26-05-2005
Snelste weg naar de gemeente: www.s-hertogenbosch.nl
Lange rijen in gemeentehuizen om een paspoort of rijbewijs te laten
maken, is een typisch 'zomers' verschijnsel. Maar niet bij de gemeente
's-Hertogenbosch. Maak eerst digitaal een afspraak, dan is de weg naar
je paspoort makkelijker en sneller en sta je zo weer buiten.
De afdeling Burgerzaken regelt zoveel mogelijk via internet. Denk
bijvoorbeeld aan het aanvragen van een uittreksel burgerlijke stand.
Surf daarom eerst naar www.s-hertogenbosch.nl en kijk wat je digitaal
kunt regelen. "Het kan je een bezoek aan het Stadskantoor schelen",
legt Jan Poelstra, hoofd van de afdeling Burgerzaken uit. "Neem
bijvoorbeeld een uittreksel uit de gemeentelijke basisadministratie,
noodzakelijk als je je gaat aanmelden op een nieuwe school. Daarvoor
hoef je niet naar het Stadskantoor te komen, dat regel je voortaan
allemaal achter je computer. Je krijgt het uittreksel dan binnen drie
werkdagen toegestuurd.
Gemak
De gemeente wil in de toekomst de digitale dienstverlening verder
uitbreiden. "Dat betekent meer service en gemak voor onze klanten. Op
dit moment is er gemeentebreed al voor 26 producten digitale
dienstverlening mogelijk. Zo zijn we 24 uur per dag beschikbaar voor
onze klanten. Gebruik je de digitale weg, dan hoef je dus niet meer
naar het Stadskantoor te komen."
Digitale afspraak
Eén van de nieuwe mogelijkheden is dat je een digitale afspraak
maakt. Dus je kunt thuis, achter je eigen PC, op een moment dat het
jou schikt, een afspraak maken. Dan word je op het Stadskantoor op dat
tijdstip geholpen. "Daarmee lopen we als Burgerzaken voorop. Maar als
deze proef succesvol is, zullen andere afdelingen zeker volgen. Om een
indruk te geven, jaarlijks hebben we zo'n 90.000 klantcontacten.
Alleen al rijbewijzen en paspoorten nemen daarvan meer dan de helft
voor hun rekening. Het eerst maken van een digitale (of telefonische)
afspraak betekent voor iedereen meer snelheid en gemak."
Bezoek website
Voor sommige diensten moet je altijd persoonlijk naar het
Stadskantoor. Denk aan een rijbewijs of paspoort. Je moet je immers
legitimeren. De aanvraag van een rijbewijs of reisdocument begint
echter met een bezoekje aan de website van de gemeente. "Dat is in elk
geval de snelste en makkelijkste weg naar die documenten. Door
digitaal een afspraak te maken, bespaar je jezelf onnodige wachttijd.
Kom je echter op de bonnefooi naar het stadskantoor, dan moet je
altijd enige tijd wachten. Op sommige momenten zelfs meer dan een half
uur. Dus waarom zou je het risico lopen op wachttijd als je dat op een
eenvoudige manier kunt voorkomen? Op de website is bovendien
informatie te vinden die nodig is om alles vlot af te wikkelen."
Voordelen
Digitale dienstverlening en het op afspraak werken, wil niet zeggen
dat je niet meer 'spontaan' kunt langskomen op het Stadskantoor. "Dat
houden we er in, maar we wijzen wel op de voordelen van de digitale
afspraken. Je bent niet afhankelijk van anderen. Je hebt de
bevestiging dat je op een bepaalde tijd wordt geholpen en dus wanneer
je weer buiten staat."
Ook het afhalen van je reisdocument (paspoort of identiteitskaart) of
rijbewijs kan snel. Als het erg druk is, heeft Burgerzaken namelijk
een balie speciaal gereserveerd voor het afhalen van je document.
De snelste weg naar je paspoort of rijbewijs: maak een digitale
afspraak
Het maken van een afspraak gaat via www.s-hertogenbosch.nl. Daar vind
je de producten of diensten die je nodig hebt. Op de homepage klik je
aan 'Digitaal een afspraak maken'. Daarnaast staat op de gemeentelijke
site onder 'Digitaal regelen' een overzicht van de 26 zaken die je
(afhankelijk van de wetgeving geheel of gedeeltelijk) via internet en
de PC kunt afhandelen.
Telefonisch een afspraak maken voor Burgerzaken kan ook. Bel dan:
(073) 615 51 17
Digitale dienstverlening
- Een aantal zaken kun je helemaal thuis via de computer regelen. Je
hoeft dus niet naar het Stadskantoor. Je betaalt via de PC en krijgt
het document toegestuurd.
- Is het nodig om persoonlijk naar het Stadskantoor te gaan (denk aan
reisdocumenten en rijbewijs), maak dan eerst thuis via de PC een
digitale afspraak.
Wat doet de afdeling Burgerzaken?
"De afdeling Burgerzaken houdt zich eigenlijk bezig met legitimeren.
We geven zekerheid over de vraag wie iemand precies is. Dat is nodig
voor allerlei instanties en procedures. Denk aan scholen, reizen,
subsidies aanvragen en voor het krijgen van een paspoort of rijbewijs.
De afdeling Burgerzaken zorgt voor legitimeren, registreren en
informeren", vat Jan Poelstra samen.
Om die taken uit te voeren, levert de afdeling diensten en producten
aan de burger. Voorbeelden zijn reisdocumenten, rijbewijzen,
uittreksels GBA en burgerlijke stand, verklaringen omtrent gedrag,
behandeling en aanvraag verblijfsvergunningen en
huwelijksvoltrekkingen.
Gemeente 's-Hertogenbosch