Print
Goede verkoopresultaten voor Daihatsu in Japan en Europa
(27-5-2005)
Daihatsu is er in februari in geslaagd om na veertien jaar weer de
toppositie in het zogenaamde Japanse K-segment te behalen. Met een
marktaandeel van 32,2 procent heeft Daihatsu de eerste plaats van
Suzuki overgenomen. Ook de verkopen in Europa laten een positieve
trend zien. De Europese verkopen tot en met april dit jaar komen voor
Daihatsu bijna 5 procent boven de verkopen over dezelfde periode vorig
jaar uit.
Autoâs uit het K-segment mogen maximaal 1,48 meter breed, 3,40 meter
lang en 2 meter hoog zijn. De motor dient een cilinderinhoud te hebben
van maximaal 660cc. In Japan dient men een parkeervergunning te hebben
voordat men een auto koopt. Alleen autoâs uit het K-segment kunnen,
vanwege de eisen waaraan zij voldoen, in veel gebieden zonder
vergunning aangeschaft worden. Daarnaast zijn de kosten voor belasting
en verzekering voor deze autoâs aanzienlijk lager, waardoor ruim 30
procent van de totale autoverkopen in Japan uit deze autoâs bestaat.
95 procent van de Daihatsu modellen in Japan, waaronder de Copen, Move
en Cuore, behoort tot het K-segment.
Sirion 2
De positieve verkoopresultaten in Europa hebben bovenal te maken met
de introductie van de Sirion 2: dit model neemt op dit moment ruim 40
procent van de totale Europese verkopen van Daihatsu voor zijn
rekening. In de periode van 1 januari tot en met 20 mei van dit jaar
zijn in Nederland 1238 autoâs van het model Sirion 2 verkocht. In
vergelijking met dezelfde periode vorig jaar, heeft Daihatsu in
Nederland in totaal ruim 15 procent meer verkopen gerealiseerd.
AutoRai