Toespraak minister van Verkeer en Waterstaat, Karla Peijs, bij de opening
van het nieuwe hoofdkantoor van SMIT
(alleen de uitgesproken tekst geldt)
Dames en heren,
Het is een prachtige dag!
SMIT, een stukje Hollands glorie, krijgt vandaag namelijk een nieuwe
jas.
Een jas die niet alleen een maatje groter is dan de oude, maar ook
stukje mooier en moderner.
Na jarenlange verspreid te hebben gezeten over heel Rotterdam krijgt
SMIT met dit architectonische hoogstandje aan de Waalkade weer een
hart.
Ik vind het een grote eer om vandaag in dit hart van uw organisatie
aanwezig te zijn.
Ik noemde SMIT net een stukje Hollands glorie, want het bedrijf heeft
een lange geschiedenis die teruggaat tot diep in de 19^e eeuw.
Om precies te zijn tot aan 1842.
We hebben dus te maken met een hoogbejaarde in de maritieme sector.
Gelukkig is SMIT geen fossiel uit een ver verleden maar een krasse
knar die met zijn tijd is mee gegaan.
Fop Smit had nooit kunnen vermoeden dat het bedrijf dat hij 163 jaar
geleden begon, uit zou groeien tot een wereldspeler.
Uw bedrijf is momenteel op maar liefst 30 buitenlandse locaties
actief.
Al in 1957 was SMIT aanwezig in het Midden Oosten om wrakken uit het
Suezkanaal te bergen.
Een recente buitenlandse bergingsactie vond plaats in Pakistan, waar
de Tasman Spirit in tweeën was gebroken.
En dichter bij huis viste SMIT in 2003 de autocarrier Tricolor op uit
het Kanaal.
Dames en heren, de internationale dimensie van uw sector wordt dus
steeds belangrijker.
Dat heeft u goed begrepen.
Dat geldt niet alleen voor zakelijke relaties, maar ook voor de
bemoeienis van de overheid met uw werk.
Vandaar dat het zo belangrijk is dat we Brussel goed in beeld houden.
Europa is in heel veel opzichten de "place to be", nu en in de
toekomst.
En om dat groeiende Europa ook in de toekomst soepel te laten draaien
moet er smeerolie in de machine.
Gelukkig is die olie binnen handbereik in de vorm van een Europese
grondwet.
Het enige dat we hoeven te doen is vóór te stemmen op 1 juni.
Ik wil u dan ook oproepen om dit te doen. Europa heeft die grondwet
namelijk ontzettend hard nodig.
En wij hebben Europa nodig.
Dames en heren, vergeeft u mij dit Europese uitstapje, maar de EU ligt
mij nu eenmaal na aan het hart.
Net als de maritieme sector trouwens.
Die is namelijk van groot belang voor de Nederlandse economie.
Het aantal koopvaardijschepen dat vaart onder de Nederlandse vlag
staat nu op 600 en het aantal sleepboten op 91. Aantallen waar we
trots op kunnen zijn!
De overheid is dat ook en draagt graag haar steentje bij om ervoor te
zorgen dat bedrijven als Smit zich razendsnel kunnen blijven aanpassen
aan veranderingen. Want laat ik het zo zeggen: `Hollands glorie' is
mooi, maar van historische sentimenten en chauvinisme kunnen we in
Nederland geen boterhammen kopen. Vandaar dat ik bijvoorbeeld 10
miljoen euro heb vrijgemaakt om innovatie in de scheepvaartsector te
stimuleren.
Ik hoop van harte dat SMIT hier gebruik van gaat maken.
Pas geleden heeft de regering ook een borgstellingsfonds in het leven
geroepen van 1 miljard euro per jaar voor de scheepsbouw.
Dames en heren,
Er is mij dus veel aan gelegen dat de maritieme sector bij de tijd
blijft.
SMIT is dat zeker, want dat dit gebouw eigentijds is, lijkt me
overduidelijk. Complimenten aan de architect en alle anderen die de
bouw van dit kantoor mogelijk hebben gemaakt!
Een mooier onderdak had SMIT bijna niet kunnen krijgen!
Wat mij opvalt,is de openheid van het gebouw met al dat glas en die
grote ruimtes.
Ik ben ervan overtuigd dat dit open kantoor garant staat voor een open
manier van denken.
Innoveren, communiceren en globaliseren gaat vanzelf in deze zee van
ruimte!
Ik ben er dan ook zeker van dat u een hele mooie en succesvolle
toekomst tegemoet gaat!
Dank u wel
Ministerie van Verkeer en Waterstaat