Vlaamse regering
PERSMEDEDELING VAN DE VLAAMSE REGERING VERGADERING VAN 27 MEI 2005
Verlenging studieduur exacte en biomedische wetenschappen naar vijf jaar
goedgekeurd onder strikte voorwaarden
Een masteropleiding in de exacte en biomedische
wetenschappen zal vanaf het academiejaar 2007-2008 twee
jaar duren. De volledige opleiding zal daardoor vijf jaar
in beslag nemen, een jaar meer dan nu. Dat heeft de
Vlaamse Regering vandaag beslist in het kader van de
zogenaamde tweede ronde van de Bologna-omvormingen in
Vlaanderen. Minister van Onderwijs Frank VANDENBROUCKE
drukt erop dat deze beslissing onder strikte voorwaarden
genomen is. Beperking van de studieduur blijft de norm.
Het Vlaamse hoger onderwijslandschap wordt momenteel
volledig hertekend. In het kader van de zogenaamde
Bolognahervorming stemmen 45 Europese landen de
organisatie van hun hoger onderwijs op elkaar af. De
bestaande opleidingen worden hervormd tot bachelors van 3
jaar, eventueel gevolgd door masters.
De duur van de masters is in principe 60 studiepunten,
wat overeenstemt met 1 jaar voltijdse studie. 1
studiepunt staat voor 25 à 30 uur studeren. Voor een
aantal opleidingen had Vlaanderen al een langere master
goedgekeurd. Het gaat om opleidingen die vóór de
Bolognahervorming al een studieduur van vijf jaar of meer
hadden en waarvoor studieduurverkorting niet wenselijk
was: ingenieursopleidingen, rechten, geneeskunde zijn de
bekendste voorbeelden.
De universiteiten en de studenten vroegen daarnaast ook
een verlenging van de studieduur voor exacte en
biomedische wetenschappen. De motivatie was onder meer
dat deze opleidingen geconfronteerd worden met een snelle
evolutie van de wetenschappelijke kennis, zodat studenten
er meer dan 1 jaar voor nodig hebben.
Minister Vandenbroucke volgt die redenering en heeft na
zorgvuldig overleg een globale visie op masteropleidingen
uitgewerkt. Daarin staan de voorwaarden waaronder
studieduurverlenging van 4 naar 5 jaar mogelijk is:
- verlenging is nodig wegens de internationale situatie:
- de nationale of internationale
erkenningsvoorwaarden voor het behalen van het
diploma of het uitoefenen van het beroep zijn
gewijzigd;
- de omvang van de opleiding in de omringende landen
bedraagt meer dan 60 studiepunten;
- de internationale arbeidsmarkt vraagt
kwalificaties van meer dan 60 studiepunten.
- in het domein van de opleiding worden in verhouding
veel doctoraten behaald. De instellingen moeten er via
onderzoeksgerichte afstudeerrichtingen binnen de
masteropleiding voor zorgen dat de gemiddelde looptijd
van het doctoraat wordt verminderd;
- de kennis is zo snel geëvolueerd dat de werkelijke
studieduur voor de gemiddelde student veel langer is dan
de voorziene studieduur. De instellingen moeten er dan
voor zorgen dat de verlengde opleiding dan wel de
werkelijke studieduur dekt;
- de instellingen moeten de nodige onderwijs- en
onderzoekscapaciteit hebben om de verlengde opleidingen
op kwaliteitsvolle basis aan te bieden.
Bovendien legt de minister op dat de lerarenopleiding als
een optie van 30 studiepunten gedeeltelijk geïntegreerd
wordt in de masters. Hij vraagt ook dat de zogenaamde
manama's (de master-na-masters) zoveel mogelijk "indalen"
in de gewone master. Dat wil zeggen dat ze een
specialisatie worden binnen de standaardopleiding. Zo
vermindert de druk om na het behalen van een diploma nog
een bijkomende studie aan te vatten.
De opleidingen waarvoor vandaag een tweejarige master is
goedgekeurd, liggen allemaal in het domein van de exacte
en de biomedische wetenschappen. Exacte wetenschappen
zijn bijvoorbeeld scheikunde en fysica. De arbeidsmarkt
is voor deze opleidingen zeer internationaal gericht en
er geldt vaak, bv. in Nederland, een studieduur van 5
jaar. Er wordt ook opmerkelijk veel gedoctoreerd. In de
scheikunde bv. behaalt 80% van de afgestudeerden een
doctoraat: het is de norm om een job te vinden.
Precies om deze laatste reden worden twee opleidingen
niet verlengd: informatica en geografie. Daar is de
doorstroom naar een doctoraat veel meer vergelijkbaar met
die in andere studiegebieden, waar de totale studieduur
op 4 jaar blijft.
De beslissing over de studieduurverlenging kadert in de
tweede ronde van de Bologna-omvormingen. In dit verband
heeft de Vlaamse Regering ook beslist dat de zogenaamde
"voortgezette lerarenopleidingen" ingericht worden als
bachelor-na-bachelor ("banaba"). Het gaat om de
opleidingen buitengewoon onderwijs en zorgverbreding &
remediërend leren, die ingericht worden voor onderwijzers
en regenten.
persinfo : Ward Verhaeghe, woordvoerder van
minister Vandenbroucke - tel. 02 552 68 00
e-mail: persdienst.vandenbroucke@vlaanderen.be
De persconferenties van de Vlaamse Regering kunnen worden
beluisterd op: www.vlaanderen.be/persconferenties
Vlaamse overheid