Culturele diversiteit niet zichtbaar in Amsterdams basisonderwijs
26 mei 2005
---
O+S
Slechts een enkele leerkracht in het Amsterdamse basisonderwijs is van
Turkse of Marokkaanse komaf. Dit blijkt uit een onderzoek dat
Eduquality/Schepers van Seventer en A&E Consultancy in samenwerking
met O+S hebben gedaan. Het onderzoek richtte zich op het partnerschap
tussen scholen en ouders in onderwijs en opvoeding. Ook de rol die de
culturele diversiteit in het Amsterdamse basisonderwijs speelt werd in
het onderzoek betrokken.
Leerlingpopulatie niet weerspiegeld in lerarenkorps en schoolbestuur (15 Kb)
Leerlingpopulatie niet weerspiegeld in lerarenkorps en schoolbestuur
Het onderzoek laat zien dat 1% van de Amsterdamse onderwijzers van
Marokkaanse komaf is en 2% een Turkse herkomst heeft. Amsterdam lijkt
op dit punt slechter te scoren dan Rotterdam en Den Haag. Ook in
Amsterdamse schoolbesturen zijn niet-Nederlanders nauwelijks
vertegenwoordigd. De onderzoekers spreken hun bezorgdheid over deze
zaken uit. Zij vrezen dat het gebrek aan niet-Nederlandse onderwijzers
en bestuursleden ervoor zorgt dat scholen niet goed weten wat er leeft
onder niet-Nederlandse ouders. Tweederde van de Amsterdamse
basisschoolleerlingen is van niet-Nederlandse komaf.
Internet
Dienst Onderzoek en Statistiek
Download
Partners in onderwijs en opvoeding (2346 Kb)
Gemeente Amsterdam