FloraHolland
FloraHolland organiseert pioenrozen-bijeenkomsten
Grote belangstelling voor pioenroos
FLORAHOLLAND (26 mei 2005) - Op 25 mei 2005 vond op FloraHolland
vestiging Naaldwijk een bijeenkomst plaats voor aanvoerders van
pioenrozen. Kwekers hebben hier massaal gehoor aan gegeven en met
elkaar uitgebreid gediscussieerd over de onderwerpen kwaliteit en
rijpheids-stadium van pioenroos. FloraHolland heeft op de vestigingen
Naaldwijk en Rijnsburg verschillende bijeenkomsten georganiseerd over
pioenrozen.
Pioenroos is een product dat zeer populair is bij de handel, met name
door een exclusieve uitstraling. Ook is bekend dat de pioenroos haar
charme ontleent aan het seizoensmatige karakter. Immers, op het moment
dat de pioenroos op de markt komt is de winter voorbij en het voorjaar
in aantocht.
Jaarlijks rijst de vraag wat het juiste aanvoerstadium van pioenrozen
is. Een te rauwe aanvoer zorgt ervoor dat de bloem niet open gaat in
de vaas. Op lange termijn kan dit gevolgen hebben voor het imago van
de pioenroos bij de consument. Dit probleem komt met name voor tijdens
de start van het aanvoerseizoen. Het gaat dan vaak om de cultivar
'Sarah Bernhardt'. Voor een goed imago van pioenroos vraagt
FloraHolland aandacht voor het oogsten van het juiste
rijpheids-stadium. Hiervoor werd op 25 mei een bijeenkomst
georganiseerd.
Extra aandacht
Door middel van een rondgang door de koelcel werd extra aandacht
gevraagd voor de oogst van het juiste aanvoerstadium bij de start van
het seizoen, met name bij de oogst van de buitenteelt. De bijeenkomst
was gericht op de buitengeteelde cultivar 'Sarah Bernhardt' met het
rijpheids-stadium als centraal thema.
De keurmeester adviseerde om minimaal 'rijpheids-stadium 2' aan te
leveren en extra aandacht te besteden aan het klaarmaken van uniforme
partijen. Dit is mede van invloed op de prijsvorming. Later in het
seizoen, vanaf april, behoort het iets minder rijp aanvoeren wel tot
de mogelijkheden. Op de rondgang volgde een korte toelichting op het
veilproces en het veilschema bij de klokken. Ook kregen de aanwezigen
een toelichting op de nieuwe veilgroep 'Seizoensblok' op FloraHolland
vestiging Naaldwijk.
Promotie pioenrozen
Ter afsluiting van de bijeenkomst kwam het onderwerp promotie van
pioenrozen aan bod. FloraHolland werkt op diverse manieren aan
promotie van dit product. Pioenrozen worden onder de aandacht gebracht
op diverse tentoonstellingen en in shows. Tevens is er een
samenwerking gestart met Belgische vakbladen waarbij de pioenroos in
verschillende arrangementen wordt gefotografeerd.
Pioenroos is een typisch seizoensproduct waarvoor de laatste jaren een
groeiende markt is. De weelderige uitbloei op de vaas, het
seizoensmatige karakter met z'n charme, maar ook de verdere verbreding
van het assortiment spelen daarbij een grote rol. FloraHolland
verwacht de komende jaren een verdere structurele toename van het
aanbod, waarbij de resultaten sterk afhankelijk zijn van de heersende
weersomstandigheden.
---