Lerarenopleiding stimuleert ICT in het onderwijs te weinig
Toekomstige docenten onvoldoende voorbereid op onderwijs van de
toekomst
In de kennissamenleving wordt het innovatief gebruik van ICT steeds
belangrijker. Lerarenopleidingen zoals de PABO hebben hierin een
voortrekkersrol, maar blijken niet in staat ICT goed te integreren in
hun onderwijs aan de docenten van de toekomst. Vaak gebeurt dit alleen
op initiatief van actieve, vernieuwingsgerichte docenten. Blijkbaar
schiet het management van de onderwijsinstellingen tekort in het
stimuleren hiervan. Dit concludeert Marjolein Drent op basis van haar
onderzoek, waarop zij op 26 mei promoveert aan de faculteit
Gedragswetenschappen van de Universiteit Twente.
Met het oog op de kennissamenleving wordt het steeds belangrijker
toekomstige docenten te bekwamen in het gebruik van ICT-toepassingen.
De lerarenopleidingen, waaronder de PABO, hebben hierin een
voorbeeldfunctie en voortrekkersrol: zij dienen het "goede voorbeeld"
te geven aan hun studenten, de docenten van de toekomst. Dit blijkt
echter niet zo eenvoudig te realiseren: ICT wordt in het leerproces
niet intensief gebruikt. Marjolein Drent onderzocht wat
lerarenopleiders stimuleert om innovatief gebruik van ICT in hun
onderwijs te integreren.
Initiatiefrijke docent
Het innovatief gebruik van ICT bij de lerarenopleidingen is nu vaak
een eigen initiatief van actieve, vernieuwingsgerichte docenten. Het
is van groot belang dat deze initiatieven door de onderwijsinstelling
ondersteund worden. Dit kan volgens Marjolein Drent door de
PABO-docenten aan te moedigen tot reflecteren op hun ICT-gebruik en ze
de mogelijkheid te bieden tot experimenteren met nieuwe technologieën
en toepassingen van ICT. Ook dienen de onderwijsinstellingen ruimte te
geven voor samenwerking en communicatie met andere docenten: zo dragen
zij hun kennis over en ontwikkelen ze nieuwe ideeën.
Minimum eisen
Volgens Marjolein Drent geven het management van de opleidingen of de
opleidingsprogramma's nog te weinig richting aan innovatief gebruik
van ICT voor leren... Zij pleit hierom voor een ingrijpen van de
overheid: het ontwikkelen van minimumkwaliteitseisen voor het
innovatief gebruik van ICT in lerarenopleidingen zoals de PABO moet de
kwaliteit van ICT-gebruik in het onderwijs van de toekomst beter
garanderen.
Noot voor de pers
Het proefschrift is getiteld "In transitie: op weg naar innovatief
ICT-gebruik op de PABO" door Marjolein Drent. Zij verdedigt haar
proefschrift op 26 mei 2005 om 17:00 uur in De Spiegel, collegezaal 2
(terrein Universiteit Twente). Haar promotor is prof. dr. Tj. Plomp,
assistent-promotor is dr. A.C.A. ten Brummelhuis.
Contactpersoon voor de pers: ir. Wiebe van der Veen, tel (053) 489
4244, email w.r.vanderveen@utwente.nl
Laatst gewijzigd op 26-05-2005 13:54:54
© Universiteit Twente Printversie (opent in een nieuw venster)
Universiteit Twente