Beste klachtenbehandelaar Zorg 2004
In een opmerkelijk initiatief heeft Ombudsman Zorgverzekeringen,
Elizabeth Schmitz, Jan Minkhorst van Delta Lloyd en OHRA uitgeroepen
tot beste klachtenbehandelaar op het terrein van zorgverzekeringen in
2004.
Volgens W. van den Berge van de Ombudsman Zorgverzekeringen is
Minkhorst betrouwbaar, accuraat, reageert hij snel, geeft eventuele
vertragingen door en weet voor de klagers resultaat te behalen binnen
de eigen organisatie. Kortom: inhoudelijk en qua omgang is hij
outstanding.
Voor de uitverkiezing tot beste klachtenbehandelaar maakt het niet uit
of de zorgverzekeraar in kwestie veel of weinig klachten heeft. Het
gaat er om hoe de behandelaar in voorkomende gevallen met een klacht
omgaat, zowel naar betrokkene toe als binnen de eigen organisatie. Van
den Berge: Met de heer Minkhorst hadden wij in het afgelopen jaar heel
goede ervaringen. Dit neemt niet weg dat er nog meer
klachtenbehandelaars zijn die goed scoorden. Andere zorgverzekeraars
hebben een team dat belast is met klachtenbehandeling en fantastisch
opereert of hebben hun procedures gewoon goed op orde. Of de heer
Minkhorst zijn titel zal kunnen prolongeren, is dus de vraag.
Buiten de taakopdracht
Ombudsman Verzekeringen Jan Wolter Wabeke vindt het initiatief van
zijn zorg-collega prijzenswaardig, maar zelf zou hij op dit moment
niet in staat zijn voor zijn sectoren hetzelfde te doen. Bij mij zijn
bijna 10.000 verzekeraars en tussenpersonen aangesloten. Voor zon
uitverkiezing ontbreekt me ten ene male het systeem, de logistieke
mogelijkheid, laat staan dat we over criteria hebben nagedacht. Ik
weet ook niet of mijn opdrachtgevers er prijs op stellen, omdat zoiets
nogal buiten mijn huidige taakopdracht valt. Maar zouden ze het idee
steunen, dan denk ik er graag over mee.
Verzekerd!, mei 2005
Verbond van Verzekeraars