Ingezonden persbericht
PERSBERICHT
Emotie belangrijker dan korting in kaartprogramma's
Koopintentie hoger door bezit klantenkaart
Klantenkaarten hebben een positief effect op toekomstige aankopen en het
aanbevelen van winkels bij vrienden. Dergelijke programma's dienen met
name emotionele klantenbinding te stimuleren. Dit blijkt uit recent
onderzoek naar loyaliteit onder klanten van twee sportretail
organisaties, uitgevoerd door Dunck Loyalty (www.dunck.nl) in
samenwerking met de Radboud Universiteit Nijmegen.
Loyaliteit drukt zich uit in de intentie om in de toekomst te blijven
kopen en de winkel aan te bevelen bij vrienden. Middels een enquête
onder 280 klanten is de invloed van klantenkaarten en
winkelbetrokkenheid op loyaliteit onderzocht.
De volgende hoofdconclusies komen uit het onderzoek naar voren:
* Klantenkaartprogramma's hebben een positief effect op loyaliteit
* Emotionele betrokkenheid is belangrijker dan financiële betrokkenheid
Kaarthouders versus niet-kaarthouders
Klanten die deelnemen aan het klantenkaart programma vertonen
aanzienlijk loyalere intenties dan zij die niet deelnemen. 83% van de
deelnemers en geeft aan in de toekomst 'zeker' bij de winkel te blijven
kopen tegen 58% van de niet-deelnemers. Wat betreft het aanbevelen bij
vrienden is deze verhouding 56% (deelnemers) tegen 24%
(niet-deelnemers).
Emotionele versus financiële betrokkenheid
Klanten die emotioneel betrokken zijn bij een winkel geven aan veel
waardering te hebben voor de moeite die de winkel voor hen doet en/of
beschouwen de winkel als hun favoriet. Wanneer een klant juist
financieel betrokken is, dan geeft hij/zij aan te kopen bij de winkel om
de geldelijke voordelen, zoals kortingen.
De intentie van een klant om in de toekomst te blijven kopen wordt op
basis van dit onderzoek voor 44% bepaald door emotionele betrokkenheid
en 16% financiële betrokkenheid. Voor het aanbevelen van de winkel bij
vrienden en kennissen is er sprake van 28% (emotioneel) en 24%
(financieel).
Implicaties
Bij het opzetten van een klantenkaart programma blijkt het van vitaal
belang om voldoende aandacht te besteden aan elementen die inspelen op
het gevoel van de klant. Korting heeft een directe werking, maar speelt
duidelijk in op opportunisme bij de klant. Door toevoeging van passende
informatie en speciale diensten voor kaarthouders ontstaat het beeld van
een winkel die begrijpt en waardeert. Dit vormt de juiste basis voor
emotionele betrokkenheid.
Over Dunck Loyalty
Dunck (www.dunck.nl) is specialist in loyalty marketing en
initiatiefnemer van marketing-platform Loyalty Facts
(www.loyaltyfacts.com). Het bedrijf werkt als partner in loyalty aan het
intensiveren van klantrelaties, het terugdringen van klantverloop en het
genereren van meer omzet uit bestaande relaties. Dunck biedt
loyalty-advies en is gespecialiseerd in de ontwikkeling en uitvoering
van loyaliteitsprogramma's.
EINDE PERSBERICHT
---
---------------------------------------------
Noot voor redactie (