Onderwijs speelt slechts kleine rol in emancipatie van meisjes op ICT-gebied
Juist ouders spelen hoofdrol in waardering dochter voor de computer
Computergebruik onder meisjes en vrouwen moet gestimuleerd worden om
zo de `gender-gap' in ICT-opleidingen en -banen te verkleinen. Geen
overbodige luxe, want meisjes op de basisschool schatten hun
zelfredzaamheid en kennis over ICT lager in dan jongens. Het onderwijs
speelt echter slechts een bescheiden rol in deze emancipatieslag. De
ouders blijken een grotere invloed te hebben op de houding van hun
dochters ten opzichte van computers. Dit concludeert Martina Neelissen
op basis van haar promotie-onderzoek aan de faculteit
Gedragswetenschappen van de Universiteit Twente.
Meisjes besteden minder tijd achter de computer dan jongens. Vrouwen
zijn in ICT-gerelateerde banen en opleidingen in de minderheid. Daarom
wordt in zowel het Nederlandse emancipatiebeleid als in het
ICT-onderwijsbeleid aandacht besteed aan de positie van meisjes en
vrouwen. Het onderwijs wordt als belangrijk instrument gezien om die
`gender gap' ten aanzien van ICT te verkleinen. Maar volgens Martina
Meelissen valt het met die `gap' wel mee op het basisonderwijs:
meisjes zijn erg positief over computers, jongens zijn alleen nóg
positiever. Wel schatten meisjes hun zelfredzaamheid in ICT-gebruik
lager in dan jongens en eenderde van de meisjes meent minder van
computers te weten dan jongens. Het stimuleren van computergebruik
onder meisjes is dus toch geen overbodige luxe.
Beperkte rol voor onderwijs
Voor het onderwijs is slechts een bescheiden rol weggelegd in de
emancipatie van meisjes op computergebied. Zo blijkt uit het onderzoek
van Meelissen dat de houding van meisjes ten opzichte van ICT iets
positiever op scholen waar klassikaal - en niet individueel - wordt
lesgegeven. Ook een vrouwelijke leerkracht heeft een licht positief
effect op de meisjes: door als rolmodel te fungeren kan zij de meisjes
stimuleren tot computergebruik.
Ouders hebben positieve invloed op waardering voor computer
Hoe zijn meisjes dan wel aan te moedigen tot meer computergebruik en
daarmee ervaring op ICT-gebied? Volgens Meelissen zijn de ouders de
belangrijkste factor: als ouders hun dochters stimuleren tot het
gebruiken van de computer, dan heeft dit een positieve invloed op de
houding van de meisjes. Dit geldt trouwens ook voor jongens: ook voor
hen is aanmoediging de belangrijkste invloed op waardering voor de
computer.
Noot voor de pers
Proefschrift getiteld "ICT: meer van Wim dan Jet? De rol van het
basisonderwijs in het aantrekkelijk maken van informatie- en
communicatietechnologie voor jongens en meisjes" door Martina
Meelissen. Zij verdedigde haar proefschrift op 26 mei 2005. Haar
promotor was prof. dr. Tj. Plomp, assistent-promotor is dr. J.M.Voogt.
Contactpersoon voor de pers: ir. Wiebe van der Veen, tel (053) 489
4244, email w.r.vanderveen@utwente.nl
Laatst gewijzigd op 27-05-2005 11:13:30
© Universiteit Twente Printversie (opent in een nieuw venster)
Universiteit Twente