Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
persbericht
Nummer:
24
Directie:
voorlichting
26-05-2005
Status:
informatie
Op zoek naar het 'verhaal Nederland'
Prof. Dr. Frits van Oostrom voorzitter canoncommissie
Wat staat centraal in de geschiedenis van Nederland? Wat in de
identiteit van ons land? Wat verbindt daarbij het heden met het
verleden? Wat Nederland met Europa en de rest van de wereld? En wat
van al deze waardevolle kennis en inzichten moet via het onderwijs
overgedragen worden aan volgende generaties? Dat is de kern van de
opdracht die minister Van der Hoeven heeft verstrekt aan een commissie
van wijzen. Deze commissie onder voorzitterschap van professor Frits
van Oostrom krijgt de taak een canon voor het primair en voortgezet
onderwijs te ontwikkelen. De commissie zal op 1 september 2006 klaar
zijn met haar werk.
Dat schrijft de minister in een beleidsreactie op het rapport `De
stand van educatief Nederland' van de Onderwijsraad die zij vandaag
naar Tweede Kamer heeft gestuurd. De Raad adviseerde haar onlangs om
het belang van onderwijs voor de samenleving te versterken door te
komen tot een canon, een richtsnoer voor het onderwijs. Van der Hoeven
neemt dit advies over. "Er lijkt in brede kringen behoefte te zijn aan
een nieuw `verhaal Nederland'", aldus de minister in haar
opdrachtbrief aan de nieuwe commissie. Zij wil dat de canon aandacht
schenkt aan zowel positieve als negatieve aspecten van onze gedeelde
geschiedenis. De minister hecht er verder aan dat de canon steun
krijgt in de hele samenleving.
De canon zal zich niet beperken tot Nederland, maar de (cultuur-)
historische kennis van jongeren over Nederland in een internationale,
in het bijzonder Europese context, plaatsen. Bovendien wil de
minister dat ook aandacht besteed wordt aan de invloed van
niet-Nederlandse culturen op onze cultuur. Ze benadrukt in haar
opdrachtbrief dat het hier niet alleen gaat om feitenkennis, maar ook
overzicht en inzicht. De canon geeft naast geschiedenis ook aandacht
aan andere gebieden als taal en literatuur, kunst, wetenschap,
techniek, geografie en geestelijke stromingen.
De kern van de canon zal worden betrokken bij de kerndoelen en de
examenprogramma's. Verder kunnen scholen zelf bepalen welke andere
onderdelen van de canon ze in hun onderwijsprogramma op willen nemen.
De commissie hoeft het wiel niet opnieuw uit te vinden, maar kan
voortborduren op de recente voorstellen voor nieuw
geschiedenisonderwijs van een commissie onder leiding van historicus
prof.dr. Piet de Rooy. Deze voorstellen zijn al verwerkt in de nieuwe
kerndoelen (datgene wat een leerling moet kennen en kunnen) en
eindtermen die de komende jaren voor basisonderwijs (2005), onderbouw
voortgezet onderwijs (2006 ) en examenprogramma's van havo/vwo (2007)
worden ingevoerd.
Voorzitter Frits van Oostrom (1953) is universiteitshoogleraar te
Utrecht en sinds kort president van de Koninklijke Nederlandse
Academie van Wetenschappen. Hij won diverse prijzen, onder andere
Spinozaprijs (1995) en een jaar later de AKO-literatuurprijs met zijn
studie over de middeleeuwse dichter Jacob van Maerlant.
Hij zal de komende weken gebruiken om in overleg met de minister zijn
commissie samen te stellen. De voltallige commissie zal zich naar
verwachting begin juli presenteren.
26-05-2005
Ministerie van OCW
Rijnstraat 50
Postbus 16375
2500 BJ Den Haag
T: 070 412 34 56
F: 070 412 34 50
E: ocwinfo@postbus51.nl