29 Mei 2005: SEAT's ruiken kansen op Imola
Na het succesvolle raceweekend op Silverstone hebben de SEAT rijders
de zoete smaak de overwinning te pakken. Dat geldt niet alleen voor de
fabrieksrijders, van wie Rickard Rydell twee weken geleden op de
hoogste trede van het podium stond, maar ook voor de privateers. Tom
Coronel hoopt de stijgende lijn in zijn door Team GR Asia
geprepareerde SEAT Toldedo Cupra in San Marino door te trekken. "Het
gaat steeds beter", aldus Tom. "We hebben de afgelopen races laten
zien dat we ons ondanks een aantal tegenslagen sterk terug kunnen
vechten naar het podium. Voor ons telt alleen de Michelin Independents
Trophy, al zijn de kansen voor punten in het overall kampioenschap wel
toegenomen. We mochten op Silverstone al 20 kilo uit de auto halen.
Dat moet het gat met de BMW's wat verkleinen. Bovendien hebben we
vorig jaar gezien dat Imola een circuit is waar de voorwiel
aangedreven auto's in het voordeel zijn. Al met al denk ik dat we
goede kansen hebben om te scoren hier", zo verklaarde Tom Coronel.
Binnen de gelederen van SEAT zijn er nog twee wijzigingen aan te
merken. Zo mag Jason Plato na zijn succesvolle optreden in Silverstone
opnieuw aantreden in een fabrieks SEAT. Daarnaast werd deze week
bekend dat de Mexicaan Carlos Mastretta Aquilera de komende twee races
de Fin Valle Mäkelä in de GR Asia Toledo Cupra zal vervangen. De race
na Imola vindt plaats op het Mexicaanse circuit van Puebla, dus de
tijdelijke keus voor een lokale held als teamgenoot voor Tom Coronel
ligt voor de hand.
Eurosport besteed uiteraard weer veel aandacht aan het WTCC dit
weekend.
Uitzendschema Eurosport
zaterdag 28-5: 21:00 - 21:15 Samenvatting kwalificatie
zondag 29-5: 9:15 - 9:45 Warm up WTCC live
zondag 29-5: 15:00 - 17:00 Races WTCC live
---
15 Mei 2005: Vurig slot voor Tom Coronel op Silverstone
In het mekka van de internationale autosport, op het Circuit van
Championship 2005 plaats. Na de desillusie tijdens het vorige
raceweekend, had Tom Coronel zijn zinnen gezet op een sportieve
revanche. En die kreeg de SEAT Team Holland coureur tijdens deze
hij zijn eerste race weliswaar als 14e , maar was daarmee wel de
tweede race bracht aanvankelijk een gelijk beeld en ook ditmaal
eindigde de Nederlander als veertiende. Toch had er meer ingezeten,
plaatsen. Na het succes van Alfa in de eerste race (Tarquini voor
Thompson en Giovanardi) bracht deze tweede race een SEAT 1-2 met als
winnaar Rickard Rydell voor Jason Plato.
Tom Coronel toonde zich ingenomen met de manier waarop de
voorbereidingen voor deze dubbele race verliepen. Wij reden op het
de afstelling van de auto die het hier opmerkelijk goed deed.
Daarnaast is Silverstone door zijn vele richtingveranderingen
weekend natuurlijk een behoorlijk gewichtsvoordeel op de
een vijfde tijd op oude banden. Het was voor iedereen een vraag hoe
wij zo snel kwamen. En eerlijk gezegd was het voor mij ook een
verrassing dat het zo snel ging. De eerste race kwam ik redelijk weg
ook die 14e plaats. Ik lag op een gegeven moment op kop in de
Privateer-klasse en dat was het enige doel. Geen onnodige risicos
Met vertrouwen begon Coronel aan zijn tweede optreden. In die tweede
mij het doel. Na flink wat aandringen lukte het om er langs te komen
geen risicos nemen door verdedigend te gaan rijden. Later hield de
Honda van Roberto Colciago mij duidelijk op. Het duurde langer dan
die ging in de slotfase de strijd weer volop met mij aan. Het werd
finish stevig terugschakelde en vervolgens wat rook en later vlammen
hem daar te laten blussen. Op die manier pakte ik nog een vijfde
Coronel.
8 Mei 2005: Tom Coronel houdt vol op de Nurbürgring
Tom Coronel is er in geslaagd de beruchte 'Groene Hel' te bedwingen.
Samen met Michel Schaap, Gerrie Willems en Ivo Breukers reed de
Huizenaar de 24 uurs race op de Nurbürgring in de Seat Leon van Auto
Traa Racing. Gedurende de race kende het team veel problemen met de
aandrijfas. De Auto Traa crew verving herhaaldelijk de assen die
herhaaldelijk defect raken als gevolg van een afgebroken motorsteun.
Uiteindelijk slaagde het team er in om de auto keer op keer te
repareren en aan de finish te brengen. De Nederlandse SEAT crew kwam
als 19e in de diesel klasse.
Het overall klassement leverde een fraaie overwinning op voor Duncan
Andy Priaulx en Pedro Lamy.
2 Mei 2005: Domper voor Tom Coronel na keuring SEAT Toledo Cupra in
Magny Cours
Tom Coronel was op zijn terugreis uit Magny Cours de stad Parijs al
SEAT Toledo Cupra race-auto bij de nakeuring niet conform bleek.
Tom Coronel: Het was voor mij een hectisch weekend en dit kan er ook
voorspoiler en gelukkig niet het subframe van mijn auto te laag was.
Voorafgaand aan het weekend was dat allemaal volgens de regels, maar
de technici bij het snelle herstel van mijn auto. Daar hebben die
mannen van SEAT Sport een unieke job verricht. Achteraf verklaarde
mijn teammanager dat in die hectiek om aan de start te komen er niet
bleek niet volgens de regels. Dan wordt je in een kampioenschap als
het WTCC uit de lijstjes gehaald. Terecht, maar in mijn geval wel
jammer, want ik had er in de race niet echt voordeel van. Maar zoals
ik dan altijd zeg, ook Thats racing, aldus Tom Coronel.
1 Mei 2005: Enerverend weekend voor Seat Team Holland
en vierde ronde van het World Touring Car Championship 2005 plaats.
Nadat hij in de training niet verder dan 23ste plaats kwam,
revancheerde de rijder van het SEAT Holland Team zich tijdens de
dertiende tijd. Daarmee direct aangevend dat de snelheid ook weer
verlengde van die lijn kwam de Nederlander met zijn bolide tot
Sport technici. Tom Coronel wist niet wat er gebeurde. Ruim voor de
eerste race stond er een vrijwel nieuwe race-Toledo. De Nederlander
werd in zijn eerste race 23ste. En na nog wat veranderingen in de
in de Michelin Privateerklasse. Het klassement waarin Tom Coronel nu
de tweede plaats bezet.
zetten, om voor wat meer druk op de wielen te krijgen. Daarmee wilde
ik ook het onderstuur verder terugdringen. Uiteindelijk leverde dit
ook een betere balans in de auto op en daar ging het om. In de vrije
geklokte training een stuk minder: 23ste! Dat kwam door een
heb dan ook maar 1 rondje gereden om verdere schade te voorkomen.
Ik stond bij mijn auto te kijken en dacht koffertje pakken en naar
huis. Maar die mannen van SEAT Sport kwamen in slagorde aanlopen en
het leek wel of ik naar een snel vooruitgespoelende videofilm zat te
kijken. In no-time stond daar mijn racewagen weer. Netjes strak en
klaar voor de eerste race. Zoiets heb ik echt nog nooit in mijn
mannen werken.
Ik wilde ze voor die inspanning natuurlijk bedanken, maar dat lukte
niet in die eerste race. Tijdens de opwarmronde hoorde ik iets van
ijzer op ijzer tikken en kon dat niet thuisbrengen. Verder liep de
niet tijdig op het gas. Gelukkig hebben ze dat voor de tweede race
kunnen veranderen en dat verklaarde waarom ik na de start bij de
eerste bocht al gelijk vier man te pakken had en daarna plaats voor
plaats kon binnenhengelen. Nadat ik Carl Rosenblad passeerde,
realiseerde ik mij ook dat ik aan de leiding van de Privateerklasse
reed. Helemaal goed dus! En een mooie waardering voor de mensen van
SEAT Sport die werkelijk een wereldjob hebben gedaan.
11 April 2005: Een tipje van de sluier
Omdat het SEAT Holland team zo kort voor de start van het seizoen
Cupra in een passend jasje te gieten. Uiteraard had de techniche
preparatie alle voorrang nadat het team de auto de vrijdag voor de
race geleverd kreeg. Inmiddels heeft het team niet stilgezeten en
hebben we een impressie kunnen bemachtigen van de SEAT Toledo Cupra
zoals die door Tom Coronel vanaf de volgende race op Magny Cours
gereden zal worden.
10 April 2005: Eerste punten voor Tom Coronel en Seat Holland team
voor de dubbele openingsronde van het FIA WTCC 2005. Het
Wereldkampioenschap voor toerwagens, waaraan door zes verschillende
merken wordt deelgenomen. Huizenaar Tom Coronel rijdt dit jaar voor
het SEAT Holland Team en verscheen in Italië voor het eerst sinds
jaren met een voorwielaangedreven raceauto aan de start. Na een
geprepareerde -Toledo Cupra niet meer in dan een 20ste plaats. Zijn
voortijdig eindigde na een gebroken aandrijfas. In de Michelin
Independents Trophy voor privérijders pakte de Seat Holland Team
rijder met zijn derde plaats in de eerste race ook zijn eerste
kampioenschapspunten.
Precies tien dagen voor de start van het WTCC kwamen Tom Coronel, de
Nederlandse SEAT organisatie en het Britse Team van Paul Ridgway tot
enorm blij mee!", opent Tom Coronel zijn relaas. "Op de vrijdag voor
gezegd was ik onder de indruk van de manier waarop alles was
opgebouwd. Het zag er werkelijk fantastisch uit en je zag dat hier
ervaren mensen aan gewerkt hadden. De eerste vrije training werd
volledig in de regen verreden en ik moest met regelmaat de pits
binnenkomen om mijn ruiten schoon te laten maken. Tussentijds had ik
goed gevoel te krijgen met die auto. In de tweede training ging het
allemaal gelijk een stuk beter. Ik pakte een vierde trainingstijd en
was daarmee de snelste SEAT. Helemaal super dus! Goed om te zien was
nog wat hulp boden. De tijdkwalificatie werd op een droge baan
verreden. Dat was voor mij weer even wennen, want onder droge
wat wennen aan het weggedrag en het geluid van de motor. Dat was
ronden klasseerde Coronel zich als 20ste voor de startgrid. Dat was
een plaats of zeven, acht te laag. Maar net toen ik op nieuwe banden
de baan op reed was er sprake van een rode vlag situatie en werd de
training gestaakt. En dat ik op die twaalfde of dertiende plaats
thuishoorde, bewees ik tijdens de warming-up en in de eerste race.
de negen ronden telkens wat naar voren om als 15e te finishen.
beter gekund. Want de man voor mij wilde ik een ronde later pakken.
Maar ik werd verrast door de finishvlag. Die verwachtte ik een ronde
later!"
ik als tweede privateer reed ging de linkeraandrijfas kapot. Daarmee
kwam er een te vroeg einde aan deze race. Jammer, maar that´s
dit jaar zeker nog mooie dingen wil laten zien. Ik ben SEAT in
Nederland ook geweldig dankbaar dat zij mij deze mogelijkheid hebben
geboden."
Na Monza, doet het WTCC in het weekend van 1 mei het circuit van
Magny-Cours in Frankrijk aan. De eerste WTCC-race zal 24 april
aanstaande in het SBS 6 programma RaceXperience te zien zijn tijdens
het speciale SEAT ´Auto Emocion´ gedeelte dat door Tom Coronel
gepresenteerd wordt.
1 April 2005: Tom Coronel krijgt Finse teamgenoot
Het Seat Sport Holland team heeft vandaag de teamgenoot van Tom
Mäkelä. Mäkelä, die al de nodige ervaring opdeed in de Formule Ford
zal dit jaar de jongste coureur in het WTCC zijn. In een eerste
reactie reageerde hij verheugd. "Ik ben dan wel een rookie, maar ik
leer snel. Dat ik daarbij een ervaren man als Tom Coronel als
teamgenoot heb is voor mij een enorme steun".
31 Maart 2005: Tom Coronel met Seat in WTCC
Naast de fabriekscoureurs van SEAT in het WTCC (World Touring Car
Championship) gaat ook Tom Coronel in een SEAT deelnemen aan dit
nieuwe wereldwijde FIA kampioenschap voor toerwagens. Aan de WTCC
races nemen fabrieksteams deel en (onafhankelijke) niet
raceseizoen achter de rug waarin hij onder andere de Michelin
Independents Trophy won in het Europees Tourwagen kampioenschap.
Dit jaar heeft Tom Coronel niet alleen zijn TV-debuut, maar ook zijn
gaat hij met een SEAT Toledo Cupra deelnemen in het team van Paul
ondersteuning van SEAT engineers.
Met goede spullen aan de start
met goed materiaal aan de start. Ik heb vorig jaar bewezen dat ik in
voor het kampioenschap!"
Tom Coronel: presenteren en presteren
ik niet alleen aandacht aan de nationale raceklasse, de SHELL Helix
SEAT Cupra Cup, maar ook aan het spiksplinternieuwe FIA
wereldkampioenschap voor toerwagens, de WTCC. Toen de kans zich
te denken. Wat is er nu leuker als je een TV programma presenteert
waarin je in één van de onderwerpen ook actief moet presteren. SEAT
Auto Emocion TV en op de weg.
SEAT en autosport: een logische keuze
instappen in de autosport een logische keuze. De eerste stap op
Nederlandse bodem was het opzetten van een eigen merkcup op
A-evenementen, zoals de Pinksterraces en de Marlboro Masters.
directeur van Pon Car de importeur van SEAT in Nederland, zegt dan
ook: "afgelopen weekend reed Tom al in een SEAT Ibiza toen hij samen
met prins Bernhard jr. in één team deelnam aan de Paasraces op het
gaat racen in het WTCC en dan niemand minder dan Tom Coronel".
10 april, zal te zien zijn op 24 april op SBS 6 in het TV programma
RaceXperience aansluitend aan de kwalificatie van de Formule 1 die
live-uitgezonden wordt.
26 Maart 2005: Tom Coronel invalprins op Zandvoort
Vandaag mocht Tom Coronel even invallen bij het huis van Oranje. De
Huizenaar nam eenmalig de plaats in van prins Pieter Christiaan van
Oranje in de Shell Helix Seat Cupra Cup. Tom waardeerde zijn
invalbeurt met een pole position voor de prinselijke Seat. Hij begon
ook de twee uurs endurance race. Vanaf de start nam Tom meteen
souverein de leiding waarbij hij tevens de snelste ronde van de race
om de auto zo hoog mogelijk in het klassement te houden. Lange tijd
wist de prins zijn leidende positie vast te houden maar uiteindelijk
ging de equipe Van Oranje / Coronel als zesde over de finish. De
sprintrace van aanstaande maandag zal door Prins Bernhard junior
verreden worden.
20 Maart 2005: Tom Coronel uitgevallen op Sebring
De tweede Spyker C8 Spyder viel al in de beginfase van de race stil.
liever gezegd in de sneeuw en de tweede wagen hebben we hier op het
mogen verwachten van de C8 Spyder. "We waren zo'n 3.5 seconden
afgebouwd was. We hebben nog 45 pk achter de hand en met de juiste
nu de 24 uurs race van Le Mans. Ik denk dat we daar zeker een aantal
mensen kunnen verrassen", aldus Müller.
plaats
halverwege koers en het Spyker Squadron heeft nog één auto in de
wedstijd. Helaas moest de nr. 47 C8 Spyder, gereden door Peter van
Merkensteijn, Frans Munsterhuis en Marino Franchitti al na 18 ronden
opgeven met mechanische problemen. De nr. 48 Spyker van Coronel /
Goossens / Crevels begon de race voortvarend. Tom Coronel startte de
het stuur over aan Marc Goossens die de volgende twee uur voor zijn
rekening nam. Inmiddels is het de beurt aan Donny Crevels voor zijn
eerste race kilometers in de Spyker. Crevels rijdt nog steeds op de
32e plaats algemeen en als 13e in de GT2 klasse. Het overall
klassement is superspannend met de top 3 binnen één ronde. De race
wordt nog steeds aangevoerd door de twee Champion Audi's, op de voet
gevolgd door de Dyson Lola.
18 Maart 2005: Spyker naar 36e startplaats op Sebring
De nr 48 Spyker C8 Spyder van Tom Coronel, Marc Goossens en Donny
Crevels zal morgen als 36e van start gaan in de 12 uurs race van
Sebring (USA). Nadat de regen de kwalificaties verstoorde besloot de
organisatie de startopstelling op te maken met de tijden uit de
Spyker, gereden door Peter van Merkensteijn, Frans Munsterhuis en
Marino Franchitti zal als 38e van start gaan.
15 Maart 2005: Korte kennismaking voor Tom met nieuwe Spyker
Tom Coronel is inmiddels in de USA aangekomen waar hij dit weekend
Marc Goossens en Donny Crevels uitkomen in de hagelnieuwe Spyker C8
naar zijn reactie.
er een klein onderdeel in de motor kapot. Dat zijn typisch van die
12 rondjes gereden zonder veel problemen. Omdat ik maar twee rondjes
gereden heb met deze auto kan ik nog weinig vergelijken met de
gesloten auto waarmee we twee jaar geleden hebben gereden. Op het
eerste gezicht ziet alles er in ieder geval prima uit. Alles voelt
goed en solide aan. Morgen gaan we de baan weer op en kunnen we de
auto wat beter leren kennen", aldus Tom Coronel.
5 Maart 2005: Tom Coronel terug bij Spyker
Tom Coronel zal dit jaar terugkeren bij Spyker. De Huizenaar zal in
aan de 24 uurs race van Le Mans. Dit laatste is nog even onder
dus zeker aantreden op Sebring. "Ik heb er zeker zin in. De 12 uurs
race van Sebring is één van de drie endurance klassiekers (naast
Daytona en Le Mans red.), dus die wil ik zeker op mijn CV hebben. We
rijden dit jaar met de nieuwe C8 Spyder, wat ook weer een unicum is.
Het grote voordeel voor ons is dat we zonder handicaps kunnen rijden
te noemen rijder.
1 Maart 2005: Tom Coronel breidt TV carriere uit
Het lijkt er op dat Tom Coronel de smaak van het TV maken goed te
pakken heeft. Naast het programma AutoXperience, dat hij samen met
SEAT maken. Verder zal Tom dit jaar ook weer als vaste analist
aanwezig zijn bij alle Formule 1 uitzendingen van SBS6, mits zijn
raceprogramma dit toelaat natuurlijk.
Zoals de naam al doet vermoeden draait Racing SEAT om de race
activiteiten van het Spaanse automerk SEAT. De hoofdmoot zal bestaan
deelneemt. De tien afleveringen van Racing SEAT zullen in het
voorprogramma van de Formule 1 races op SBS6 worden uitgezonden.
31 Januari 2005: Op naar het nieuwe seizoen!
Trophy won in het Europees Tourwagen kampioenschap blikt Tom Coronel
nog even terug op het afgelopen jaar en kijkt natuurlijk vooruit op
het racen heb ik vorig jaar ook veel andere zaken gedaan. Samen met
Rob Engeringh hebben we het boek "Autocoureur in 30 stappen"
uitgebracht. Het was erg leuk om te doen en ik denk dat er dan ook
zeker een vervolg gaat komen. Daarnaast ben ik samen met collega
te vervelen. Verder hebben Tim en ik het wekelijkse progamma
ETCC regelmatig bij SBS Grand Prix als analist aanwezig geweest voor
de voor- en nabeschouwingen van de Formule 1.
Ook op het racevlak was er genoeg te beleven. Het hoogtepunt was
uiteraard het winnen van de Michelin Independents Trophy met Carly
Motors in het ETCC. Op Le Mans hadden we met Racing for Holland een
superteam met zeker podiumkansen. Helaas verhinderde de techniek een
Lagen zoveel mogelijk met raad en daad bij te staan. Hij reed het
van pechgevallen heeft Jaap toch een sterke indruk gemaakt en heeft
hij in zijn debuutseizoen twee races gewonnen. Natuurlijk houd ik me
eigen vriendin Paulien Zwart. Zij was dit jaar mijn teamgenote bij
Carly Motors in het ETCC. Voor Paulien was het Europese avontuur
Tom Coronel.
Na alle hoogte en dieptepunten van 2004 zijn we natuurlijk razend
nieuwsgierig naar de race plannen van Tom en zijn protegés in 2005.
Diplomatiek als hij is wilde Tom hier niet te veel over loslaten
zolang er nog niets op papier staat. "Wat mijzelf betreft is er nog
de mensen die me kennen weten dat dit één van mijn primaire
een jaar Europees Formule Renault te laten rijden. De contacten zijn
goed en ik denk dan ook dat het zeker goed komt. Over Paulien kan ik
dat we de dus niet alleen meer in Europa racen. Uiteraard hangt hier
is het dan ook moeilijk om het budget sluitend te krijgen."
Tom Coronel