publicaties - Arbeidsvoorwaardenovereenkomst sector Rijk 2004
Arbeidsvoorwaardenovereenkomst sector Rijk 2004
27 mei 2005
De arbeidsvoorwaardenovereenkomst 2004 van de sector Rijk bevat
informatie over onderwerpen als inkomensontwikkeling en arbeid en
gezondheid. De overeenkomst heeft een looptijd van 1 januari 2004 tot
en met 31 december 2004.
---
1. Looptijd en inkomensontwikkeling
1.1 Looptijd
Deze overeenkomst heeft een looptijd van 1 januari 2004 tot en met 31
december 2004.
1.2 Inkomensontwikkeling
De eindejaarsuitkering wordt met ingang van 2004 structureel verhoogd
met 0,4% tot 0,8%.
De structurele verhoging van de eindejaarsuitkering werkt door naar
reeds ingegane wachtgelden en uitkeringen.
1.3 Extra tegemoetkoming in verband met gestegen ziektekostenpremies
2004
In verband met de gestegen ziektekostenpremies in 2004 wordt de
werkgeversbijdrage ziektekosten over het kalenderjaar 2004, voor alle
op 31 december 2004 bij de sector Rijk in dienst zijnde ambtenaren die
over de maand december 2004 een Btzr-uitkering ontvangen, eenmalig
verhoogd met 75 euro netto.
2. ARBEID EN GEZONDHEID
2.1 Algemeen
Op 5 november 2004 is een sociaal akkoord tussen kabinet en sociale
partners gesloten. In lijn met het sociaal akkoord hebben partijen
nadere afspraken voor de sector Rijk gemaakt ten aanzien van de
loondoorbetaling bij ziekte en maatregelen die hiermee samenhangen
(preventie en reïntegratie).
Partijen zijn van mening dat werkgevers en werknemers er alles aan
dienen te doen om ziekteverzuim te voorkomen en om, in het geval van
verzuim, zo snel mogelijk te reïntegreren. Hierbij is het van belang
dat de verantwoordelijkheid voor gezond werken, verzuimpreventie en
reïntegratie op het juiste niveau wordt belegd.
Tegen deze achtergrond zijn onderstaande afspraken gemaakt.
2.2 Loondoorbetaling gedurende de eerste twee jaar van ziekte
Partijen spreken af dat de loondoorbetaling bij ziekte als volgt wordt
gewijzigd. In het eerste ziektejaar is deze 100% en in het tweede
ziektejaar 70%. Voor alle duidelijkheid: dit betekent dat in het
tweede ziektejaar over de gewerkte uren 100% wordt doorbetaald en over
de niet gewerkte uren 70%. Als berekeningsbasis van deze percentages
geldt de laatstgenoten bezoldiging van betrokkene. Het nieuwe
aansprakenniveau voor de groep die op of na 1 januari 2004 ziek is
geworden gaat in per 1 oktober 2005.
2.3 Specifieke rechten en plichten gedurende de eerste twee jaar van
ziekte
In aanvulling op de reeds bestaande rechten en plichten van werkgevers
en werknemers op het gebied van arbeid en gezondheid, zoals vastgelegd
in met name het ARAR en de Wet verbetering poortwachter, worden de
volgende specifieke nadere afspraken gemaakt.
De werkgever is verplicht om de werknemer die naar het oordeel van de
bedrijfsarts
- weer in staat is om geheel of gedeeltelijk te werken; en
- niet kan terugkeren naar de eigen werkzaamheden (ook niet
in aangepaste vorm)
ander reeds bestaand of nog te realiseren passend werk aan te bieden.
Het gaat hierbij om duurzame reïntegratie in een passende functie,
waarbij in eerste instantie gezocht dient te worden naar werkzaamheden
binnen de sector Rijk. Indien door werknemer en werkgever gezamenlijk
is vastgesteld dat daartoe geen mogelijkheden zijn, dient de werkgever
het initiatief te nemen om, samen met de betrokken werknemer, te
zoeken naar duurzame reïntegratiemogelijkheden buiten de sector Rijk,
waarbij de inspanningen zich in ieder geval zullen richten op
reïntegratie binnen één van de andere overheidssectoren.
Deze inspanningen zijn niet vrijblijvend voor beide partijen.
Bij de uitleg van het begrip passende functie wordt aangesloten bij de
definities zoals deze in het ARAR en in de Wet verbetering
poortwachter zijn vastgelegd. Op basis daarvan dient door partijen op
korte termijn (voor medio 2005) een geobjectiveerd en uniform toe te
passen toetsingskader voor de sector Rijk te worden vastgesteld.
Uitgangspunt is daarbij dat ten minste de volledige
restverdiencapaciteit van de betrokken werknemer dient te worden benut
en dat het om passende arbeid gaat, dat wil zeggen arbeid die voor de
krachten en bekwaamheden van de medewerker is berekend, tenzij
aanvaarding om redenen van lichamelijke, geestelijke of sociale aard
niet van hem kan worden gevergd en dat, voorzover dit past binnen de
door de bedrijfsarts aanwezig te achten arbeidscapaciteiten, de
salarisschaal van de aangeboden functie niet meer dan 2 schalen lager
is gewaardeerd dan de oorspronkelijke functie.
Er dient binnen de sector Rijk voldoende (financiële en
organisatorische) ruimte te worden gerealiseerd voor het zoeken naar
dan wel creëren van een passende functie.
Om te komen tot een optimale reïntegratie kan betrokkene een beroep
doen op alle voor herplaatsingkandidaten binnen de sector Rijk ter
beschikking staande reïntegratie-instrumenten. Hierbij heeft
betrokkene o.a. recht op toegang tot mobiliteitscentra en opleidings-
en stagemogelijkheden en heeft deze bij de interne vacaturevervulling
een voorrangspositie gelijk aan die van een herplaatsingskandidaat
wegens reorganisatie.
De werknemer is verplicht medewerking te verlenen aan de aangeboden
reïntegratie-activiteiten en om een passende functie te aanvaarden.
Werknemer kan zelf initiatieven nemen en deze vervolgens aan de
werkgever voorleggen, die hierop een besluit neemt. Werknemer kan
bezwaar maken bij het naasthogere bevoegd gezag van het ministerie
waar hij werkzaam is over de reïntegratie-inspanningen van de
werkgever. De secretaris-generaal blijft in dit proces
eindverantwoordelijke. Er vindt op departementaal niveau monitoring
plaats inzake de reïntegratieresultaten.
De werkgever is in de periode voorafgaande aan plaatsing in een
passende functie verplicht om de bedoelde werknemer voor het deel dat
hij weer in staat is tot werken (conform de verklaring van de
bedrijfsarts), werk aan te bieden. Daarbij moet het gaan om
loonvormende arbeid. Het is aan werkgever en werknemer, in overleg met
de bedrijfsarts, om invulling te geven aan het precieze karakter
van te verrichten arbeid. Als de werknemer dat aanvaardt, krijgt hij
voor de gewerkte uren 100% loon doorbetaald van de betrekking waarin
hij ziek is geworden.
Net als dat het geval is voor werknemers die niet recent ziek zijn
geweest, zullen ook voor werknemers die terugkeren van (langdurig)
ziekteverzuim, alle reguliere instrumenten beschikbaar zijn zoals die
bestaan ten behoeve van (duurzame) employability. Deelname aan
employability-verbeterende activiteiten kan alleen onder loonvormende
arbeid vallen voorzover dat reeds gebruikelijk is voor niet uit ziekte
terugkerende werknemers.
Twee jaar na het moment van ziekmelden wordt door de werkgever
beoordeeld of verdere reïntegratie-activiteiten zullen leiden tot
plaatsing in een passende functie. Hierbij wordt de opvatting van de
werknemer betrokken. Indien betrokkene na twee jaar nog beschikt over
voldoende restcapaciteiten en zich actief opstelt in zijn
reïntegratietraject conform de gemaakte afspraken, dan wordt de
uitvoering van de reïntegratie-activiteiten voortgezet met behoud van
het dienstverband. Zo niet, dan vindt beëindiging van het
dienstverband plaats waarbij voor de werknemer de bestaande wettelijke
en bovenwettelijke regelingen van toepassing zijn.
2.4 Beroepsrisico's
Met betrekking tot werknemers die arbeidsongeschikt zijn geraakt door
een dienstongeval of een beroepsziekte spreken partijen het volgende
af.
In materiële zin wijzigt de rechtspositie van de bedoelde werknemers
niet. De werkgever erkent de aansprakelijkheid voor beroepsrisico's
(i.e. dienstongevallen en beroepsziekten). Op grond van die
aansprakelijkheid is de werkgever bereid in het geval van
dienstongevallen of beroepsziekten een schadevergoeding toe te kennen
die neerkomt op een volledige compensatie van de loonschade.
De procedure verandert in die zin dat de werknemer bij de werkgever
per individueel geval aanspraak moet maken op vergoeding van de
loonschade. De criteria om te bepalen óf er sprake is van een
dienstongeval of beroepsziekte en de criteria voor de hoogte van de
schadevergoeding zullen overigens niet wijzigen ten opzichte van de
huidige regelgeving.
De werknemer die als gevolg van een dienstongeval of beroepsziekte
schade lijdt zal een vergoeding van de volledige schade krijgen
indien:
* hij noodgedwongen aan beroepsrisico's is blootgesteld, die
voortvloeien uit gevaarzettende situaties die rechtstreeks verband
houden met de uitvoering van zijn taak en;
* hij zich vanwege zijn specifieke beroep of functie niet aan zijn
taak kan onttrekken en;
* waarbij een rechtstreeks, objectief causaal verband vast te
stellen is tussen oorzaak en gevolg.
2.5 Nieuw stelsel arbeidsongeschiktheid
Voor het overige zijn voor de periode vanaf twee jaar na ziekmelding
nog geen afspraken te maken. Vooruitlopen op het nieuwe stelsel van
arbeidsongeschiktheid is nu niet mogelijk aangezien het wettelijk
regime niet precies bekend is. Aangezien de nog in te voeren WIA geen
inkomensgarantie biedt voor de werknemers die minder dan 35%
arbeidsongeschikt zijn, maar dit overlaat aan de sociale partners in
de sectoren, spreken partijen wel af dat ook voor de groep werknemers
met een arbeidsongeschiktheidspercentage van minder dan 35% zal gelden
dat werken wordt beloond en dat - in relatie tot de werknemers met
een arbeidsongeschiktheidspercentage van 35% of hoger - meer werken
meer wordt beloond.
Den Haag, 10 mei 2005
De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,
voor deze,
de Directeur-Generaal Management Openbare Sector,
Namens de Algemene Centrale van Overheidspersoneel,
Namens het Ambtenarencentrum,
Namens de Christelijke Centrale van Overheids- en Onderwijspersoneel,
Namens de Centrale van Middelbare en Hogere Functionarissen bij
Overheid en Onderwijs, bedrijven en Instellingen,
Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties