Time : 4:17:19 PM
Date : Thursday, May 26, 2005
Sender Name: Fastbridge Brussels

50% van de Belgen verklaart bereid te zijn om te betalen voor video on demand via hun tv-abonnement

Deze vaststelling komt uit een studie die luistert naar de naam Future TV en die werd uitgevoerd door FastBridge, het adviesbureau voor gebruik van elektronische communicatiekanalen.

Future TV ging op zoek naar een antwoord op 2 grote vragen : voor welke bijkomende diensten zijn 15-64-jarigen bereid te betalen en welke vormen van reclamecommunicatie via interactieve televisie vallen bij het publiek het meest in de smaak.

Welke toepassingen van de interactieve digitale televisie vallen - in principe - het meest in de smaak bij de Belgen ? De Top 3 ziet er als volgt uit : video on demand (VOD) (49%), Personal Video Recorder (PVR) (46%) en het aanvragen van officiële documenten (40%). Daarna volgen activiteiten zoals toegang tot het internet via de televisie (36%), toegang tot een groter programma-aanbod (36%), het versturen van e-mails (35%) en het raadplegen van een interactief programmarooster (EPG) (30%). De mogelijkheid om te kunnen reageren op programma's via de afstandsbediening (22%), chatten (20%) en de aankoop van goederen of diensten (T-commerce) (11%) vullen de lijst aan. Niet al deze toepassingen geven hetzelfde profiel te zien. Video on demand bijvoorbeeld wordt vooral geapprecieerd door de hogere sociale klassen, terwijl de lagere sociale klassen de voorkeur geven aan een groter zenderaanbod.

Welke reclamepraktijken kunnen op de meeste instemming rekenen ? 35% van de respondenten reageert positief op de mogelijkheid om gratis stalen of kortingbons te bestellen. Daarna volgen de mogelijkheid om deel te nemen aan wedstrijden (25%), het aanvragen van bijkomende informatie over producten en diensten (17%) en het meedoen aan spelletjes die door een merk worden gesponsord (14%). Globaal genomen zijn vrouwen eerder te vinden voor deze vormen van reclame dan mannen.

De Future TV-studie werd uitgevoerd door het enquêtebureau TNS Media, in opdracht van FastBridge, bij 1.015 Belgen van 15 tot 64 jaar gekozen uit een onafhankelijke aselecte steekproef. Het ging om een telefonische enquête (CATI) die liep van 2 tot en met 13 mei 2005.

FastBridge is een dochteronderneming van de groep Interpublic (IPG), die instaat voor het beheer van de elektronische communicatiekanalen (On line, Mobile, IDTV). Ze werkt onder andere voor de media-adviesbureaus Universal Media, Initiative en Brand Connection.

Contact Press:
Hugues Rey
02 464 93 61
0496 26 06 88
hugues.rey@fastbridge.be