Experian brengt gedrag en typering van één miljard consumenten in beeld
Den Haag 26 mei 2005 - Het gedrag en de typeringen van één miljard consumenten wereldwijd is samengebracht in de Experian MOSAIC Global database. De consumentendatabase geeft een beeld van het consumentengedrag in meest welvarende regio's landen in de wereld zoals Noord-Amerika, Europa, de Aziatische pacific-regio en China. De database is een initiatief van Experian - aanbieder van informatievoorziening - en bedoeld voor wereldwijd consumenten - en marktonderzoek.
De consumentegegevens zijn ondergebracht in tien categorieën, zoals post industrial survivors, metropolitan strugglers, routine service workers, low income elders, bourgeois prosperity en sophisticated singles. Bij het opzetten van MOSAIC Global heeft Experian gekozen voor socio-economische consumententypen die overal ter wereld aanwezig zijn. Op deze manier ontstaat er een gelijk beeld van consumentenbeeld op mondiaal niveau.
Bedrijven kunnen met behulp van MOSAIC Global veel effectiever consumentenonderzoek doen en internationale analyses plegen, terwijl ook doelgroepenmarketing er eenvoudiger door wordt. Doordat de oplossing in elk land dezelfde classificaties hanteert is het voortaan mogelijk om internationale consumententrends op consistente wijze te interpreteren.
"De getypeerde consumenten gedragen zich overal ongeveer hetzelfde in de verschillende regio's. Per land hangt de mate waarin de verschillende typen consumenten aanwezig samen met de economische ontwikkeling van het in kaart gebrachte land", licht directeur Hans Gillis van Experian Business Strategies toe.
Toen MOSAIC Global in de jaren tachtig op de markt kwam, bevatte de consumentendatabase alleen nog informatie over consumenten in het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en Nederland. De recentelijk vernieuwde versie bestrijkt ook Australië, Nieuw Zeeland, Hong Kong, Japan, Verenigde Staten, Canada, Finland, Noorwegen, Zweden, Denemarken, Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, Tsjechië, Spanje, België en Ierland. Deze uitbreidingen werden mogelijk doordat Experian recentelijk een aantal strategische acquisities pleegde en enkele franchise-overeenkomsten sloot. Zo nam het marktanalyse- en consumentenonderzoeksbedrijven over in China, Finland, Noorwegen, Frankrijk en Zweden.
Meer informatie over de consumentengegevens vindt u op de volgende locatie:
Experian
Experian is een wereldwijde marktleider op het gebied van informatievoorziening aan organisaties. Experian levert informatie, producten & diensten aan bedrijven bij het vinden van nieuwe klanten, het ontwikkelen & beheren van een succesvolle klantrelatie en het managen van de financiële risico's gedurende de klantrelatie. Experian werkt met meer dan 50.000 cliënten verdeeld over verschillende branches, daarbij inbegrepen financiële diensten, telecommunicatie, gezondheidszorg, verzekeringen, detailhandel en postorder, automobielbranche, vrije tijd, nutsbedrijven, projectontwikkelaars, e-commerce en overheid.
Experian maakt onderdeel uit van GUS plc., beursgenoteerd in Londen (UK). GUS heeft wereldwijd ca. 80.000 medewerkers in dienst en een jaaromzet van ca. 7,5 miljard Euro. GUS is een retail en zakelijke dienstverleningsgroep. GUS biedt informatie op het gebied van customer relationship management services (Experian), multi-channel retailing en homeshopping (Argos Retail Group & Wehkamp) en verkoop van luxe producten (Burberry). Experian heeft een jaaromzet van meer dan 1,9 miljard Euro en telt wereldwijd meer dan 12.000 medewerkers. De hoofdkantoren van Experian bevinden zich in Nottingham (UK) en Costa Mesa, Californië (USA). Experian heeft kantoren in 27 landen en is actief in meer dan 60 landen. Experian is in Nederland gevestigd in Den Haag en heeft 100 medewerkers in dienst.