Debiteurenbeleid Wet werk en bestand
Met ingang van 1 januari 2004 is de Wet werk en bijstand (Wwb) in
werking getreden. Onder de Wwb is terugvordering en verhaal een
bevoegdheid geworden van het college. Dit betekent dat er
beleidsvrijheid ontstaat voor de gemeente, maar ook dat het wettelijk
kader geen sluitende basis meer is voor de gemeentelijke
terugvorderingpraktijk. Er moeten dus beleidskeuzes worden gemaakt en
beleid en uitvoeringsregels moeten worden vastgesteld. Ter invulling
van de gemeentelijke beleidsvrijheid op het gebied van het
debiteurenbeleid Wet werk en bijstand zijn de volgende uitgangspunten
vastgesteld:
1) preventief; het ontstaan van vorderingen moet zoveel mogelijk
voorkomen worden door goede handhaving en door terughoudend om te gaan
met het verstrekken van geldleningen;
2) repressief; bij fraudezaken prevaleert het afgeven van een
signaal boven het bewaken van de inkomenspositie van de klant;
3) De afbetaling van terugvorderingen is zoveel mogelijk in
overeenstemming met het schuldhulpverleningsbeleid en het
minimabeleid;
4) Er dient een goede balans te zijn tussen de kosten en de
baten van de uitvoering.
Gewestbegroting 2006
De gemeenteraad heeft ingestemd met de ontwerpbegroting 2006 van het
gewest Gooi en Vechtstreek. Voorbeelden van gewestelijke diensten zijn
de Gewestelijke Gezondheidsdienst (GGD) en de Gewestelijke
AfvalstoffenDienst (GAD).
Herinrichting Stationsplein
Het project Herinrichting Stationsplein en omgeving' omvat de straten
Comeniuslaan, Albrechtlaan, Stationsplein en Stationsweg. Deze wegen
worden ingericht als 30 km-zone. Daarbij wordt rekening gehouden met
het feit dat deze wegen deel uitmaken van de aanrijroute voor diverse
buslijnen rond station Naarden-Bussum. In verband met het gebruik van
het plein voor het stationsgebouw, wordt de kwaliteit van deze ruimte
naar een hoger niveau gebracht.
Op 29 juni 2004 is het voorlopig ontwerp voor het Stationsplein e.o.
aan bewoners en belanghebbenden gepresenteerd. Na deze avond is er een
contactgroep ingesteld, waarmee, tijdens de uitwerking tot een
definitief ontwerp, een aantal malen is overlegd. Ook is er een
onderzoek uitgevoerd naar het gebruik van het Stationsplein. Op basis
hiervan is het plan ten opzichte van het voorlopig ontwerp op een
aantal punten gewijzigd.
Vervolgens is het definitief ontwerp gepresenteerd op een
informatieavond op 22 maart jl. Daarnaast hebben diverse
belanghebbenden ingesproken in de vergadering van de commissie Ruimte
van 30 maart jl. Beide avonden hebben geleid tot een heroverweging van
het plan. De afwegingen en beslissingen op de ingediende verzoeken en
reacties zijn weergegeven in de oplegnotitie (deze kunt u vinden op
www.bussum.nl). De gemeenteraad heeft op 12 mei 2005 het definitieve
ontwerp voor het project Herinrichting Stationsplein en omgeving'
vastgestel, met een aanpassing op het voorstel: het aantal
kiss-and-ride plaatsen zal worden uitgebreid.
Groennota 2005
Bussum is een dorp met een klein grondoppervlak en is tegelijkertijd
één van de meest verstedelijkte gemeenten van Nederland. Ondanks de
geringe hoeveelheid openbaar groen heeft Bussum wel degelijk een
groene uitstraling. Het particuliere groen speelt hierin een zeer
belangrijke rol. Behoud van dit speciale groene karakter van Bussum is
essentieel. Hieruit vloeit een tweetal zaken voort, te weten:
bescherming van groene particuliere gebieden en behoud van al het
gemeentelijk groen. Ander beleid met raakvlakken aan het groenbeleid
en beheer is in deze Groennota verwerkt. Het betreft: Integrale
Beheerkwaliteit Openbare Ruimte, Bussum 2015, Bomennota 2003 en de
landschapsvisies voor de Zuidwestrand en de Zuidrand. Gedurende de
inspraakperiode is één reactie ingediend. Deze reactie betrof het
verzoek om de plantsoenen aan de Kamerlingh Onnesweg en de
Goudenregenstraat toe te voegen aan de groenstructuur. Beide
plantsoenen zijn toegevoegd aan de Groennota, welke is vastgesteld
door de gemeenteraad.
Gemeente Bussum