Amersfoort, 26 mei 2005
Liberalisering op deelmarkten in planbare curatieve ggz mogelijk: complexe zorg blijft 'grootste zorg' voor de ggz
Economische analyse Erasmus Universiteit Rotterdam toont mogelijkheden en risico's van liberalisering op onderscheiden deelmarkten in de planbare curatieve ggz.
Het rapport dat vandaag gepubliceerd is, noemt de economische vereisten voor een goede werking van de markt. Die vereisten zijn: een adequaat risicovereveningssysteem, voldoende kritische en goed geïnformeerde consumenten, eenduidige productomschrijvingen en een meetbare kwaliteit van de zorg. GGZ Nederland, de brancheorganisatie voor instellingen in de geestelijke gezondheidszorg en verslavingszorg, heeft het Instituut Beleid en Management Gezondheidszorg (iBMG) van de Erasmus Universiteit Rotterdam gevraagd een economische analyse te maken van de kansen en de valkuilen van marktwerking voor de ggz.
Geen marktwerking in complexe ggz
Op de deelmarkt van ggz aan volwassenen en ouderen met ernstige meervoudige problematiek is aan die cruciale voorwaarden niet voldaan, volgens de onderzoekers. Dit zijn in Nederland zo'n 80.000 mensen. Kenmerkend voor deze deelmarkt is dat een passend antwoord op de zorgvraag niet meteen voorhanden is. Veelal zijn meerdere disciplines bij de zorg betrokken. Ook zijn verschillende aanvullende voorzieningen nodig om de behandeling tot een blijvend succes te maken. Verder heeft deze cliëntengroep door hun psychische stoornis vaak een beperkt vangnet van vrienden en familie. Deze deelmarkt stelt specifieke eisen aan de hulpverlening.Toetreding tot deze markt is daarom niet gemakkelijk en aantrekkelijk voor nieuwe aanbieders. De onderzoekers stellen dat aan de voorwaarden voor marktwerking op deze deelmarkt waarschijnlijk niet kan worden voldaan. De concurrentie tussen verzekeraars zal op deze deelmarkt uitgeschakeld moeten worden om de kwaliteit van de zorg in dit marktsegment te waarborgen.
Marktwerking gewenst in de deelmarkt van enkelvoudige, duidelijke zorgvraag
GGZ Nederland ziet de aantrekkingskracht van marktwerking, namelijk de stimulans tot vernieuwing, ondernemingszin en het beter inspelen op de voorkeuren van de burgers. De economische analyse laat zien waar deze doelen dichterbij kunnen komen, namelijk bij dat deel van de ggz waar in de veelal enkelvoudige, duidelijke zorgvraag wordt voorzien. Het is de zorgvraag van de burger die de rol van kritische consument kan vervullen. Aan de eenduidige productomschrijvingen in de vorm van DBC's en aan de meetbaarheid van de kwaliteit van deze zorg d.m.v. prestatie-indicatoren wordt door de sector volop gewerkt. Een gefaseerde vrije prijsvorming voor deze deelmarkt is vanaf 2007 haalbaar en wenselijk. Maar ook voor delen van de ggz waar dat moeilijker is wil de sector de uitdaging aannemen om maximale transparantie en meetbaarheid van prestaties te bereiken. Zij neemt het voortouw om de norm te stellen voor de kwaliteit van de zorg en gaat marktprikkels in de vorm van prestatievergelijking niet uit de weg. Dat is nodig omdat het risico van falen van de overheid (te lage prijzen of zelfs het niet meer collectief verzekeren van deze zorg) zich net als het falen van de markt kan voordoen.
Wat doet GGZ Nederland met de onderzoeksresultaten?
Het onderzoek vormt een belangrijke bouwsteen van het standpunt over marktwerking in de ggz dat GGZ Nederland op 9 juni op haar Jaarcongres zal presenteren. Meer informatie en het rapport vindt u op onze website: