Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap

persbericht

Nummer:
24

Directie:
voorlichting

26-05-2005

Status:
informatie

Op zoek naar het 'verhaal Nederland'

Prof. Dr. Frits van Oostrom voorzitter canoncommissie

Wat staat centraal in de geschiedenis van Nederland? Wat in de identiteit van ons land? Wat verbindt daarbij het heden met het verleden? Wat Nederland met Europa en de rest van de wereld? En wat van al deze waardevolle kennis en inzichten moet via het onderwijs overgedragen worden aan volgende generaties? Dat is de kern van de opdracht die minister Van der Hoeven heeft verstrekt aan een commissie van wijzen. Deze commissie onder voorzitterschap van professor Frits van Oostrom krijgt de taak een canon voor het primair en voortgezet onderwijs te ontwikkelen. De commissie zal op 1 september 2006 klaar zijn met haar werk.
Dat schrijft de minister in een beleidsreactie op het rapport `De stand van educatief Nederland' van de Onderwijsraad die zij vandaag naar Tweede Kamer heeft gestuurd. De Raad adviseerde haar onlangs om het belang van onderwijs voor de samenleving te versterken door te komen tot een canon, een richtsnoer voor het onderwijs. Van der Hoeven neemt dit advies over. "Er lijkt in brede kringen behoefte te zijn aan een nieuw `verhaal Nederland'", aldus de minister in haar opdrachtbrief aan de nieuwe commissie. Zij wil dat de canon aandacht schenkt aan zowel positieve als negatieve aspecten van onze gedeelde geschiedenis. De minister hecht er verder aan dat de canon steun krijgt in de hele samenleving.

De canon zal zich niet beperken tot Nederland, maar de (cultuur-) historische kennis van jongeren over Nederland in een internationale, in het bijzonder Europese context, plaatsen. Bovendien wil de minister dat ook aandacht besteed wordt aan de invloed van niet-Nederlandse culturen op onze cultuur. Ze benadrukt in haar opdrachtbrief dat het hier niet alleen gaat om feitenkennis, maar ook overzicht en inzicht. De canon geeft naast geschiedenis ook aandacht aan andere gebieden als taal en literatuur, kunst, wetenschap, techniek, geografie en geestelijke stromingen.
De kern van de canon zal worden betrokken bij de kerndoelen en de examenprogramma's. Verder kunnen scholen zelf bepalen welke andere onderdelen van de canon ze in hun onderwijsprogramma op willen nemen.

De commissie hoeft het wiel niet opnieuw uit te vinden, maar kan voortborduren op de recente voorstellen voor nieuw geschiedenisonderwijs van een commissie onder leiding van historicus prof.dr. Piet de Rooy. Deze voorstellen zijn al verwerkt in de nieuwe kerndoelen (datgene wat een leerling moet kennen en kunnen) en eindtermen die de komende jaren voor basisonderwijs (2005), onderbouw voortgezet onderwijs (2006 ) en examenprogramma's van havo/vwo (2007) worden ingevoerd.
Voorzitter Frits van Oostrom (1953) is universiteitshoogleraar te Utrecht en sinds kort president van de Koninklijke Nederlandse Academie van Wetenschappen. Hij won diverse prijzen, onder andere Spinozaprijs (1995) en een jaar later de AKO-literatuurprijs met zijn studie over de middeleeuwse dichter Jacob van Maerlant.

Hij zal de komende weken gebruiken om in overleg met de minister zijn commissie samen te stellen. De voltallige commissie zal zich naar verwachting begin juli presenteren.

26-05-2005
Ministerie van OCW
Rijnstraat 50
Postbus 16375
2500 BJ Den Haag
T: 070 412 34 56
F: 070 412 34 50
E: ocwinfo@postbus51.nl