Gemeente Leeuwarden

Raadsvragen VVD over administratieve lasten bedrijfsleven

Bron: Gemeente Leeuwarden (03-06-2005)

Schriftelijke vragen aan het college van burgemeester en wethouders zoals bedoeld in artikel 41, eerste lid, van het Reglement van Orde voor de vergadering van de raad der gemeente Leeuwarden.

29 mei 2005
Administratieve lasten bedrijfsleven

Geacht college,

Het bedrijfsleven heeft te maken met een grote hoeveelheid regels. Maar uit al die regelgeving vloeien ook nog eens administratieve lasten voort. De administratieve lasten van de regelgeving van het Rijk voor bedrijven bedragen EUR 16,4 miljard, ongeveer 3,6% van het BNP (Bruto Nationaal Product). Op landelijk niveau wordt er inmiddels hard gewerkt aan vermindering van de regelgeving en administratieve lastendruk. Het Rijk heeft de zogenaamde tweede zalmnorm geformuleerd:
-25% administratieve lasten in de periode 2002 - 2007. Minister Zalm heeft onlangs aangegeven dat te zullen halen. De top 7 van lastposten op rijksniveau zijn Wet op de jaarrekening, Werknemersverzekeringen, Wet Milieubeheer, Arbeidsomstandighedenwet, Loonheffing, Omzetbelasting en Prijzenwet.

Onlangs hebben het Ministerie van BZK, Ministerie van Financiën en VNG een handreiking voor het reduceren van administratieve lasten op gemeentelijk niveau uitgebracht "Administratieve Lasten van Gemeenten voor Bedrijven". De administratieve lasten die de gemeenten door de autonome regelgeving voor bedrijven veroorzaken bedragen EUR 52 miljoen per jaar. De regelgeving die in medebewind via de gemeenten wordt uitgevoerd veroorzaakt in totaal aan administratieve lasten voor bedrijven EUR 1,574 miljard per jaar. De aanvullende administratieve lasten die gemeenten opleggen bij de regelgeving in medebewind zijn overigens voornamelijk van toepassing op de milieuregelgeving.

Verder is gebleken dat de administratieve lasten per gemeente aanzienlijk variëren. Zo bleek uit enige tijd geleden uit een onderzoek dat er grote verschillen zijn in de uren die aan een vergunning worden besteed. Zo zijn voor het verkrijgen van een Drank- en Horecawetvergunning ambtenaren in Zevenhuizen - Moerkapelle 40 uur aan het werk, terwijl dit in Sneek slechts één uur kost. Dus er is op gemeentelijk niveau het nodige te winnen!

Onderdeel van de handreiking van BZK, Financiën en VNG is het AL-kostenmodel Gemeenten, dat jaarlijkse berekening en monitoring van de administratieve lasten van een gemeente mogelijk maakt. In de handreiking staat ook al een overzicht met "best practices":
* verlengen geldigheidsduur van vergunningen
* duidelijke formulieren met functionele informatieverplichtingen
* beperkt aantal formulieren en nuttig gebruik van gegevens
* alternatieven voor vergunningen
* voorkom dubbele informatie-uitvraag bij (nieuwe) bouw
* minst belastende informatieverplichting
* heldere afspraken tussen bedrijven en gemeenten (voeren van vooroverleg)
* positieve houding ten aanzien van bedrijfsleven
* gebruik landelijk geaccepteerde methoden en formulieren
Dus genoeg goede voorbeelden om te komen tot lagere administratieve lasten op gemeentelijk niveau, óók in Leeuwarden. Een goed voorbeeld hiervan in Leeuwarden is trouwens dat de duur van de exploitatievergunning voor de horeca al van 1 naar 3 jaar is gegaan.

Vermindering van regelgeving is nooit een doel op zich. Het gaat uiteindelijk om onder meer de vermindering van de administratieve lasten. Lagere administratieve lasten dragen bij aan een gunstiger vestigingsklimaat en een betere economische groei. Regels en de daarbij behorende administratieve lasten zijn niet alleen een zaak van de rijksoverheid. Ook de lokale overheid is een producent van regels, vaak in de vorm van verordeningen, én altijd met de beste bedoelingen. Het Rijk is inmiddels actief bezig met vermindering met de regels, en pilots op gemeentelijk niveau (o.a. het ministerie van EZ). De VVD Leeuwarden is van mening dat de gemeente daarop eveneens actief in moet spelen!

Overigens hebben wij een half jaar geleden vernomen dat de Kamer van Koophandel in Leeuwarden graag een pilot wil doen met betrekking tot de vermindering van de regels. Dit zou een kans voor open goal kunnen zijn. Maar tot op heden lijkt daar nog niets van terechtgekomen. De VVD Leeuwarden vindt dat geen goede zaak! Leeuwarden moet wat betreft de VVD Leeuwarden niet het risico lopen dat een dergelijke pilot aan haar neus voorbij gaat en in een andere gemeente in Fryslân uitgevoerd wordt.

Naar aanleiding van het vorenstaande, heeft de VVD Leeuwarden de volgende vragen:


1. Is het college van B&W bereid een nulmeting naar de administratieve lasten voor het bedrijfsleven in Leeuwarden te doen? Zo ja, wanneer? Zo nee, waarom niet?


2. Is het college van B&W bereid een plan van aanpak op te stellen ter vermindering van administratieve lasten gemeenten voor bedrijven (met bijvoorbeeld -10 tot 25%), waarbij in ieder geval aandacht is voor de volgende aspecten:

* Screening van gemeentelijke verordeningen en regelgeving (voorbeelden: terrassen en kinderopvang; kunnen verordeningen ingetrokken worden?)
* Het onderzoeken van best practices uit de handreiking
* Instellen van een taak-/accountmanager regelgeving en administratieve lasten als onderdeel van de bestaande werkzaamheden/formatie.
* Regelgeving en administratieve lasten en beoordeling als vast onderdeel van B&W-adviezen/raadsvoorstellen (indien van toepassing op het voorstel).
Zo ja, wanneer? Zo nee, waarom niet?


3. Klopt het dat de Kamer van Koophandel in samenwerking met de gemeente Leeuwarden een pilot wil doen naar minder regelgeving? Zo ja, wat is de stand van zaken en waarom is deze pilot nog niet gestart?


4. In 2004 zijn door het ministerie van EZ in acht Nederlandse gemeenten onderzoeken gestart in vijf branches naar strijdige regelgeving. Enkele daarvan zijn inmiddels afgerond. Is dat bekend bij het college van B&W? Wat gaat het college van B&W doen met de aanbevelingen en oplossingsrichtingen die daaruit voortvloeien?

Wij hopen en verwachten dat u de vorenstaande vragen op korte termijn kunt beantwoorden.

Met vriendelijke groet,
Namens de VVD-fractie

Aukje de Vries
Wyb Feddema