CBS

Consumentenvertrouwen gedaald

Het consumentenvertrouwen is in mei 2005, gecorrigeerd voor seizoeninvloeden, flink gedaald en uitgekomen op -22. In de vier maanden daarvoor was steeds sprake van een stijging. Het vertrouwen is nog wel hoger dan in het begin van dit jaar. Dit blijkt uit het Consumenten Conjunctuuronderzoek van het CBS. De daling van het consumentenvertrouwen komt vooral doordat het oordeel over het economisch klimaat aanzienlijk is verslechterd.

Oordeel economisch klimaat daalt sterk

Het oordeel over het economisch klimaat is, gecorrigeerd voor seizoeninvloeden, deze maand sterk gedaald. In de afgelopen maanden was de stemming over de economie juist sterk verbeterd.

Consumenten zijn in mei aanzienlijk pessimistischer geworden over het economisch klimaat in de komende twaalf maanden. Voor het eerst sinds drie maanden is deze indicator negatief. Dat wil zeggen dat er meer pessimisten dan optimisten zijn. Ook het oordeel over het economisch klimaat in de afgelopen twaalf maanden verslechterde.

Koopbereidheid blijft stabiel

De koopbereidheid is deze maand nagenoeg onveranderd. De koopbereidheid is gebaseerd op het oordeel over de financiële situatie van het huishouden zelf en op de vraag of de tijd gunstig is voor het doen van grote aankopen. De consumenten zijn over hun financiële situatie in de komende twaalf maanden negatiever geworden. Over de eigen financiën in de afgelopen twaalf maanden en over het doen van grote aankopen veranderden consumenten nauwelijks van mening.

Technische toelichting

Meer informatie

Dit persbericht is een onderdeel van de berichtgeving van het CBS over de Nederlandse conjunctuur. Voor meer informatie verwijzen wij u naar het Conjunctuurbericht (http://www.cbs.nl/conjunctuurbericht). Hierin wordt een actueel, totaal en samenhangend beeld van de conjunctuur gepresenteerd. Het Conjunctuurbericht wordt enkele uren na het uitkomen van dit persbericht bijgewerkt met de laatste stand van zaken. Via de CBS website (Service/abonnementen) kunt u zich ook aanmelden voor een gratis email-abonnement.

Algemeen

Het Consumenten Conjunctuuronderzoek (CCO) wordt uitgevoerd in de eerste tien werkdagen van de maand.

De index van het consumentenvertrouwen geeft aan in hoeverre huishoudens vinden dat het economisch gezien beter of slechter gaat. Het consumentenvertrouwen wordt bepaald op basis van de mening van huishoudens over het algemene economisch klimaat en over de eigen financiële situatie. Maandelijks worden hierover in het Consumenten Conjunctuuronderzoek (CCO) vijf vragen gesteld aan ongeveer duizend huishoudens. Daarnaast bevat het CCO onder andere vragen over de verwachtingen voor de werkloosheid en de inflatie en over het spaargedrag en aankoopplannen van huishoudens.

De geïnterviewden kunnen vinden dat het beter gaat (de 'optimisten'), dat het slechter gaat (de 'pessimisten') of dat de situatie gelijk blijft. De indicatoren worden berekend door het percentage optimisten te verminderen met het percentage pessimisten.

Naast het CBS, stelt ook de Europese Commissie (EC) op basis van het CCO voor Nederland een indicator van het consumentenvertrouwen samen. De EC hanteert daarbij echter deels andere vragen dan het CBS. In de EC-berekening ligt de nadruk geheel op de verwachtingen voor de toekomst, waar in de indicator van het CBS ook de huidige situatie van de consument en diens oordeel over de afgelopen twaalf maanden worden meegenomen. De EC publiceert haar indicator altijd later dan het CBS waardoor de meest recente maand niet zichtbaar is in de grafiek.

PB05-063

26 mei 2005

9.30 uur