Zeevaart in 2004
De Belgische zeehavens doen het niet slecht. Tijdens het eerste
semester van 2004 verhoogde het aantal zeeschepen die onze Belgische
havens aandeden van 28.720 naar 28.887 ten opzichte van dezelfde
periode het jaar daarvoor. Ook verhoogde in dezelfde periode het
totaal van de verscheepte tonnage met 3,5%.
De haven van Antwerpen wordt de laatste jaren relatief belangrijker
ten opzichte van de havens van Zeebrugge en Gent. Gedurende het eerste
semester van 1997 ontving Antwerpen 47,3% van het aantal schepen en
werd er 65,0% van het totaal gewicht aan goederen verscheept.
Tijdens het eerste semester van 2004 was Antwerpen goed voor 50,6% van
het aantal scheepsbewegingen en 72,6% voor het totale tonnage.
Zeebrugge vertegenwoordigt 26,7% van het totale aantal schepen en
13,9% van het totale gewicht; Gent is goed voor 10,0% van het aantal
scheepsbewegingen en 9,2% van het vervoerde gewicht.
Dit blijkt uit cijfers die zopas gepubliceerd werden door de Afdeling
Statistiek van de FOD Economie in de nieuwe jaarlijkse brochure van de
zeevaart (2003) en uit de statistieken van het eerste semester van
2004.
Evolutie van het aantal scheepsbewegingen
Tijdens het eerste semester van 2004 verhoogde het aantal zeeschepen
die onze Belgische havens aandeden van 28.720 naar 28.887 ten opzichte
van dezelfde periode het jaar daarvoor. Dit komt overeen met een
stijging van 0,6%. Nochtans is dit een vermindering met 6% ten
opzichte van het eerste semester van het referentiejaar 1997.
De haven van Antwerpen noteerde tijdens de eerste zes maanden van 2004
een vermeerdering met 4% ten opzichte van 2003. Daardoor bereikte deze
havenstad de helft (14.627 schepen) van alle zeescheepsbewegingen in
ons land. Daarentegen daalde dit aantal in de haven van Zeebrugge
(goed voor 27% van al het scheepsverkeer in ons land) met 9% of 7.707
schepen. Ook de haven van Gent boekte een terugval (-2%). Toch behoudt
deze haven met 2.884 bezoekende schepen een aandeel van 10% in het
totaal van het eerste semester van 2004.
Deze drie grootste havens van België waren in het eerste semester van
2004 goed voor 87% van alle verkeer in de Belgische zeevaart. Dit komt
overeen met een vermindering van 2% ten opzichte van dezelfde periode
in 2003.
CAPTION: Evolutie van het aantal schepen in de Belgische zeehavens
(1997-2004)
Aantal schepen 1e semester 1997 1e semester 2000 1e semester 2003 1e
semester 2004 Evolutie 2004/2003 Evolutie 2004/1997
Alle Belgische havens 30.796 31.833 28.720 28.887 +0,6% -6,2%
waarvan
- Antwerpen 14.557 14.913 14.117 14.627 +3,6% +0,5%
- Zeebrugge 9.863 10.926 8.497 7.707 -9,3% -21,9%
- Gent 2.971 3.002 2.938 2.884 -1,8% -2,9%
Cijfers zonder de bewegingen tussen de Belgische havens.
Bron (verplichte vermelding): FOD Economie, KMO, Middenstand en
Energie, Afdeling Statistiek, Dienst zeevaartstatistieken.
CAPTION: Evolutie van het aandeel van de Belgische zeehavens
(1997-2004)
Aantal schepen (in %) 1e semester 1997 1e semester 2000 1e semester
2003 1e semester 2004
Alle Belgische havens 100,0% 100,0% 100,0% 100,0%
waarvan
- Antwerpen 47,3% 46,8% 49,2% 50,6%
- Zeebrugge 32,0% 34,3% 29,6% 26,7%
- Gent 9,6% 9,4% 10,2% 10,0%
Cijfers zonder de bewegingen tussen de Belgische havens.
Bron (verplichte vermelding): FOD Economie, KMO, Middenstand en
Energie, Afdeling Statistiek, Dienst zeevaartstatistieken.
Evolutie van de scheepstypes, het tonnage en de vlaggenbrieven
Roro-schepen en de niet-gespecificeerde vrachtschepen zijn, elk met
een aandeel van 34%, de belangrijkste gasten in de Belgische havens.
Daarenboven stijgt hun aantal nog lichtjes tijdens het eerste halfjaar
van 2004. De tankschepen en containerschepen beslaan elk 15% van het
totaal aantal zeeschepen. Ten opzichte van het eerste halfjaar van
2003 daalt het aantal tankschepen lichtjes, terwijl het aantal
containerschepen stijgt.
De brutotonnenmaat van de schepen klimt met 7,5%. In vergelijking met
de eerder matige verhoging van het aantal schepen (+0,6%) betekent dit
dat er steeds grotere schepen de Belgische havens aandoen. Een tendens
die sedert het jaar 2000 opvallend aanwezig blijft. De grootste
stijging van de brutotonnenmaat (+ 22%) is terug te vinden in de
klasse 20.000-30.000 brutotonnenmaat.
De haven van Antwerpen geniet het meest van deze toegenomen tonnenmaat
(+22%). De haven van Zeebrugge moet het stellen met een stijging van
10%. Gent daarentegen kent een lichte daling (-3%).
36% van alle schepen die onze Belgische havens aandoen hebben een
vlaggenbrief van een ander land van de Europese Unie. Toch daalde hun
aandeel in vergelijking met het eerste semester van 2003 met 13%. Op
de tweede plaats staan de schepen met een Amerikaanse vlaggenbrief
(33%). Hun aandeel steeg met 24% ten opzichte van het eerste semester
van het vorige jaar. Ook vermeerderde het eerder beperkte aantal
schepen die varen onder een vlag uit Oceanië (± 1%) met de helft.
De goederengegevens
In vergelijking met het eerste semester van 2003 is in dezelfde
periode in 2004 het totaal van de verscheepte tonnage in de Belgische
havens verhoogd met 3,5% (van 88.784.000 ton naar 91.910.000 ton).
Toch daalt de hoeveelheid vloeibare en de vaste bulk respectievelijk
met 2% en 13%. Anderzijds is er een algemene stijging van het aantal
containers en roro-eenheden, alhoewel het gewicht van het roro-vervoer
wel daalt met 3%.
In Antwerpen verhoogt de tonnage van de goederen met bijna 10%. Het
aantal TEU ("twenty feet equivalent unit") containers stijgt er met
33% tot 1.503.547 TEU in het eerste semester van 2004.
Ook Zeebrugge profiteert van een lichte stijging van het
goederentonnage (+0,6% ). Het aantal roro-eenheden verhoogt met bijna
6% en ook het aantal containers stijgt lichtjes. Nochtans ondervindt
deze haven een grote terugval van vloeibare bulk (-17%).
In de haven van Gent daalt het tonnage van de goederen met 16 %.
Vooral de vloeibare bulk valt in het eerste halfjaar van 2004 sterk
terug (-52 %).
CAPTION: Evolutie verscheepte tonnage van de Belgische zeehavens
(1997-2004)
Gewicht goederen 1e semester 1997 1e semester 2000 1e semester 2003 1e
semester 2004 Evolutie 2004/2003 Evolutie 2004/1997
Alle Belgische havens 78.254 88.841 88.784 91.910
waarvan
- Antwerpen 50.890 56.187 60.923 66.753 +9,6% +31,2%
- Zeebrugge 13.763 16.727 12.742 12.816 +0,6% -6,9%
- Gent 10.099 12.322 10.094 8.492 -15,9% -15,9%
Cijfers uitgedrukt in 1000 ton.
Bron (verplichte vermelding): FOD Economie, KMO, Middenstand en
Energie, Afdeling Statistiek, Dienst zeevaartstatistieken.
CAPTION: Evolutie van het aandeel in de verscheepte tonnage van de
Belgische zeehavens (1997-2004)
Gewicht goederen (in %) 1e semester 1997 1e semester 2000 1e semester
2003 1e semester 2004
Alle Belgische havens 100,0% 100,0% 100,0% 100,0%
waarvan
- Antwerpen 65,0% 63,2% 68,6% 72,6%
- Zeebrugge 17,6% 18,8% 14,4% 13,9%
- Gent 12,9% 13,9% 11,4% 9,2%
Cijfers uitgedrukt in 1000 ton.
Bron (verplichte vermelding): FOD Economie, KMO, Middenstand en
Energie, Afdeling Statistiek, Dienst zeevaartstatistieken.
Uitgebreide resultaten
De Afdeling Statistiek van de FOD Economie, KMO, Middenstand en
Energie, publiceert vanaf nu een nieuwe jaarlijkse brochure over de
zeevaart. Het eerste deel van deze downloadbare brochure bevat
statistieken voor de periode 1998-2003. Zij geven een beeld van de
evolutie van het aantal zeeschepen, de tonnenmaat en het scheepstype,
het aantal en gewicht van de goederen, het vrachttype en het continent
van lading of lossing en het aantal passagiers. In het tweede deel
worden deze variabelen verder gedetailleerd voor het referentiejaar.
Voor meer inlichtingen kunt u terecht op de dienst
Vervoersstatistieken op het nummer +32 2.548.64.84 (Hadewych De
Sadeleer).
Nieuwsberichten - samenleving
Laatst gewijzigd op: 25/05/2005 © 1998/2005 FOD Economie, KMO,
Middenstand en Energie - Afdeling Statistiek
http://statbel.fgov.be
Nationaal Instituut voor de Statistiek België