Ingezonden persbericht


MOTORRIJDERS ACTIE GROEP - Belangenvereniging voor motorrijders

Persbericht - 26 mei 2005

Motorrijders protesteren tegen Groningse cable-barrier

Na eerdere plannen voor het toepassen van cable-barriers in Overijssel en een daadwerkelijk geplaatst exemplaar in Noord-Holland is deze door motorrijders gevreesde rijbaanscheiding nu ook in Groningen opgedoken. Langs de N860 tussen Groningen en Hoogezand is over een lengte van ongeveer 250 meter een cable-barrier (een tussen paaltjes gespannen staalkabel) geplaatst langs een kanaal. De afscheiding is bedoeld om te voorkomen dat voertuigen in het kanaal belanden. Gezien de ligging van de afscheiding en de reeële kans dat een motorrijder op die locatie onderuit kan gaan en met de cable-barrier in aanraking komt heeft de MAG protest ingediend bij de provincie Groningen.

Een motorrijder die na een valpartij of bij een ongeval in contact komt met een cable-barrier zal ernstig lichamelijk letsel oplopen. Binnen de motorwereld bestaat dan ook grote eensgezindheid tegen de voor motorrijders onacceptabele cable-barriers. Tegen de plannen in Overijssel is door de MAG in de herfst van 2004 protest ingediend. De MAG is daarna betrokken bij het onderzoeken van de motorvriendelijkheid van de rest van het provinciale wegennet. De cable-barrier in Noord Holland werd na een protest van de MAG in oktober 2004 verwijderd, waarna er een gesloten hek geplaatst is op de bewuste plek.

Het plaatsen van cable-barriers druist volgens de MAG in tegen het groeiend besef bij wegbeheerders dat geleiderails moeten worden aangepast aan de veiligheidseisen voor motorrijders. De MAG zet zich al jaren in om geleiderails aangepast te krijgen, en deze inzet heeft geleid tot een omvangrijk geleiderailproject van de provincie Utrecht en de MAG, waarbij op 16 potentieel gevaarlijke locaties in de provincie Utrecht een totaal van 3.000 meter geleiderail is voorzien van een onderplank.

In de afgelopen jaren zijn er op hoog politiek niveau belangrijke uitspraken gedaan die de bezwaren van motorrijders ondersteunen. Zo heeft de Europese Commissie in het Europees actieprogramma voor verkeersveiligheid aangegeven dat de Europese Unie "een belangrijke rol heeft gespeeld bij het instellen en bekendmaken van optimale praktijken, bijvoorbeeld bij het invoeren van geleiderails langs de weg die minder gevaarlijk zijn voor motorrijders, en het is de bedoeling deze activiteiten nog verder uit te breiden". Het Europees Parlement heeft een resolutie aangenomen, waarin staat "dat de vangrails moeten beantwoorden aan de specifieke veiligheidsvereisten voor motorrijders".

In een brief aan de Tweede Kamer over de stand van zaken van verkeersveiligheid van 17 september 2004 schrijft minister Peijs over maatregelen ter verbetering van de veiligheid van motorrijders het volgende: "De vijf meest belovende oplossingsrichtingen hadden enerzijds betrekking op het verbieden, weghalen of verplaatsen van objecten langs de weg en anderzijds op het aanpassen van de 'opvangconstructie' langs de weg, waaronder het monteren van een extra plank onder de huidige geleiderailconstructie." Over cable-barriers schrijft de minister: "In Zweden zijn langs een groot deel van het wegennet zogenaamde cable-barriers geplaatst. Of dit ook in Nederland toepasbaar is, is niet zeker. Dit hangt onder meer samen met de intensiteit van het verkeer en de wegbreedte. De provincie Overijssel overweegt een proef. Het ministerie van Verkeer en Waterstaat zal de eventuele proef nauwlettend volgen. Een specifiek aandachtspunt is de veiligheid voor motorrijders."

Het is voor de Motorrijders Actie Groep onverteerbaar dat de provincie Groningen, ondanks alle beschikbare informatie, kiest voor een levensgevaarlijke staalkabel als geleiderail/rijbaanscheiding.


---



Ingezonden persbericht