Persbericht
Afdeling Communicatie
nummer: 174
datum: 27 mei 2005
Uitkomst analyse Koopstromenonderzoek 2004
Amersfoort bindt consument
De gemeente Amersfoort heeft voor de eigen stad een analyse gemaakt van het rapport Koopstromenonderzoek Randstad 2004. De analyse laat zien dat 81% van de Amersfoorters in Amersfoort winkelt. Verder komt uit de analyse naar voren dat de regiofunctie van de binnenstad verder versterkt kan worden. Stichting Binnenstadsmanagement is begin dit jaar de imagocampagane 'Aantrekkelijk Amersfoort, Kei van een stad' voor de binnenstad gestart en speelt hiermee in op de wens meer consumenten uit de regio aan te trekken.
Belangrijkste conclusies uit de analyse van het rapport Koopstromenonderzoek 2004:
. 81% van de Amersfoorters winkelt in Amersfoort, zowel in de binnenstad als in de wijkwinkelcentra. Het centrum neemt hiervan 42% voor haar rekening.
. De regiofunctie van Amersfoort kan verder worden versterkt, met name in de plaatsen Hoevelaken, Nijkerk en Soest. Dat zijn relatief grote plaatsen in de directe omgeving van Amersfoort waar de koopkrachtbinding met Amersfoort kan worden vergroot.
Achtergrond onderzoek
In januari van dit jaar is het rapport Koopstromenonderzoek Randstad 2004 door bureau Goudappel Coffeng afgerond. In het Koopstromenonderzoek is voor een gebied dat een groot deel van de randstad bestrijkt, onderzocht op welke aankoopplaatsen consumenten hun geld besteden voor wat betreft dagelijkse en niet-dagelijkse aankopen. Het onderzoek geeft daarmee inzicht in het consumentengedrag en in het functioneren van winkelgebieden.
Van het rapport Koopstromenonderzoek heeft de gemeente Amersfoort een analyse gemaakt, en de relevante gegevens voor de stad gedestilleerd. Hierbij is met name gekeken naar het functioneren van de binnenstad als regionaal koopcentrum voor funshopping, dat wil zeggen: het kopen van niet-dagelijkse producten.
Binnenstad in beeld
In het kader van binnenstadsmarketing wordt via de imagocampagne 'Aantrekkelijk Amersfoort, Kei van een stad' en consumentenacties hard aan de regiofunctie van Amersfoort gewerkt. De Stichting Binnenstadsmanagement laat met de campagne de consumenten zien wat Amersfoort allemaal te bieden heeft en prikkelt hen om Amersfoort te komen ontdekken. Eenmaal in de binnenstad bieden zij consumenten direct voordeel en prikkelen hen met consumentenacties om een keer terug te komen. Een mooi voorbeeld op dit vlak is de recente
actie Keitjes Krassen die in samenwerking met de organisatie van het evenement Proef Amersfoort is neergezet. Deelnemende ondernemers hebben aan consumenten krasloten uitgedeeld, waarmee zij Keitjes konden krassen als betaalmiddel tijdens Proef Amersfoort.
Informatie: Charlotte Matthes, communicatieadviseur van de afdeling communicatie SOB, telefoon 033 469 45 48 of e-mail naar c.matthes@amersfoort.nl
---- --
Gemeente Amersfoort