Samenwerkingsverband zeer teleurgesteld
De uitspraak die het Hof van Arbitrage dinsdag 24 mei jl. heeft gedaan
over het geschil tussen België en Nederland over de reactivering van
het historische tracé van de IJzeren Rijn heeft in de regio Midden-
Limburg tot grote onrust geleid. Dat stelt het Samenwerkingsverband
IJzeren Rijn Midden-Limburg*, waarvan de bestuurders vrijdagochtend 27
mei voor spoedoverleg bijeen zijn gekomen.
"Omdat in de uitspraak nadrukkelijk is opgenomen dat België het recht
heeft het historische tracé te reactiveren én daar ook de Nederlandse
wetgeving op van toepassing is, waaronder de Wet Geluidhinder, is er
een zeer groot risico dat langs het tracé veel woningen moeten worden
gesloopt, met name in de Roermondse wijken De Kemp en Kitskensberg.
Daar gaat de spoorlijn bijna letterlijk door achtertuinen. Als dit
werkelijkheid wordt zijn de inspanningen, die in het kader van de
herstructurering in beide wijken zijn verricht, volledig te niet
gedaan. De totale schade voor de regio werd in 2001 al geraamd op 500
miljoen euro", aldus Gerard IJff, voorzitter van het
samenwerkingsverband.
De minister van Verkeer en Waterstaat heeft tijdens de behandeling in
de Tweede Kamer toegezegd dat er extra voorzieningen komen zoals een
omleiding rond Roermond, een tunnel in Nationaal Park De Meinweg en
een overkapping in de Weerter- en Budelerbergen. Wij gaan er van uit
dat de minister haar toezeggingen nakomt, ondanks de tegenvallende
financiële aspecten ten gevolge van de uitspraak van het hof.
Bovendien zal het verhoogd risico voor rampen bij ingebruikname van
het tracé de spoorwegveiligheid in de regio in negatieve zin
beïnvloeden, zo stelt Gerard IJff. De twee treinongevallen in het
recente verleden op het spooremplacement van Roermond liggen nog vers
in het geheugen van veel bewoners.
Het Samenwerkingsverband IJzeren Rijn Midden-Limburg gaat nu lobbyen
om het dreigend onheil voor de regio te voorkomen. Ze roept de leden
van de Tweede Kamer op om aanstaande donderdag 2 juni, tijdens het
spoeddebat met de minister van Verkeer en Waterstaat, bij haar te
bepleiten om met haar Belgische collega te gaan praten over de
uitvoering van het recht op doortocht. Alternatieven die voor beide
landen voordeel opleveren, kunnen dan aan bod komen. Bovendien zal het
samenwerkingsverband op korte termijn juridisch advies inwinnen welke
beroepsmogelijkheden nu nog openstaan.
* Het samenwerkingsverband bestaat uit de gemeenten Roerdalen, Roermond,
Haelen, Heythuysen, Weert, Swalmen en Cranendonck, Kamer van Koophandel
Limburg-Noord, Regio Noord- en Midden-Limburg, Stichting Milieufederatie
Limburg en Staatsbosbeheer.
Publicatiedatum: 27.05.2005 Bijgewerkt: 27.05.2005
Gemeente Roermond