Gemeente 's-Hertogenbosch

26-05-2005

Snelste weg naar de gemeente: www.s-hertogenbosch.nl

Lange rijen in gemeentehuizen om een paspoort of rijbewijs te laten maken, is een typisch 'zomers' verschijnsel. Maar niet bij de gemeente 's-Hertogenbosch. Maak eerst digitaal een afspraak, dan is de weg naar je paspoort makkelijker en sneller en sta je zo weer buiten.

De afdeling Burgerzaken regelt zoveel mogelijk via internet. Denk bijvoorbeeld aan het aanvragen van een uittreksel burgerlijke stand. Surf daarom eerst naar www.s-hertogenbosch.nl en kijk wat je digitaal kunt regelen. "Het kan je een bezoek aan het Stadskantoor schelen", legt Jan Poelstra, hoofd van de afdeling Burgerzaken uit. "Neem bijvoorbeeld een uittreksel uit de gemeentelijke basisadministratie, noodzakelijk als je je gaat aanmelden op een nieuwe school. Daarvoor hoef je niet naar het Stadskantoor te komen, dat regel je voortaan allemaal achter je computer. Je krijgt het uittreksel dan binnen drie werkdagen toegestuurd.

Gemak
De gemeente wil in de toekomst de digitale dienstverlening verder uitbreiden. "Dat betekent meer service en gemak voor onze klanten. Op dit moment is er gemeentebreed al voor 26 producten digitale dienstverlening mogelijk. Zo zijn we 24 uur per dag beschikbaar voor onze klanten. Gebruik je de digitale weg, dan hoef je dus niet meer naar het Stadskantoor te komen."

Digitale afspraak
Eén van de nieuwe mogelijkheden is dat je een digitale afspraak maakt. Dus je kunt thuis, achter je eigen PC, op een moment dat het jou schikt, een afspraak maken. Dan word je op het Stadskantoor op dat tijdstip geholpen. "Daarmee lopen we als Burgerzaken voorop. Maar als deze proef succesvol is, zullen andere afdelingen zeker volgen. Om een indruk te geven, jaarlijks hebben we zo'n 90.000 klantcontacten. Alleen al rijbewijzen en paspoorten nemen daarvan meer dan de helft voor hun rekening. Het eerst maken van een digitale (of telefonische) afspraak betekent voor iedereen meer snelheid en gemak."

Bezoek website
Voor sommige diensten moet je altijd persoonlijk naar het Stadskantoor. Denk aan een rijbewijs of paspoort. Je moet je immers legitimeren. De aanvraag van een rijbewijs of reisdocument begint echter met een bezoekje aan de website van de gemeente. "Dat is in elk geval de snelste en makkelijkste weg naar die documenten. Door digitaal een afspraak te maken, bespaar je jezelf onnodige wachttijd. Kom je echter op de bonnefooi naar het stadskantoor, dan moet je altijd enige tijd wachten. Op sommige momenten zelfs meer dan een half uur. Dus waarom zou je het risico lopen op wachttijd als je dat op een eenvoudige manier kunt voorkomen? Op de website is bovendien informatie te vinden die nodig is om alles vlot af te wikkelen."

Voordelen
Digitale dienstverlening en het op afspraak werken, wil niet zeggen dat je niet meer 'spontaan' kunt langskomen op het Stadskantoor. "Dat houden we er in, maar we wijzen wel op de voordelen van de digitale afspraken. Je bent niet afhankelijk van anderen. Je hebt de bevestiging dat je op een bepaalde tijd wordt geholpen en dus wanneer je weer buiten staat."
Ook het afhalen van je reisdocument (paspoort of identiteitskaart) of rijbewijs kan snel. Als het erg druk is, heeft Burgerzaken namelijk een balie speciaal gereserveerd voor het afhalen van je document.

De snelste weg naar je paspoort of rijbewijs: maak een digitale afspraak

Het maken van een afspraak gaat via www.s-hertogenbosch.nl. Daar vind je de producten of diensten die je nodig hebt. Op de homepage klik je aan 'Digitaal een afspraak maken'. Daarnaast staat op de gemeentelijke site onder 'Digitaal regelen' een overzicht van de 26 zaken die je (afhankelijk van de wetgeving geheel of gedeeltelijk) via internet en de PC kunt afhandelen.

Telefonisch een afspraak maken voor Burgerzaken kan ook. Bel dan: (073) 615 51 17

Digitale dienstverlening


- Een aantal zaken kun je helemaal thuis via de computer regelen. Je hoeft dus niet naar het Stadskantoor. Je betaalt via de PC en krijgt het document toegestuurd.

- Is het nodig om persoonlijk naar het Stadskantoor te gaan (denk aan reisdocumenten en rijbewijs), maak dan eerst thuis via de PC een digitale afspraak.

Wat doet de afdeling Burgerzaken?

"De afdeling Burgerzaken houdt zich eigenlijk bezig met legitimeren. We geven zekerheid over de vraag wie iemand precies is. Dat is nodig voor allerlei instanties en procedures. Denk aan scholen, reizen, subsidies aanvragen en voor het krijgen van een paspoort of rijbewijs. De afdeling Burgerzaken zorgt voor legitimeren, registreren en informeren", vat Jan Poelstra samen.

Om die taken uit te voeren, levert de afdeling diensten en producten aan de burger. Voorbeelden zijn reisdocumenten, rijbewijzen, uittreksels GBA en burgerlijke stand, verklaringen omtrent gedrag, behandeling en aanvraag verblijfsvergunningen en huwelijksvoltrekkingen.