Raadsvragen VVD over administratieve lasten bedrijfsleven
Bron: Gemeente Leeuwarden (03-06-2005)
Schriftelijke vragen aan het college van burgemeester en wethouders
zoals bedoeld in artikel 41, eerste lid, van het Reglement van Orde
voor de vergadering van de raad der gemeente Leeuwarden.
29 mei 2005
Administratieve lasten bedrijfsleven
Geacht college,
Het bedrijfsleven heeft te maken met een grote hoeveelheid regels.
Maar uit al die regelgeving vloeien ook nog eens administratieve
lasten voort. De administratieve lasten van de regelgeving van het
Rijk voor bedrijven bedragen EUR 16,4 miljard, ongeveer 3,6% van het
BNP (Bruto Nationaal Product). Op landelijk niveau wordt er inmiddels
hard gewerkt aan vermindering van de regelgeving en administratieve
lastendruk. Het Rijk heeft de zogenaamde tweede zalmnorm geformuleerd:
-25% administratieve lasten in de periode 2002 - 2007. Minister Zalm
heeft onlangs aangegeven dat te zullen halen. De top 7 van lastposten
op rijksniveau zijn Wet op de jaarrekening, Werknemersverzekeringen,
Wet Milieubeheer, Arbeidsomstandighedenwet, Loonheffing,
Omzetbelasting en Prijzenwet.
Onlangs hebben het Ministerie van BZK, Ministerie van Financiën en VNG
een handreiking voor het reduceren van administratieve lasten op
gemeentelijk niveau uitgebracht "Administratieve Lasten van Gemeenten
voor Bedrijven". De administratieve lasten die de gemeenten door de
autonome regelgeving voor bedrijven veroorzaken bedragen EUR 52
miljoen per jaar. De regelgeving die in medebewind via de gemeenten
wordt uitgevoerd veroorzaakt in totaal aan administratieve lasten voor
bedrijven EUR 1,574 miljard per jaar. De aanvullende administratieve
lasten die gemeenten opleggen bij de regelgeving in medebewind zijn
overigens voornamelijk van toepassing op de milieuregelgeving.
Verder is gebleken dat de administratieve lasten per gemeente
aanzienlijk variëren. Zo bleek uit enige tijd geleden uit een
onderzoek dat er grote verschillen zijn in de uren die aan een
vergunning worden besteed. Zo zijn voor het verkrijgen van een Drank-
en Horecawetvergunning ambtenaren in Zevenhuizen - Moerkapelle 40 uur
aan het werk, terwijl dit in Sneek slechts één uur kost. Dus er is op
gemeentelijk niveau het nodige te winnen!
Onderdeel van de handreiking van BZK, Financiën en VNG is het
AL-kostenmodel Gemeenten, dat jaarlijkse berekening en monitoring van
de administratieve lasten van een gemeente mogelijk maakt. In de
handreiking staat ook al een overzicht met "best practices":
* verlengen geldigheidsduur van vergunningen
* duidelijke formulieren met functionele informatieverplichtingen
* beperkt aantal formulieren en nuttig gebruik van gegevens
* alternatieven voor vergunningen
* voorkom dubbele informatie-uitvraag bij (nieuwe) bouw
* minst belastende informatieverplichting
* heldere afspraken tussen bedrijven en gemeenten (voeren van
vooroverleg)
* positieve houding ten aanzien van bedrijfsleven
* gebruik landelijk geaccepteerde methoden en formulieren
Dus genoeg goede voorbeelden om te komen tot lagere administratieve
lasten op gemeentelijk niveau, óók in Leeuwarden. Een goed voorbeeld
hiervan in Leeuwarden is trouwens dat de duur van de
exploitatievergunning voor de horeca al van 1 naar 3 jaar is gegaan.
Vermindering van regelgeving is nooit een doel op zich. Het gaat
uiteindelijk om onder meer de vermindering van de administratieve
lasten. Lagere administratieve lasten dragen bij aan een gunstiger
vestigingsklimaat en een betere economische groei. Regels en de
daarbij behorende administratieve lasten zijn niet alleen een zaak van
de rijksoverheid. Ook de lokale overheid is een producent van regels,
vaak in de vorm van verordeningen, én altijd met de beste bedoelingen.
Het Rijk is inmiddels actief bezig met vermindering met de regels, en
pilots op gemeentelijk niveau (o.a. het ministerie van EZ). De VVD
Leeuwarden is van mening dat de gemeente daarop eveneens actief in
moet spelen!
Overigens hebben wij een half jaar geleden vernomen dat de Kamer van
Koophandel in Leeuwarden graag een pilot wil doen met betrekking tot
de vermindering van de regels. Dit zou een kans voor open goal kunnen
zijn. Maar tot op heden lijkt daar nog niets van terechtgekomen. De
VVD Leeuwarden vindt dat geen goede zaak! Leeuwarden moet wat betreft
de VVD Leeuwarden niet het risico lopen dat een dergelijke pilot aan
haar neus voorbij gaat en in een andere gemeente in Fryslân uitgevoerd
wordt.
Naar aanleiding van het vorenstaande, heeft de VVD Leeuwarden de
volgende vragen:
1. Is het college van B&W bereid een nulmeting naar de administratieve
lasten voor het bedrijfsleven in Leeuwarden te doen? Zo ja, wanneer?
Zo nee, waarom niet?
2. Is het college van B&W bereid een plan van aanpak op te stellen ter
vermindering van administratieve lasten gemeenten voor bedrijven (met
bijvoorbeeld -10 tot 25%), waarbij in ieder geval aandacht is voor de
volgende aspecten:
* Screening van gemeentelijke verordeningen en regelgeving
(voorbeelden: terrassen en kinderopvang; kunnen verordeningen
ingetrokken worden?)
* Het onderzoeken van best practices uit de handreiking
* Instellen van een taak-/accountmanager regelgeving en
administratieve lasten als onderdeel van de bestaande
werkzaamheden/formatie.
* Regelgeving en administratieve lasten en beoordeling als vast
onderdeel van B&W-adviezen/raadsvoorstellen (indien van toepassing op
het voorstel).
Zo ja, wanneer? Zo nee, waarom niet?
3. Klopt het dat de Kamer van Koophandel in samenwerking met de
gemeente Leeuwarden een pilot wil doen naar minder regelgeving? Zo ja,
wat is de stand van zaken en waarom is deze pilot nog niet gestart?
4. In 2004 zijn door het ministerie van EZ in acht Nederlandse
gemeenten onderzoeken gestart in vijf branches naar strijdige
regelgeving. Enkele daarvan zijn inmiddels afgerond. Is dat bekend bij
het college van B&W? Wat gaat het college van B&W doen met de
aanbevelingen en oplossingsrichtingen die daaruit voortvloeien?
Wij hopen en verwachten dat u de vorenstaande vragen op korte termijn
kunt beantwoorden.
Met vriendelijke groet,
Namens de VVD-fractie
Aukje de Vries
Wyb Feddema