Vlaamse overheid

Vlaamse regering
PERSMEDEDELING VAN DE VLAAMSE REGERING VERGADERING VAN 27 MEI 2005

Verlenging studieduur exacte en biomedische wetenschappen naar vijf jaar goedgekeurd onder strikte voorwaarden

Een masteropleiding in de exacte en biomedische wetenschappen zal vanaf het academiejaar 2007-2008 twee jaar duren. De volledige opleiding zal daardoor vijf jaar in beslag nemen, een jaar meer dan nu. Dat heeft de Vlaamse Regering vandaag beslist in het kader van de zogenaamde tweede ronde van de Bologna-omvormingen in Vlaanderen. Minister van Onderwijs Frank VANDENBROUCKE drukt erop dat deze beslissing onder strikte voorwaarden genomen is. Beperking van de studieduur blijft de norm.

Het Vlaamse hoger onderwijslandschap wordt momenteel volledig hertekend. In het kader van de zogenaamde Bolognahervorming stemmen 45 Europese landen de organisatie van hun hoger onderwijs op elkaar af. De bestaande opleidingen worden hervormd tot bachelors van 3 jaar, eventueel gevolgd door masters.

De duur van de masters is in principe 60 studiepunten, wat overeenstemt met 1 jaar voltijdse studie. 1 studiepunt staat voor 25 à 30 uur studeren. Voor een aantal opleidingen had Vlaanderen al een langere master goedgekeurd. Het gaat om opleidingen die vóór de Bolognahervorming al een studieduur van vijf jaar of meer hadden en waarvoor studieduurverkorting niet wenselijk was: ingenieursopleidingen, rechten, geneeskunde zijn de bekendste voorbeelden.

De universiteiten en de studenten vroegen daarnaast ook een verlenging van de studieduur voor exacte en biomedische wetenschappen. De motivatie was onder meer dat deze opleidingen geconfronteerd worden met een snelle evolutie van de wetenschappelijke kennis, zodat studenten er meer dan 1 jaar voor nodig hebben.

Minister Vandenbroucke volgt die redenering en heeft na zorgvuldig overleg een globale visie op masteropleidingen uitgewerkt. Daarin staan de voorwaarden waaronder studieduurverlenging van 4 naar 5 jaar mogelijk is:
- verlenging is nodig wegens de internationale situatie:
- de nationale of internationale erkenningsvoorwaarden voor het behalen van het diploma of het uitoefenen van het beroep zijn gewijzigd;

- de omvang van de opleiding in de omringende landen bedraagt meer dan 60 studiepunten;

- de internationale arbeidsmarkt vraagt kwalificaties van meer dan 60 studiepunten.
- in het domein van de opleiding worden in verhouding veel doctoraten behaald. De instellingen moeten er via onderzoeksgerichte afstudeerrichtingen binnen de masteropleiding voor zorgen dat de gemiddelde looptijd van het doctoraat wordt verminderd;

- de kennis is zo snel geëvolueerd dat de werkelijke studieduur voor de gemiddelde student veel langer is dan de voorziene studieduur. De instellingen moeten er dan voor zorgen dat de verlengde opleiding dan wel de werkelijke studieduur dekt;

- de instellingen moeten de nodige onderwijs- en onderzoekscapaciteit hebben om de verlengde opleidingen op kwaliteitsvolle basis aan te bieden.
Bovendien legt de minister op dat de lerarenopleiding als een optie van 30 studiepunten gedeeltelijk geïntegreerd wordt in de masters. Hij vraagt ook dat de zogenaamde manama's (de master-na-masters) zoveel mogelijk "indalen" in de gewone master. Dat wil zeggen dat ze een specialisatie worden binnen de standaardopleiding. Zo vermindert de druk om na het behalen van een diploma nog een bijkomende studie aan te vatten.
De opleidingen waarvoor vandaag een tweejarige master is goedgekeurd, liggen allemaal in het domein van de exacte en de biomedische wetenschappen. Exacte wetenschappen zijn bijvoorbeeld scheikunde en fysica. De arbeidsmarkt is voor deze opleidingen zeer internationaal gericht en er geldt vaak, bv. in Nederland, een studieduur van 5 jaar. Er wordt ook opmerkelijk veel gedoctoreerd. In de scheikunde bv. behaalt 80% van de afgestudeerden een doctoraat: het is de norm om een job te vinden. Precies om deze laatste reden worden twee opleidingen niet verlengd: informatica en geografie. Daar is de doorstroom naar een doctoraat veel meer vergelijkbaar met die in andere studiegebieden, waar de totale studieduur op 4 jaar blijft.
De beslissing over de studieduurverlenging kadert in de tweede ronde van de Bologna-omvormingen. In dit verband heeft de Vlaamse Regering ook beslist dat de zogenaamde "voortgezette lerarenopleidingen" ingericht worden als bachelor-na-bachelor ("banaba"). Het gaat om de opleidingen buitengewoon onderwijs en zorgverbreding & remediërend leren, die ingericht worden voor onderwijzers en regenten.

persinfo : Ward Verhaeghe, woordvoerder van minister Vandenbroucke - tel. 02 552 68 00 e-mail: persdienst.vandenbroucke@vlaanderen.be

De persconferenties van de Vlaamse Regering kunnen worden beluisterd op: www.vlaanderen.be/persconferenties