Mercedes-Benz motorenoffensief: meest krachtige V8 CDI en acht nieuwe
V6-motoren voor C-, CLK-, CLS- en E-Klasse
* E 420 CDI vanaf herfst 2005: sterke V8 diesel met standaard diesel
partikel filter
* Acht nieuwe V6 benzine- en dieselkrachtbronnen
Mercedes-Benz introduceert acht volledig nieuwe V6-motoren in de
C-, CLK-, CLS- en E-Klasse. De nieuwe benzine- en dieselmotoren
blinken uit door hun vermogen, trekkracht, verbruik en geringe
emissie-uitstoot. Een andere nieuwe motor is te vinden in de E 420
CDI: een V8 van 231 kW/314 pk, een van de krachtigste
personenautodiesels ter wereld.
Nog meer nieuws betreft vier nieuwe motorvarianten in de CLK-Klasse.
Zowel de Coupé als de Cabrio beschikt bovendien over een gewijzigde
voorzijde en nog meer technische innovaties op het gebied van
veiligheid en comfort. Verder zijn de CLK Cabrio, CLS-Klasse én de
E-Klasse 4MATIC nu voor het eerst met V6 dieselmotoren verkrijgbaar.
CLK-Klasse: sportiever
De nieuwe CLK 280, CLK 350 en zescilinder CLK 320 CDI maken de
CLK-Klasse nog sportiever dan voorheen. Ook de dynamische uitstraling
van de Coupé en Cabrio is er op vooruitgegaan dankzij een nieuwe
voorbumper met grotere luchtinlaten en een grille met drie lamellen.
De CLK AVANTGARDE én de ELEGANCE uitvoering worden nu standaard
uitgerust met lichtmetalen velgen.
Ook het interieur van de CLK-Klasse is gewijzigd. De AVANTGARDE
uitvoering is nu voorzien van een nieuw instrumentenpaneel met
aluminium omlijsting, witte wijzerplaten met verchroomde randen. De
ELEGANCE uitvoering beschikt over nieuwe stoffen, nieuwe lederen
bekleding en nieuwe interieurdelen van essenhouten. Om aan de wensen
van sportieve automobilisten te voldoen, zijn er een Sport Pakket en
Sport Pakket AMG ontwikkeld met onder meer 18-inch lichtmetalen
velgen, 225/40 R 18 banden vóór en 255/35 R 18 banden achter,
geperforeerde remschijven en een sportonderstel. Tot slot is de CLK
Coupé er nu ook met de beproefde viercilinder dieselmotor van 110
kW/150 pk, die slechts 6,4 liter per 100 kilometer verbruikt.
E-Klasse: nieuwe topdiesel met 231 kW/314 pk
De Mercedes-Benz E-Klasse zal in de toekomst bestaan uit 27 motor- en
carrosserievarianten. Vijf motoren zijn volledig nieuw: twee
zescilinder CDI-krachtbronnen, twee V6 benzinemotoren en de nieuwe V8
diesel. Deze laatste is leverbaar vanaf komend najaar. Verder zijn aan
de reeks toegevoegd de E 280 4MATIC en de E 350 4MATIC. Iets later
komt daar nog de E 320 CDI 4MATIC bij.
De E 420 CDI beschikt over een nieuw ontwikkelde achtcilinder
dieselmotor die 231 kW/314 pk levert en een maximum koppel van 730 Nm
bij slechts 2.200 toeren. Dankzij deze trekkracht reageert de motor
zeer soepel tijdens inhaalmanoeuvres en kan tevens sneller
accelereren. De E 420 CDI accelereert in 6,1 seconden van 0 naar 100
km/h en van 60 naar 120 km/h in slechts 5,4 seconden (derde
versnelling). Deze topversie onder de diesels heeft een gemiddeld
verbruik van 9,3 liter per 100 km. Standaard zijn een onderhoudsvrij
diesel partikel filter, de 7-traps automaat 7G-TRONIC en de
luchtvering AIRMATIC.
CLS-Klasse: nieuwe dieselpower voor vierdeurs coupé
De krachtige benzinemotoren krijgen in augustus gezelschap van de
nieuwe CLS 320 CDI met een V6-motor van 165 kW/224 pk. Net zoals in de
andere CLS-uitvoeringen is de automatische transmissie 7G-TRONIC
standaard. De CLS 320 CDI accelereert in 7 seconden van 0 naar 100
km/h en haalt een topsnelheid van 246 km/h. Het gemiddelde
brandstofverbruik bedraagt 7,6 tot 8,1 liter per 100 km, wat betekent
dat de CLS 320 CDI een actieradius heeft van zo'n 1.050 kilometer. De
richtprijs voor de CLS 320 CDI is EUR 83.000. De exacte prijs is op
dit moment nog niet bekend.
C-Klasse: nieuwe zescilinder vervangt vier- en vijfcilinders
Dankzij de introductie van vier nieuwe zescilinder krachtbronnen
beschikt de Mercedes-Benz C-Klasse nu over de meest moderne
motorenlijn in zijn klasse. De dieselreeks wordt bekroond met de
nieuwe C 320 CDI die de vijfcilinder-in-lijn C 270 CDI vervangt. De
nieuwste zescilinder benzinemotoren komen medio 2005 in drie varianten
op de markt: C 230 (150 kW/204 pk), C 280 (170 kW/231 pk) en C 350
(200 kW/272 pk). De uitvoeringen met de nieuwe zescilinder motor zijn
tot 13 procent zuiniger dan de voorgangers. De nieuwe en krachtigere C
280 kost hetzelfde als de voorganger C 240. De C 350 vervangt de C
320. De C 350 is er als AVANTGARDE en ELEGANCE uitvoering en beschikt
standaard over 17-inch lichtmetalen velgen.
De C 230 met V6-motor kost hetzelfde als de voorganger C 230
KOMPRESSOR met viercilinder motor. De nieuwe C 230 levert 9 kW/12 pk
meer wat bijdraagt aan het rijplezier. De motor levert een maximum
koppel van 245 Nm tussen de 2.900 en 5.500 toeren, wat bijdraagt aan
een snelle acceleratie. De C 230 kan in slechts 8,4 seconden van 0
naar 100 km/h (Sedan) en heeft een topsnelheid van 245 km/h.
De krachtige V6-motor is leverbaar in de C-Klasse Sedan, Combi en
Sportcoupé en beschikt standaard over een handgeschakelde
6-versnellingsbak. Als optie is de7G-TRONIC automaat leverbaar.
Standaard zijn THERMATIC airconditioning, NECK-PRO actieve
hoofdsteunen voorin (Sedan en Combi), windowbags, gordelspanners en
spankrachtbegrenzers voor- en achterin en een multifunctioneel
stuurwiel.
Tot de nieuwe C-Klasse uitvoeringen behoren verder de C 280 4MATIC en
de C 350 4MATIC. Deze beschikken over de 4MATIC permanente
vierwielaandrijving en leveren tot 45 kW/61 pk meer dan de
voorgangers.
© 1998-2005 DaimlerChrysler. All rights reserved.
DaimlerChrysler Nederland