzoek zijn 93 enquêtes betrokken. De uitkomsten zijn slechts indicatief volgens de Consumentenbond. Maar desalniettemin wemelt het rapport van tendentieuze uitspraken. Als 48 procent van de respondenten zegt niet geïnformeerd te zijn, melden de onderzoekers: Uit deze resultaten kan geconcludeerd worden dat het verstrekken van informatie niet zodanig gebeurt dat de respondent heeft ervaren over het onderwerp geïnformeerd te zijn. (pag 13). Als 26 mensen aangeven dat er vragen worden gesteld naar erfelijke aandoeningen bij familieleden waarover geen vragen mogen worden gesteld, generaliseren de onderzoekers dat met de vaststelling dat na 1 april 2004 in de gezondheidsverklaring nog steeds niet-toegestane vragen naar (erfelijke) aandoeningen bij familieleden voorkomen.

Nieuw is beter
Vanaf 1 april verleden jaar, zo werd verzekeraars dringend door het Verbond te verstaan gegeven, moest de nieuwe gezondheidsverklaring plus toelichting bij de aanvraag voor een levens- en arbeidsongeschiktheidsverzekering worden ingevoerd. Omdat zoiets behoorlijk wat administratieve rompslomp met zich meebrengt, kregen verzekeraars tot 1 november de tijd voor die omwisseling. In die nieuwe formulieren staan minder, duidelijkere en concretere vragen en de toelichting is ook helemaal herzien. De nieuwe gezondheidsverklaring en toelichting zijn in overeenstemming gebracht met afspraken met patiënten- en consumentenorganisaties en ze voldoen aan eisen in verschillende codes.

Den Haag, 30 mei 2005

---