FloraHolland


FloraHolland organiseert pioenrozen-bijeenkomsten

Grote belangstelling voor pioenroos

FLORAHOLLAND (26 mei 2005) - Op 25 mei 2005 vond op FloraHolland vestiging Naaldwijk een bijeenkomst plaats voor aanvoerders van pioenrozen. Kwekers hebben hier massaal gehoor aan gegeven en met elkaar uitgebreid gediscussieerd over de onderwerpen kwaliteit en rijpheids-stadium van pioenroos. FloraHolland heeft op de vestigingen Naaldwijk en Rijnsburg verschillende bijeenkomsten georganiseerd over pioenrozen.

Pioenroos is een product dat zeer populair is bij de handel, met name door een exclusieve uitstraling. Ook is bekend dat de pioenroos haar charme ontleent aan het seizoensmatige karakter. Immers, op het moment dat de pioenroos op de markt komt is de winter voorbij en het voorjaar in aantocht.

Jaarlijks rijst de vraag wat het juiste aanvoerstadium van pioenrozen is. Een te rauwe aanvoer zorgt ervoor dat de bloem niet open gaat in de vaas. Op lange termijn kan dit gevolgen hebben voor het imago van de pioenroos bij de consument. Dit probleem komt met name voor tijdens de start van het aanvoerseizoen. Het gaat dan vaak om de cultivar 'Sarah Bernhardt'. Voor een goed imago van pioenroos vraagt FloraHolland aandacht voor het oogsten van het juiste rijpheids-stadium. Hiervoor werd op 25 mei een bijeenkomst georganiseerd.

Extra aandacht
Door middel van een rondgang door de koelcel werd extra aandacht gevraagd voor de oogst van het juiste aanvoerstadium bij de start van het seizoen, met name bij de oogst van de buitenteelt. De bijeenkomst was gericht op de buitengeteelde cultivar 'Sarah Bernhardt' met het rijpheids-stadium als centraal thema.

De keurmeester adviseerde om minimaal 'rijpheids-stadium 2' aan te leveren en extra aandacht te besteden aan het klaarmaken van uniforme partijen. Dit is mede van invloed op de prijsvorming. Later in het seizoen, vanaf april, behoort het iets minder rijp aanvoeren wel tot de mogelijkheden. Op de rondgang volgde een korte toelichting op het veilproces en het veilschema bij de klokken. Ook kregen de aanwezigen een toelichting op de nieuwe veilgroep 'Seizoensblok' op FloraHolland vestiging Naaldwijk.

Promotie pioenrozen
Ter afsluiting van de bijeenkomst kwam het onderwerp promotie van pioenrozen aan bod. FloraHolland werkt op diverse manieren aan promotie van dit product. Pioenrozen worden onder de aandacht gebracht op diverse tentoonstellingen en in shows. Tevens is er een samenwerking gestart met Belgische vakbladen waarbij de pioenroos in verschillende arrangementen wordt gefotografeerd.

Pioenroos is een typisch seizoensproduct waarvoor de laatste jaren een groeiende markt is. De weelderige uitbloei op de vaas, het seizoensmatige karakter met z'n charme, maar ook de verdere verbreding van het assortiment spelen daarbij een grote rol. FloraHolland verwacht de komende jaren een verdere structurele toename van het aanbod, waarbij de resultaten sterk afhankelijk zijn van de heersende weersomstandigheden.


---