Time : 4:17:19 PM
Date : Thursday, May 26, 2005
Sender Name: Fastbridge Brussels
50% van de Belgen verklaart bereid te zijn om te betalen voor video on demand via hun tv-abonnement
Deze vaststelling komt uit een studie die luistert naar de naam
Future TV en die werd uitgevoerd door FastBridge, het adviesbureau
voor gebruik van elektronische communicatiekanalen.
Future TV ging op zoek naar een antwoord op 2 grote vragen : voor
welke bijkomende diensten zijn 15-64-jarigen bereid te betalen en
welke vormen van reclamecommunicatie via interactieve televisie
vallen bij het publiek het meest in de smaak.
Welke toepassingen van de interactieve digitale televisie vallen -
in principe - het meest in de smaak bij de Belgen ? De Top 3 ziet er
als volgt uit : video on demand (VOD) (49%), Personal Video Recorder
(PVR) (46%) en het aanvragen van officiële documenten (40%). Daarna
volgen activiteiten zoals toegang tot het internet via de televisie
(36%), toegang tot een groter programma-aanbod (36%), het versturen
van e-mails (35%) en het raadplegen van een interactief
programmarooster (EPG) (30%). De mogelijkheid om te kunnen reageren
op programma's via de afstandsbediening (22%), chatten (20%) en de
aankoop van goederen of diensten (T-commerce) (11%) vullen de lijst
aan. Niet al deze toepassingen geven hetzelfde profiel te zien. Video
on demand bijvoorbeeld wordt vooral geapprecieerd door de hogere
sociale klassen, terwijl de lagere sociale klassen de voorkeur geven
aan een groter zenderaanbod.
Welke reclamepraktijken kunnen op de meeste instemming rekenen ? 35%
van de respondenten reageert positief op de mogelijkheid om gratis
stalen of kortingbons te bestellen. Daarna volgen de mogelijkheid om
deel te nemen aan wedstrijden (25%), het aanvragen van bijkomende
informatie over producten en diensten (17%) en het meedoen aan
spelletjes die door een merk worden gesponsord (14%). Globaal genomen
zijn vrouwen eerder te vinden voor deze vormen van reclame dan
mannen.
De Future TV-studie werd uitgevoerd door het enquêtebureau TNS Media,
in opdracht van FastBridge, bij 1.015 Belgen van 15 tot 64 jaar
gekozen uit een onafhankelijke aselecte steekproef. Het ging om een
telefonische enquête (CATI) die liep van 2 tot en met 13 mei 2005.
FastBridge is een dochteronderneming van de groep Interpublic (IPG),
die instaat voor het beheer van de elektronische communicatiekanalen
(On line, Mobile, IDTV). Ze werkt onder andere voor de
media-adviesbureaus Universal Media, Initiative en Brand Connection.
Contact Press:
Hugues Rey
02 464 93 61
0496 26 06 88
hugues.rey@fastbridge.be