Ministerie van Verkeer en Waterstaat

Contactpersoon

Datum
26 mei 2005
Ons kenmerk
RWS/SDG 2005/1703/9838
Doorkiesnummer

Bijlage(n)

-
Uw kenmerk
2040514240
Onderwerp
Kamervragen

Geachte voorzitter,

In antwoord op schriftelijke vragen van het lid Van Hijum over de uitgelopen wegwerkzaamheden op de A28 op donderdag 28 april 2005 bericht ik u het volgende.


1. Bent u op de hoogte van de aanzienlijke verkeerschaos op en rond de A28 bij Zwolle op donderdag 28 april 2005, als gevolg van uitgelopen werkzaamheden aan de

IJsselbrug, waardoor veel mensen te laat of niet op hun werk kwamen, bedrijven niet bevoorraad konden worden en congrescentra lange tijd onbereikbaar waren?


1. Ja, dat ben ik.


2. Klopt het dat er sprake is van een bewuste keuze van Rijkswaterstaat om de werkzaamheden op de IJsselbrug in één keer af te ronden? In hoeverre wordt bij dergelijke afwegingen ook de mogelijke schade als gevolg van de te verwachten verkeerschaos meegewogen?


2. De keuze om de werkzaamheden af te ronden is gemaakt tijdens de uitvoering in de nacht van woensdag 27 april op donderdag 28 april 2005 en niet voor aanvang van de werkzaamheden.

Voorafgaand aan de uitvoering is door de aannemer en door Rijkswaterstaat een planning van de werkzaamheden opgesteld. Om de verkeershinder zoveel mogelijk te beperken, voorzag die planning erin dat de werkzaamheden zouden starten ná de avondspits van woensdag 27 april 2005 en gereed zouden komen vóór het begin van de ochtendspits van donderdag 28 april 2005.

Tijdens de uitvoering bleek echter dat de asfalteringswerkzaamheden nabij de voegovergangen onverhoopt meer tijd kostten dan vooraf was voorzien. Er moest toen gekozen worden tussen twee kwaden: óf stopzetten van de werkzaamheden voor de ochtendspits óf doorgaan met de werkzaamheden tot in de ochtendspits. Op dat moment was duidelijk dat beide opties zouden leiden tot aanzienlijke verkeershinder.

Het gevolg van het stopzetten van de werkzaamheden zou zijn geweest dat gedurende de gehele dag op enkele delen van de rijstroken van de IJsselbrug een asfalttoplaag zou ontbreken. Ten behoeve van de verkeersveiligheid van de weggebruiker hadden deze rijstroken dan met verkeersmaatregelen afgezet moeten worden. Deze afzettingen zouden geleid hebben tot een minder veilige situatie en grote verkeershinder gedurende de gehele donderdag op en rond de IJsselbrug.

Doorgaan met wegwerkzaamheden tot in de ochtendspits zou eveneens leiden tot grote verkeershinder, maar deze hinder zou zich uitsluitend voordoen in de ochtendspits.

Alles afwegende, is gedurende de uitvoering van de werkzaamheden besloten om de werkzaamheden niet te stoppen, maar om deze zo snel mogelijk af te ronden. Uiteindelijk kon om kwart voor 10 's ochtends het laatste wegvak weer vrijgegeven worden voor het verkeer.


3. Hoe is er over de werkzaamheden, alsmede over het uitlopen daarvan, gecommuniceerd met het bedrijfsleven en de gemeente, opdat voorzorgsmaatregelen getroffen hadden kunnen worden?

3. Over de werkzaamheden is op voorhand een persbericht uitgestuurd naar de gemeente, naar alle regionale dag- en weekbladen en naar de regionale omroepen. Op de ochtend van 28 april 2005 heeft Rijkswaterstaat direct contact opgenomen met RTV Oost om melding te maken van de uitloop van de werkzaamheden, daarna heeft Rijkswaterstaat live in een uitzending van omroep Gelderland een toelichting gegeven.


4. Ziet u aanleiding om de eisen ten aanzien van de communicatie over wegwerkzaamheden door Rijkswaterstaat aan te scherpen?

4. Nee. Het Handboek communicatie bij wegwerkzaamheden van Rijkswaterstaat schrijft voor welke middelen moeten worden ingezet bij verschillende categorieën werkzaamheden om de weggebruiker goed te informeren. Naar gelang de zwaarte van de werkzaamheden worden meer middelen ingezet. Deze werkwijze voldoet goed.

Hoogachtend,

DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,

Karla Peijs