Vlaamse regering
PERSMEDEDELING VAN DE VLAAMSE REGERING VERGADERING VAN 27 MEI 2005
Vlaamse Regering wil correcte inning verkeersbelasting op lichte
vrachtwagens
Lichte vrachtwagens kunnen van een fiscaal voordelig
regime genieten: zo moet bijvoorbeeld geen belasting op
inverkeersstelling betaald worden en de verkeersbelasting
is aanzienlijk voordeliger. Ook voor de BTW en de
personenbelasting zijn er voordelen voor dit type
voertuigen.
Deze fiscale voordelen zijn te verantwoorden door de
economische activiteit die met deze voertuigen wordt
bedreven.
Het is de DIV (dienst inschrijvingen voertuigen) -
behorende tot de Federale Overheidsdienst Mobiliteit -
die tot nu toe bepaalde welk voertuig als lichte
vrachtwagen beschouwd kan worden, op basis van een
technische reglementering (KB 15 maart 1968).
Medio 2003 is onder impuls van de Europese reglementering
de technische omschrijving van een lichte vrachtwagen
versoepeld. Cruciaal element daarbij is de lengte van de
laadruimte. Vanaf 1 mei 2003 volstaat het voor wagens met
een dubbele cabine dat de lengte van de laadruimte gelijk
is aan 30% van de wielbasis (afstand tussen de 2
wielassen), voordien moest dit 50% zijn.
Door deze versoepeling kunnen een aantal voertuigen,
waaronder een aantal 4x4's, maar ook een aantal grotere
monovolumes, mits een kleine technische ingreep, het
fiscaal voordelige statuut van lichte vrachtwagen
bekomen. Toch doen ze ons niet meteen denken aan een
typische 'camionette' of lichte vrachtwagen.
Het fiscale voordeel voor lichte vrachtwagens blijft
bestaan wanneer die lichte vrachtwagen echt voor
economische activiteiten wordt gebruikt, bv voor een
loodgieter, een glazenwasser, een tuinaannemer, .. Maar
voor iemand die met een moderne terreinwagen naar de
tennis- of golfclub rijdt , is een fiscaal voordeel van
4.957 euro (BIV) moeilijk te verantwoorden.
De Vlaamse Regering heeft met de federale overheid en met
de andere gewesten afgesproken dat vanaf 1 januari 2006
voor de Belasting op Inverkeersstelling (BIV) en de
verkeersbelasting een strengere fiscale definitie zal
gelden van lichte vrachtwagen. Daarvoor moet een
samenwerkingsakkoord met de andere gewesten worden
afgesloten.
Het cruciale element in de strengere fiscale definitie is
de lengte van de laadruimte die opnieuw op 50% van de
wielbasis wordt gebracht. Dat element zal ervoor zorgen
dat vele 'oneigenlijke' lichte vrachtwagens voortaan het
juiste fiscale regime zullen ondergaan.
Op voorstel van Vlaams minister van Financiën en
Begroting, Dirk VAN MECHELEN, heeft de Vlaamse Regering
vandaag het ontwerp van samenwerkingsakkoord tussen de
gewesten en het voorontwerp van decreet goedgekeurd. De
Raad van State wordt om advies gevraagd.
persinfo : Philippe Heyvaert, woordvoerder van
minister Van Mechelen - tel. 02 552 67 00
e-mail: persdienst.vanmechelen@vlaanderen.be
De persconferenties van de Vlaamse Regering kunnen worden
beluisterd op: www.vlaanderen.be/persconferenties
Vlaamse overheid