D66

Na jarenlang touwtrekken is er eindelijk een doorbraak: de kilometerheffing gaat er komen. D66-Kamerlid Van der Ham is verheugd met de doorbraak, maar Van der Ham vindt dat er nog wel meer tempo mag worden gemaakt. Vandaag presenteerde de commissie Nouwen haar rapport.

De commissie Nouwen heeft het nog maar eens uit laten zoeken: kilometerheffing naar tijd, plaats en milieuprestaties van het voertuig vermindert de files en de milieuproblemen drastisch. En uiteraard is betalen naar gebruik en naar vervuiling veel eerlijker, aldus D66. Boris van der Ham is blij met het brede draagvlak voor het advies dat vandaag werd aangeboden: D66 is al jaren voorstander van beprijzing van wegverkeer. Het is eerlijker, schoner en maakt het vervoer sneller. Om deze unieke eenstemmigheid te behouden, vindt hij dat kabinet en Kamer het advies in grote lijnen over moeten nemen.

Van der Ham heeft wel kritiek op de het tijdspad. Het mag allemaal wel wat sneller. Laten we in 2007 maar beginnen. Ook wil D66 dat de opbrengst van de kilometerheffing ook voor leefbaarheids- en milieudoelen mag worden besteed: zo kunnen geluidsschermen en roetfilters worden betaald.

D66 deelt de mening uit het advies dat de verlaging van de wegenbeslating en het geleidelijk afschaffen van de BPM wordt ingezet. Van der Ham: Zo gaan we het gebruik van de auto belasten, in plaats van het bezit van een auto. Er is dus geen sprake van autootje pesten, want we maken de belasting van de auto juist eerlijker. En door een kilometerheffing zullen files afnemen en het milieu schoner. Pure winst

26-5-2005 15:21