Tom Coronel

29 Mei 2005: SEAT's ruiken kansen op Imola
Na het succesvolle raceweekend op Silverstone hebben de SEAT rijders de zoete smaak de overwinning te pakken. Dat geldt niet alleen voor de fabrieksrijders, van wie Rickard Rydell twee weken geleden op de hoogste trede van het podium stond, maar ook voor de privateers. Tom Coronel hoopt de stijgende lijn in zijn door Team GR Asia geprepareerde SEAT Toldedo Cupra in San Marino door te trekken. "Het gaat steeds beter", aldus Tom. "We hebben de afgelopen races laten zien dat we ons ondanks een aantal tegenslagen sterk terug kunnen vechten naar het podium. Voor ons telt alleen de Michelin Independents Trophy, al zijn de kansen voor punten in het overall kampioenschap wel toegenomen. We mochten op Silverstone al 20 kilo uit de auto halen. Dat moet het gat met de BMW's wat verkleinen. Bovendien hebben we vorig jaar gezien dat Imola een circuit is waar de voorwiel aangedreven auto's in het voordeel zijn. Al met al denk ik dat we goede kansen hebben om te scoren hier", zo verklaarde Tom Coronel.

Binnen de gelederen van SEAT zijn er nog twee wijzigingen aan te merken. Zo mag Jason Plato na zijn succesvolle optreden in Silverstone opnieuw aantreden in een fabrieks SEAT. Daarnaast werd deze week bekend dat de Mexicaan Carlos Mastretta Aquilera de komende twee races de Fin Valle Mäkelä in de GR Asia Toledo Cupra zal vervangen. De race na Imola vindt plaats op het Mexicaanse circuit van Puebla, dus de tijdelijke keus voor een lokale held als teamgenoot voor Tom Coronel ligt voor de hand.

Eurosport besteed uiteraard weer veel aandacht aan het WTCC dit weekend.

Uitzendschema Eurosport
zaterdag 28-5: 21:00 - 21:15 Samenvatting kwalificatie zondag 29-5: 9:15 - 9:45 Warm up WTCC live
zondag 29-5: 15:00 - 17:00 Races WTCC live

---

15 Mei 2005: Vurig slot voor Tom Coronel op Silverstone

In het mekka van de internationale autosport, op het Circuit van Championship 2005 plaats. Na de desillusie tijdens het vorige raceweekend, had Tom Coronel zijn zinnen gezet op een sportieve revanche. En die kreeg de SEAT Team Holland coureur tijdens deze hij zijn eerste race weliswaar als 14e , maar was daarmee wel de tweede race bracht aanvankelijk een gelijk beeld en ook ditmaal eindigde de Nederlander als veertiende. Toch had er meer ingezeten, plaatsen. Na het succes van Alfa in de eerste race (Tarquini voor Thompson en Giovanardi) bracht deze tweede race een SEAT 1-2 met als winnaar Rickard Rydell voor Jason Plato. Tom Coronel toonde zich ingenomen met de manier waarop de voorbereidingen voor deze dubbele race verliepen. Wij reden op het de afstelling van de auto die het hier opmerkelijk goed deed. Daarnaast is Silverstone door zijn vele richtingveranderingen weekend natuurlijk een behoorlijk gewichtsvoordeel op de een vijfde tijd op oude banden. Het was voor iedereen een vraag hoe wij zo snel kwamen. En eerlijk gezegd was het voor mij ook een verrassing dat het zo snel ging. De eerste race kwam ik redelijk weg ook die 14e plaats. Ik lag op een gegeven moment op kop in de Privateer-klasse en dat was het enige doel. Geen onnodige risicos Met vertrouwen begon Coronel aan zijn tweede optreden. In die tweede mij het doel. Na flink wat aandringen lukte het om er langs te komen geen risicos nemen door verdedigend te gaan rijden. Later hield de Honda van Roberto Colciago mij duidelijk op. Het duurde langer dan die ging in de slotfase de strijd weer volop met mij aan. Het werd finish stevig terugschakelde en vervolgens wat rook en later vlammen hem daar te laten blussen. Op die manier pakte ik nog een vijfde Coronel.
8 Mei 2005: Tom Coronel houdt vol op de Nurbürgring Tom Coronel is er in geslaagd de beruchte 'Groene Hel' te bedwingen. Samen met Michel Schaap, Gerrie Willems en Ivo Breukers reed de Huizenaar de 24 uurs race op de Nurbürgring in de Seat Leon van Auto Traa Racing. Gedurende de race kende het team veel problemen met de aandrijfas. De Auto Traa crew verving herhaaldelijk de assen die herhaaldelijk defect raken als gevolg van een afgebroken motorsteun. Uiteindelijk slaagde het team er in om de auto keer op keer te repareren en aan de finish te brengen. De Nederlandse SEAT crew kwam als 19e in de diesel klasse. Het overall klassement leverde een fraaie overwinning op voor Duncan Andy Priaulx en Pedro Lamy. 2 Mei 2005: Domper voor Tom Coronel na keuring SEAT Toledo Cupra in Magny Cours
Tom Coronel was op zijn terugreis uit Magny Cours de stad Parijs al SEAT Toledo Cupra race-auto bij de nakeuring niet conform bleek. Tom Coronel: Het was voor mij een hectisch weekend en dit kan er ook voorspoiler en gelukkig niet het subframe van mijn auto te laag was. Voorafgaand aan het weekend was dat allemaal volgens de regels, maar de technici bij het snelle herstel van mijn auto. Daar hebben die mannen van SEAT Sport een unieke job verricht. Achteraf verklaarde mijn teammanager dat in die hectiek om aan de start te komen er niet bleek niet volgens de regels. Dan wordt je in een kampioenschap als het WTCC uit de lijstjes gehaald. Terecht, maar in mijn geval wel jammer, want ik had er in de race niet echt voordeel van. Maar zoals ik dan altijd zeg, ook Thats racing, aldus Tom Coronel.
1 Mei 2005: Enerverend weekend voor Seat Team Holland en vierde ronde van het World Touring Car Championship 2005 plaats. Nadat hij in de training niet verder dan 23ste plaats kwam, revancheerde de rijder van het SEAT Holland Team zich tijdens de dertiende tijd. Daarmee direct aangevend dat de snelheid ook weer verlengde van die lijn kwam de Nederlander met zijn bolide tot Sport technici. Tom Coronel wist niet wat er gebeurde. Ruim voor de eerste race stond er een vrijwel nieuwe race-Toledo. De Nederlander werd in zijn eerste race 23ste. En na nog wat veranderingen in de in de Michelin Privateerklasse. Het klassement waarin Tom Coronel nu de tweede plaats bezet.
zetten, om voor wat meer druk op de wielen te krijgen. Daarmee wilde ik ook het onderstuur verder terugdringen. Uiteindelijk leverde dit ook een betere balans in de auto op en daar ging het om. In de vrije geklokte training een stuk minder: 23ste! Dat kwam door een heb dan ook maar 1 rondje gereden om verdere schade te voorkomen. Ik stond bij mijn auto te kijken en dacht koffertje pakken en naar huis. Maar die mannen van SEAT Sport kwamen in slagorde aanlopen en het leek wel of ik naar een snel vooruitgespoelende videofilm zat te kijken. In no-time stond daar mijn racewagen weer. Netjes strak en klaar voor de eerste race. Zoiets heb ik echt nog nooit in mijn mannen werken.
Ik wilde ze voor die inspanning natuurlijk bedanken, maar dat lukte niet in die eerste race. Tijdens de opwarmronde hoorde ik iets van ijzer op ijzer tikken en kon dat niet thuisbrengen. Verder liep de niet tijdig op het gas. Gelukkig hebben ze dat voor de tweede race kunnen veranderen en dat verklaarde waarom ik na de start bij de eerste bocht al gelijk vier man te pakken had en daarna plaats voor plaats kon binnenhengelen. Nadat ik Carl Rosenblad passeerde, realiseerde ik mij ook dat ik aan de leiding van de Privateerklasse reed. Helemaal goed dus! En een mooie waardering voor de mensen van SEAT Sport die werkelijk een wereldjob hebben gedaan. 11 April 2005: Een tipje van de sluier Omdat het SEAT Holland team zo kort voor de start van het seizoen Cupra in een passend jasje te gieten. Uiteraard had de techniche preparatie alle voorrang nadat het team de auto de vrijdag voor de race geleverd kreeg. Inmiddels heeft het team niet stilgezeten en hebben we een impressie kunnen bemachtigen van de SEAT Toledo Cupra zoals die door Tom Coronel vanaf de volgende race op Magny Cours gereden zal worden.
10 April 2005: Eerste punten voor Tom Coronel en Seat Holland team voor de dubbele openingsronde van het FIA WTCC 2005. Het Wereldkampioenschap voor toerwagens, waaraan door zes verschillende merken wordt deelgenomen. Huizenaar Tom Coronel rijdt dit jaar voor het SEAT Holland Team en verscheen in Italië voor het eerst sinds jaren met een voorwielaangedreven raceauto aan de start. Na een geprepareerde -Toledo Cupra niet meer in dan een 20ste plaats. Zijn voortijdig eindigde na een gebroken aandrijfas. In de Michelin Independents Trophy voor privérijders pakte de Seat Holland Team rijder met zijn derde plaats in de eerste race ook zijn eerste kampioenschapspunten.
Precies tien dagen voor de start van het WTCC kwamen Tom Coronel, de Nederlandse SEAT organisatie en het Britse Team van Paul Ridgway tot enorm blij mee!", opent Tom Coronel zijn relaas. "Op de vrijdag voor gezegd was ik onder de indruk van de manier waarop alles was opgebouwd. Het zag er werkelijk fantastisch uit en je zag dat hier ervaren mensen aan gewerkt hadden. De eerste vrije training werd volledig in de regen verreden en ik moest met regelmaat de pits binnenkomen om mijn ruiten schoon te laten maken. Tussentijds had ik goed gevoel te krijgen met die auto. In de tweede training ging het allemaal gelijk een stuk beter. Ik pakte een vierde trainingstijd en was daarmee de snelste SEAT. Helemaal super dus! Goed om te zien was nog wat hulp boden. De tijdkwalificatie werd op een droge baan verreden. Dat was voor mij weer even wennen, want onder droge wat wennen aan het weggedrag en het geluid van de motor. Dat was ronden klasseerde Coronel zich als 20ste voor de startgrid. Dat was een plaats of zeven, acht te laag. Maar net toen ik op nieuwe banden de baan op reed was er sprake van een rode vlag situatie en werd de training gestaakt. En dat ik op die twaalfde of dertiende plaats thuishoorde, bewees ik tijdens de warming-up en in de eerste race. de negen ronden telkens wat naar voren om als 15e te finishen. beter gekund. Want de man voor mij wilde ik een ronde later pakken. Maar ik werd verrast door de finishvlag. Die verwachtte ik een ronde later!"
ik als tweede privateer reed ging de linkeraandrijfas kapot. Daarmee kwam er een te vroeg einde aan deze race. Jammer, maar that´s dit jaar zeker nog mooie dingen wil laten zien. Ik ben SEAT in Nederland ook geweldig dankbaar dat zij mij deze mogelijkheid hebben geboden."
Na Monza, doet het WTCC in het weekend van 1 mei het circuit van Magny-Cours in Frankrijk aan. De eerste WTCC-race zal 24 april aanstaande in het SBS 6 programma RaceXperience te zien zijn tijdens het speciale SEAT ´Auto Emocion´ gedeelte dat door Tom Coronel gepresenteerd wordt.

1 April 2005: Tom Coronel krijgt Finse teamgenoot Het Seat Sport Holland team heeft vandaag de teamgenoot van Tom Mäkelä. Mäkelä, die al de nodige ervaring opdeed in de Formule Ford zal dit jaar de jongste coureur in het WTCC zijn. In een eerste reactie reageerde hij verheugd. "Ik ben dan wel een rookie, maar ik leer snel. Dat ik daarbij een ervaren man als Tom Coronel als teamgenoot heb is voor mij een enorme steun". 31 Maart 2005: Tom Coronel met Seat in WTCC

Naast de fabriekscoureurs van SEAT in het WTCC (World Touring Car Championship) gaat ook Tom Coronel in een SEAT deelnemen aan dit nieuwe wereldwijde FIA kampioenschap voor toerwagens. Aan de WTCC races nemen fabrieksteams deel en (onafhankelijke) niet raceseizoen achter de rug waarin hij onder andere de Michelin Independents Trophy won in het Europees Tourwagen kampioenschap. Dit jaar heeft Tom Coronel niet alleen zijn TV-debuut, maar ook zijn gaat hij met een SEAT Toledo Cupra deelnemen in het team van Paul ondersteuning van SEAT engineers. Met goede spullen aan de start met goed materiaal aan de start. Ik heb vorig jaar bewezen dat ik in voor het kampioenschap!" Tom Coronel: presenteren en presteren ik niet alleen aandacht aan de nationale raceklasse, de SHELL Helix SEAT Cupra Cup, maar ook aan het spiksplinternieuwe FIA wereldkampioenschap voor toerwagens, de WTCC. Toen de kans zich te denken. Wat is er nu leuker als je een TV programma presenteert waarin je in één van de onderwerpen ook actief moet presteren. SEAT Auto Emocion TV en op de weg.

SEAT en autosport: een logische keuze instappen in de autosport een logische keuze. De eerste stap op Nederlandse bodem was het opzetten van een eigen merkcup op A-evenementen, zoals de Pinksterraces en de Marlboro Masters. directeur van Pon Car de importeur van SEAT in Nederland, zegt dan ook: "afgelopen weekend reed Tom al in een SEAT Ibiza toen hij samen met prins Bernhard jr. in één team deelnam aan de Paasraces op het gaat racen in het WTCC en dan niemand minder dan Tom Coronel". 10 april, zal te zien zijn op 24 april op SBS 6 in het TV programma RaceXperience aansluitend aan de kwalificatie van de Formule 1 die live-uitgezonden wordt.
26 Maart 2005: Tom Coronel invalprins op Zandvoort

Vandaag mocht Tom Coronel even invallen bij het huis van Oranje. De Huizenaar nam eenmalig de plaats in van prins Pieter Christiaan van Oranje in de Shell Helix Seat Cupra Cup. Tom waardeerde zijn invalbeurt met een pole position voor de prinselijke Seat. Hij begon ook de twee uurs endurance race. Vanaf de start nam Tom meteen souverein de leiding waarbij hij tevens de snelste ronde van de race om de auto zo hoog mogelijk in het klassement te houden. Lange tijd wist de prins zijn leidende positie vast te houden maar uiteindelijk ging de equipe Van Oranje / Coronel als zesde over de finish. De sprintrace van aanstaande maandag zal door Prins Bernhard junior verreden worden.
20 Maart 2005: Tom Coronel uitgevallen op Sebring De tweede Spyker C8 Spyder viel al in de beginfase van de race stil. liever gezegd in de sneeuw en de tweede wagen hebben we hier op het mogen verwachten van de C8 Spyder. "We waren zo'n 3.5 seconden afgebouwd was. We hebben nog 45 pk achter de hand en met de juiste nu de 24 uurs race van Le Mans. Ik denk dat we daar zeker een aantal mensen kunnen verrassen", aldus Müller. plaats
halverwege koers en het Spyker Squadron heeft nog één auto in de wedstijd. Helaas moest de nr. 47 C8 Spyder, gereden door Peter van Merkensteijn, Frans Munsterhuis en Marino Franchitti al na 18 ronden opgeven met mechanische problemen. De nr. 48 Spyker van Coronel / Goossens / Crevels begon de race voortvarend. Tom Coronel startte de het stuur over aan Marc Goossens die de volgende twee uur voor zijn rekening nam. Inmiddels is het de beurt aan Donny Crevels voor zijn eerste race kilometers in de Spyker. Crevels rijdt nog steeds op de 32e plaats algemeen en als 13e in de GT2 klasse. Het overall klassement is superspannend met de top 3 binnen één ronde. De race wordt nog steeds aangevoerd door de twee Champion Audi's, op de voet gevolgd door de Dyson Lola. 18 Maart 2005: Spyker naar 36e startplaats op Sebring De nr 48 Spyker C8 Spyder van Tom Coronel, Marc Goossens en Donny Crevels zal morgen als 36e van start gaan in de 12 uurs race van Sebring (USA). Nadat de regen de kwalificaties verstoorde besloot de organisatie de startopstelling op te maken met de tijden uit de Spyker, gereden door Peter van Merkensteijn, Frans Munsterhuis en Marino Franchitti zal als 38e van start gaan. 15 Maart 2005: Korte kennismaking voor Tom met nieuwe Spyker Tom Coronel is inmiddels in de USA aangekomen waar hij dit weekend Marc Goossens en Donny Crevels uitkomen in de hagelnieuwe Spyker C8 naar zijn reactie.
er een klein onderdeel in de motor kapot. Dat zijn typisch van die 12 rondjes gereden zonder veel problemen. Omdat ik maar twee rondjes gereden heb met deze auto kan ik nog weinig vergelijken met de gesloten auto waarmee we twee jaar geleden hebben gereden. Op het eerste gezicht ziet alles er in ieder geval prima uit. Alles voelt goed en solide aan. Morgen gaan we de baan weer op en kunnen we de auto wat beter leren kennen", aldus Tom Coronel. 5 Maart 2005: Tom Coronel terug bij Spyker Tom Coronel zal dit jaar terugkeren bij Spyker. De Huizenaar zal in aan de 24 uurs race van Le Mans. Dit laatste is nog even onder dus zeker aantreden op Sebring. "Ik heb er zeker zin in. De 12 uurs race van Sebring is één van de drie endurance klassiekers (naast Daytona en Le Mans red.), dus die wil ik zeker op mijn CV hebben. We rijden dit jaar met de nieuwe C8 Spyder, wat ook weer een unicum is. Het grote voordeel voor ons is dat we zonder handicaps kunnen rijden te noemen rijder.

1 Maart 2005: Tom Coronel breidt TV carriere uit Het lijkt er op dat Tom Coronel de smaak van het TV maken goed te pakken heeft. Naast het programma AutoXperience, dat hij samen met SEAT maken. Verder zal Tom dit jaar ook weer als vaste analist aanwezig zijn bij alle Formule 1 uitzendingen van SBS6, mits zijn raceprogramma dit toelaat natuurlijk. Zoals de naam al doet vermoeden draait Racing SEAT om de race activiteiten van het Spaanse automerk SEAT. De hoofdmoot zal bestaan deelneemt. De tien afleveringen van Racing SEAT zullen in het voorprogramma van de Formule 1 races op SBS6 worden uitgezonden. 31 Januari 2005: Op naar het nieuwe seizoen! Trophy won in het Europees Tourwagen kampioenschap blikt Tom Coronel nog even terug op het afgelopen jaar en kijkt natuurlijk vooruit op het racen heb ik vorig jaar ook veel andere zaken gedaan. Samen met Rob Engeringh hebben we het boek "Autocoureur in 30 stappen" uitgebracht. Het was erg leuk om te doen en ik denk dat er dan ook zeker een vervolg gaat komen. Daarnaast ben ik samen met collega te vervelen. Verder hebben Tim en ik het wekelijkse progamma ETCC regelmatig bij SBS Grand Prix als analist aanwezig geweest voor de voor- en nabeschouwingen van de Formule 1. Ook op het racevlak was er genoeg te beleven. Het hoogtepunt was uiteraard het winnen van de Michelin Independents Trophy met Carly Motors in het ETCC. Op Le Mans hadden we met Racing for Holland een superteam met zeker podiumkansen. Helaas verhinderde de techniek een Lagen zoveel mogelijk met raad en daad bij te staan. Hij reed het van pechgevallen heeft Jaap toch een sterke indruk gemaakt en heeft hij in zijn debuutseizoen twee races gewonnen. Natuurlijk houd ik me eigen vriendin Paulien Zwart. Zij was dit jaar mijn teamgenote bij Carly Motors in het ETCC. Voor Paulien was het Europese avontuur Tom Coronel.
Na alle hoogte en dieptepunten van 2004 zijn we natuurlijk razend nieuwsgierig naar de race plannen van Tom en zijn protegés in 2005. Diplomatiek als hij is wilde Tom hier niet te veel over loslaten zolang er nog niets op papier staat. "Wat mijzelf betreft is er nog de mensen die me kennen weten dat dit één van mijn primaire een jaar Europees Formule Renault te laten rijden. De contacten zijn goed en ik denk dan ook dat het zeker goed komt. Over Paulien kan ik dat we de dus niet alleen meer in Europa racen. Uiteraard hangt hier is het dan ook moeilijk om het budget sluitend te krijgen."