Socialistische Partij

`Advies Nouwen rammelt aan alle kanten'

26-05-2005 * Na maanden overleg is het platform Nouwen niet gekomen met een breed gedragen en samenhangend advies om te komen tot een goede manier van beprijzen van het autogebruik. De SP ziet dan ook geen reden voor minister Peijs om dit advies over te nemen. SP-Kamerlid Arda Gerkens: "Het platform komt met een vreemd compromis met losse eindjes en waar de milieubeweging zich niet in kan vinden. Hiermee voldoet zij niet aan haar opdracht en dient de minister dit advies te verwerpen."

Arda Gerkens Het platform Nouwen stelt voor om de invloed van de overheid op de infrastructuur stevig te verminderen. Wegbeheerders dienen verzelfstandigd te worden en een onafhankelijke inningorganisatie dient over de belastingverdeling te oordelen. Gerkens: "Platform Nouwen geeft hier duidelijk een brevet van onvermogen aan de regering. Kennelijk vindt zij dat de minister niet zakelijk en doortastend te werk gaat."

Als beginstadium wil Nouwen dat er een knelpuntenheffing komt. Op 4 tot 6 knelpunten moet extra betaald worden om zodoende met voorrang de infrastructuur bij deze knelpunten te vergroten. Volgens Gerkens is dit een losse flodder: "Juist tegen het belasten van weggedeelten was onder minister Netelenbos veel verzet. Ik zie niet in waarom dat verzet nu uit zal blijven."

Opvallend aan de knelpuntenbelasting is dat deze stopgezet wordt indien het knelpunt weggewerkt is. "Als de heffing succesvol is, zal het autoverkeer verminderen. Het is dan ook absurd om een heffing dan weer af te schaffen. Extra asfalt zonder de heffing zal alleen maar een aanzuigende werking hebben. Het advies van Nouwen geeft geen antwoord op dit dilemma."

"Nouwen rekent de automobilist bovendien rijk. In zijn advies geeft hij het geld wat de automobilisten op moeten brengen twee keer uit. Aan de ene kant wil hij daarmee de vaste autokosten verlagen, maar hij wil het ook gebruiken voor de aanleg van extra wegcapaciteit. Hier maakt hij dus geen keuze, terwijl het geld maar één keer uitgegeven kan worden."

De gevolgen van het advies van Nouwen voor mensen met minder geld, voor gehandicapten die hun auto nodig hebben, voor de reistijd en het milieu zijn nog uiterst onzeker. Gerkens: "De uitdaging van het platform was om duidelijkheid te geven en te komen tot een maatschappelijk gedragen advies. Ik zie een advies wat vanuit rechtvaardigheidsoogpunt niet uit te leggen is en wat veel vragen oproept. Wat mij betreft kan dit de prullenbak in."