Gemeente Deventer

Week 21, 27 mei 2005

Wie wordt de geldheld van Deventer?
LEREN OMGAAN MET GELD KAN NIET VROEG GENOEG

Schuldenproblematiek steekt bij steeds jongere mensen de kop op. Dat blijkt steeds weer uit onderzoeken door onder andere het NIBUD. De oorzaken worden verklaard uit de verleidingen op TV en via internet, maar ook door een veranderde financiële opvoeding en educatie. Om jongeren weerbaar te maken tegen financiële verleidingen en te leren omgaan met hun geld, ontwikkelt Hogeschool Saxion in opdracht van het Budget Adviesbureau van de gemeente Deventer (het BAD) een lesbrief voor groep acht van het basisonderwijs. De lesbrief maakt onderdeel uit van het project De Geldheld, dat maandag 30 mei wordt gelanceerd op de Cees Wilkeshuisschool.

Omgaan met zakgeld
Uit het NIBUD onderzoek van november 2003 blijkt dat ruim zestig procent van de werkende jongeren tot en met 25 jaar te kampen heeft met een financiële achterstand. Ook onder scholieren komt veelvuldig schuldenproblematiek voor. De lesbrief richt zich dan ook met name op het voorkomen van financiële problemen op jonge leeftijd. Kinderen leren in onvoldoende mate om te gaan met hun zakgeld; hoe moet het worden besteed, wanneer uitgeven of juist sparen en waaraan wel of niet uitgeven? De basis voor het leren omgaan met geld zou juist in het zakgeldbeheer moeten worden aangeleerd. Hoe kunnen kinderen later anders zelf hun geld verstandig beheren?

Verontrustend
Het is verontrustend dat jongeren op een zodanig grote schaal en vooral al zo jong, in financiële problemen komen. Vooral voor jongeren met weinig perspectief op een hoog salaris is een start met schulden een slecht begin van een volwassen financieel leven. Om in een zo vroeg mogelijk stadium kinderen verantwoord met geld te leren omgaan, is gekozen om een lesbrief te ontwikkelen voor kinderen in het basisonderwijs. Kinderen van deze leeftijd zijn nog te beïnvloeden waar het gaat om het besef van een verantwoorde wijze van omgaan met geld, voor nu en voor de toekomst. Het houdt in dat er bij een verantwoorde besteding van geld financiële keuzes gemaakt moeten worden. De lesbrief biedt kinderen onder andere inzicht in hoe zij om kunnen gaan met de verleidingen waarmee zij voortdurend worden geconfronteerd.

Landelijke pilot
Het BAD heeft subsidie gekregen van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid voor het ontwikkelen van experimenten op het gebied van schuldenpreventie. Dit project maakt onderdeel uit van die experimenten. Het BAD heeft Kromstaf Organisatie&Educatie gevraagd de organisatie en ontwikkeling van het project ter hand te nemen. Kromstaf heeft een ruime ervaring in de opzet van educatieve projecten. Als het experiment aanslaat zal Kromstaf de lesbrief ook in andere gemeenten introduceren.
Het NIBUD, de instelling voor budgetvoorlichting in Nederland heeft geadviseerd over de totstandkoming van dit project. Uit Nibud-onderzoek blijkt ook dat schooldirecteuren voor zichzelf een taak zien in het leren omgaan met geld door kinderen.

Aftrap
Wethouder Sociale zaken Jos Fleskes zal de aftrap van het project geven op de Cees Wilkeshuisschool in Zandweerd. Hij overhandigt een T-shirt met het Geldheld logo aan de directeur Thijmen de Boer. Op dat moment is ook de aftrap van de wedstrijd die onderdeel uitmaakt van de lesbrief: de origineelste ideeën op het gebied van omgaan met geld worden beloond met leuke prijzen, die de scholen mogen gebruiken voor het organiseren van een schoolreisje of een feestavond.

Publicatiedatum: 27-5-2005

© 2004 Gemeente Deventer Laatste wijziging vrijdag 27 mei 2005