Algemene Onderwijsbond

Persbericht COC Nederland en AOb

27 mei 2005

Onderwijsminister roept scholen op tot pro-actief beleid en openheid RECEPT VOOR HOMOBELEID IN HET ONDERWIJS

Minister Van der Hoeven van Onderwijs heeft donderdag 26 mei 2005 het Receptenboek Homoseksualiteit in het Onderwijs in ontvangst genomen. In het receptenboek staan concrete informatie en aanknopingspunten voor een gedegen aanpak van de preventie van homo-discriminatie. Het receptenboek is het eindproduct van het project Enabling Safety for LesBiGay Teachers, een samenwerkingsverband van COC Nederland, de Algemene Onderwijsbond (AOb) en het Algemeen Pedagogisch Studiecentrum (APS).

Veiligheid vergt openheid
In haar toespraak na de aanbieding beklemtoont minister Van der Hoeven dat veiligheid openheid vergt. 'Het voorkomen van homo-discriminatie vraagt om pro-actief beleid van de scholen. Tolerantie is niet genoeg. Het gaat om het bevorderen van respect voor mensen die een andere leefstijl hebben. Onbegrip en onwetendheid daarover moeten doorbroken worden', aldus de minister. Van der Hoeven laat weten dat ze niet met nieuwe bureaucratische maatregelen wil komen, omdat mede op aandringen van de AOb scholen al verplicht zijn een veiligheidsplan op te stellen. Volgens de minister is dat het middel om ook aandacht te geven aan de bestrijding van discriminatie, ook op grond van seksuele voorkeur, en het melden van incidenten. Ze roept scholen met klem op dit soort incidenten ook altijd te melden, zodat ze geregistreerd kunnen worden.

Topje van de ijsberg
Frank van Dalen, voorzitter van COC Nederland, benadrukt dat het hier gaat om een probleem op alle scholen. 'Gewelddadige incidenten en grove pestpartijen zijn maar het topje van de ijsberg. Buitengesloten worden en niet het gevoel hebben dat er op school veilig over homoseksualiteit gesproken kan worden is de onzichtbare discriminatie, de witte terreur waar de meeste jonge lesbische, homo- en biseksuele leerlingen onder lijden. Het is veelbetekenend dat een meerderheid van de heteroseksuele scholieren zich levendig kan voorstellen dat homoseksuele medeleerlingen het moeilijk hebben. Het resultaat is dat nog altijd de overgrote meerderheid van de docenten en leerlingen niet open is over hun seksuele voorkeur. En dat in een tijd waarin die seksuele voorkeur grondwettelijk erkend is. Het is de hoogste tijd dat scholen het recept gaan toepassen en aan de slag gaan'.

Recept
Het recept vraagt de bereidheid van scholen te kiezen voor diversiteits- en veiligheidsbeleid waarbinnen homoseksualiteit expliciet aan de orde komt. Onderdeel daarvan is een stringent optreden tegen normoverschrijdend gedrag. Daarmee wordt een sfeer en cultuur op een school gerealiseerd waarin lesbische, homo- en biseksuele docenten en leerlingen zich wel open kunnen uiten.

Belemmerende overtuigingen
Die bereidheid blijkt nog vaak ver te zoeken. Met moeite zijn veertien scholen bereid gevonden aan het project mee te werken. De meeste scholen bedienen zich echter van 'belemmerende overtuigingen' om daar vanaf te zien. 'Waarom zou onze school als eerste z'n nek uitsteken?', dat speelt bij ons niet', 'zo krijgen we een verkeerde naam, creëer je alleen maar onrust en wordt het eerder onveiliger', 'maken ze het er zelf niet naar?'en 'we doen al het uiterste en we zitten niet te wachten op nog meer aandachtspunten', zijn daar voorbeelden van. Drogredeneringen volgens COC -voorzitter Frank van Dalen. Hij roept de minister daarom op scholen actief te benaderen om die houding te veranderen. Minister Van der Hoeven zegt daarop toe het gebruik van dit receptenboek te zullen stimuleren, maar beklemtoont daarbij dat scholen een eigen verantwoordelijkheid dragen voor het te voeren veiligheidsbeleid. Voor aanvullend homo/lesbisch beleid voert het Onderwijsministerie al overleg met ondermeer het COC.

Voorbij wet- en regelgeving
Theo Langejan, directeur-generaal arbeidsverhoudingen en internationale betrekkingen bij het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, het ministerie dat de publicatie mede financierde, overhandigde het receptenboek aan de Onderwijsminister. Langejan merkte op dat alles dat via de klassieke weg van wet- en regelgeving voor het bevorderen van gelijke behandeling bereikt kan worden inmiddels geregeld is. 'Maar daarmee is de concrete werkelijkheid nog niet veranderd, want dat vraagt concrete actie, zoals de aanpak in het receptenboek. In feite wordt daarmee een recept voor een veilige samenleving gegeven.'

Niet gratis
Het receptenboek wordt niet kosteloos naar alle scholen gestuurd, maar gericht naar die scholen die daadwerkelijk met het materiaal aan de slag willen. Die kunnen daarbij ook de gewenste begeleiding en training krijgen. Dat daarmee praktische resultaten geboekt worden, blijkt uit de ervaringen van de scholen die aan het project meegewerkt hebben.

Noot voor de redactie/

Algemene Onderwijsbond