Week 21, 27 mei 2005
Wie wordt de geldheld van Deventer?
LEREN OMGAAN MET GELD KAN NIET VROEG GENOEG
Schuldenproblematiek steekt bij steeds jongere mensen de kop op. Dat
blijkt steeds weer uit onderzoeken door onder andere het NIBUD. De
oorzaken worden verklaard uit de verleidingen op TV en via internet,
maar ook door een veranderde financiële opvoeding en educatie. Om
jongeren weerbaar te maken tegen financiële verleidingen en te leren
omgaan met hun geld, ontwikkelt Hogeschool Saxion in opdracht van het
Budget Adviesbureau van de gemeente Deventer (het BAD) een lesbrief
voor groep acht van het basisonderwijs. De lesbrief maakt onderdeel
uit van het project De Geldheld, dat maandag 30 mei wordt gelanceerd
op de Cees Wilkeshuisschool.
Omgaan met zakgeld
Uit het NIBUD onderzoek van november 2003 blijkt dat ruim zestig
procent van de werkende jongeren tot en met 25 jaar te kampen heeft
met een financiële achterstand. Ook onder scholieren komt veelvuldig
schuldenproblematiek voor. De lesbrief richt zich dan ook met name op
het voorkomen van financiële problemen op jonge leeftijd. Kinderen
leren in onvoldoende mate om te gaan met hun zakgeld; hoe moet het
worden besteed, wanneer uitgeven of juist sparen en waaraan wel of
niet uitgeven? De basis voor het leren omgaan met geld zou juist in
het zakgeldbeheer moeten worden aangeleerd. Hoe kunnen kinderen later
anders zelf hun geld verstandig beheren?
Verontrustend
Het is verontrustend dat jongeren op een zodanig grote schaal en
vooral al zo jong, in financiële problemen komen. Vooral voor
jongeren met weinig perspectief op een hoog salaris is een start met
schulden een slecht begin van een volwassen financieel leven. Om in
een zo vroeg mogelijk stadium kinderen verantwoord met geld te leren
omgaan, is gekozen om een lesbrief te ontwikkelen voor kinderen in het
basisonderwijs. Kinderen van deze leeftijd zijn nog te beïnvloeden
waar het gaat om het besef van een verantwoorde wijze van omgaan met
geld, voor nu en voor de toekomst. Het houdt in dat er bij een
verantwoorde besteding van geld financiële keuzes gemaakt moeten
worden. De lesbrief biedt kinderen onder andere inzicht in hoe zij om
kunnen gaan met de verleidingen waarmee zij voortdurend worden
geconfronteerd.
Landelijke pilot
Het BAD heeft subsidie gekregen van het ministerie van Sociale Zaken
en Werkgelegenheid voor het ontwikkelen van experimenten op het gebied
van schuldenpreventie. Dit project maakt onderdeel uit van die
experimenten. Het BAD heeft Kromstaf Organisatie&Educatie gevraagd de
organisatie en ontwikkeling van het project ter hand te nemen.
Kromstaf heeft een ruime ervaring in de opzet van educatieve
projecten. Als het experiment aanslaat zal Kromstaf de lesbrief ook in
andere gemeenten introduceren.
Het NIBUD, de instelling voor budgetvoorlichting in Nederland heeft
geadviseerd over de totstandkoming van dit project. Uit
Nibud-onderzoek blijkt ook dat schooldirecteuren voor zichzelf een
taak zien in het leren omgaan met geld door kinderen.
Aftrap
Wethouder Sociale zaken Jos Fleskes zal de aftrap van het project
geven op de Cees Wilkeshuisschool in Zandweerd. Hij overhandigt een
T-shirt met het Geldheld logo aan de directeur Thijmen de Boer. Op dat
moment is ook de aftrap van de wedstrijd die onderdeel uitmaakt van de
lesbrief: de origineelste ideeën op het gebied van omgaan met geld
worden beloond met leuke prijzen, die de scholen mogen gebruiken voor
het organiseren van een schoolreisje of een feestavond.
Publicatiedatum: 27-5-2005
© 2004 Gemeente Deventer Laatste wijziging vrijdag 27 mei 2005
Gemeente Deventer