BKB Academie aanwezig bij Frans referendum
Campagnebureau Booij, Klusman en Van Bruggen analyseert en doet verslag
Op 29 mei stemt Frankrijk in een referendum over de Europese grondwet.
De academie van campagnebureau Booij, Klusman en Van Bruggen is erbij.
Samen met campagnestrategen Erik van Bruggen en Alex Klusman volgen de
BKB academici het verloop van het referendum. Ze ontmoeten voor- en
tegenstanders van de grondwet, spreken met europarlementariërs,
journalisten en Franse politici en ze interviewen mensen op straat.
Van dit alles doen direct zij verslag.
Vijf jaar geleden startte Booij, Klusman en Van Bruggen de BKB
Academie. De academie is bedoeld om jong talent te laten delen in de
kennis en het netwerk van BKB. Vijfentwintig studenten krijgen gratis
cursussen in marketingstrategieën, campagnevoeren en spreken in het
openbaar. Ook zijn er colleges en debatten met mensen die naam hebben
gemaakt in de wereld van de politiek en het bedrijfsleven.
Vast onderdeel van de Academie is een reis naar een Europees land waar
op dat moment verkiezingen plaatsvinden en dus campagne wordt gevoerd.
Eerder was de academie bijvoorbeeld in Warschau ten tijde van het
referendum over de Poolse toetreding tot de Europese Unie. De academie
bezocht ook Ljoebljana, Brussel en Praag. Dit jaar is de beurt aan
Parijs.
Brussel, Lille, Parijs
Op weg naar Parijs stopt de bus eerst in Brussel bij het Europees
Parlement. Daar krijgen de BKB-ers een rondleiding van Max van der
Berg, delegatieleider van de PvdA-fractie. Op de agenda staan
discussies met europarlementariër Edith Mastenbroek en de journalisten
Mark Kranenburg (NRC) en Gereth Harding (United Press International).
Daarna is er een diner met Steven Evers, Javier Solanas adviseur over
het buitenlandse beleid van de EU.
Dan rijdt de groep waarnemers verder naar Lille, de weinig welvarende,
maar snel groeiende provinciestad aan de grens met België. De regio
kent grote problemen. Drugssmokkel en hoge werkeloosheid. Hoe blij
zijn ze in de Noord-Franse stad met het verenigde Europa? Hoe worden
de campagnes hier gevoerd?
In Parijs gaat BKB op bezoek bij de campagnestrategen van het JA en
het NEE-kamp. Olivier Ubeda van Chiracs Le Parti Union pour un
Mouvement Populaire is voor, Jacques Généreux, professor politieke
wetenschappen en lid van de Socialistische Partij is tegen. Er zijn
ontmoetingen met de journalisten Frank Renout (Algemeen Dagblad) en
Jean Michel Demetz (lExpress). En net als in Lille gaan de BKB
academici de straat op voor een detectiveonderzoek. Op de avond van
het referendum zijn ze aanwezig bij de exit polls.
Bovenop het nieuws
De uitslag van het Franse referendum is van grote betekenis voor de
Europese Unie. Volgens de laatste peilingen zegt een meerderheid NEE
te gaan stemmen en is dit aandeel nog altijd groeiende.
De BKB delegatie doet rechtstreeks verslag van het verloop van het
referendum. Campagne-experts Erik van Bruggen en Alex Klusman
analyseren de verschillende campagnestrategieën. Hun verslag is te
volgen op het speciale weblog dat BKB bijhoudt op haar site
www.bkb.nl. De BKB-ers zijn ook direct te bereiken voor een
telefonisch commentaar.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Voor meer informatie
Mediacoördinatie
Hans Loos, (m) + 31 (0) 6 46384624, (w) + 31 20 5205280,
hansloos@bkb.nl
Commentaar en analyses
Erik van Bruggen, + 31 (0)6 55360341, erikvanbruggen@bkb.nl
Alex Klusman, + 31 (0)6 55710702, alexklusman@bkb.nl
Weblog
www.bkb.nl
24 mei 05 15:20