Nieuws
26 mei 2005 - Reactie VVD op het advies van het
Platform anders betalen voor Mobiliteit
De VVD-Tweede-Kamerfractie wil haar grote waardering uitspreken voor het
werk dat de commissie Nouwen heeft verricht. De commissie is in staat
geweest om in een relatief korte tijd een gedegen advies op te stellen
waarvoor in de maatschappij een groot draagvlak bestaat, getuige de
unanimiteit en de diversiteit van de commissie.
Het Platform bepleit een fundamentele verandering in de manier waarop wij
om dienen te gaan met de financiering van de bouw en het gebruik van ons
wegennet. De VVD steunt de commissie van harte in haar opvatting dat
burgers niet moeten betalen voor het bezit van hun auto maar voor het
gebruik daarvan. Ook de VVD heeft in het verleden al diverse malen
gepleit voor de afschaffing van de Motorrijtuigenbelasting (MRB) en de
Belasting Personenauto's en Motorrijwielen (BPM). Het instellen van een
kilometerprijs zorgt voor een eerlijker en transparanter systeem van
betalen voor het gebruik van de weg. Tevens biedt dit systeem de
mogelijkheid tot differentiatie en variabilisatie. Op die wijze is het
mogelijk milieuvriendelijk en mogelijk veiliger voertuiggebruik te
stimuleren. Dit past binnen het streven van de VVD naar een schoner,
veiliger en zuiniger weggebruik. De VVD ziet deze mogelijkheden dan ook
als een belangrijk winstpunt.
Het principe 'de gebruiker betaalt' kan in de ogen van de VVD alleen
werken indien de gebruiker ook daadwerkelijk baat heeft voor datgene
waarvoor hij of zij betaalt. Daarom vindt de VVD het ook zo belangrijk
dat de opbrengsten van het betalen voor mobiliteit geoormerkt worden ter
verbetering van de Nederlandse infrastructuur. De VVD is blij dat de
commissie Nouwen deze opvatting volledig ondersteunt. Deze oormerking is
essentieel voor het verkrijgen en behouden van draagvlak binnen de
Nederlandse samenleving. Er moet een goed werkende en goedkoop
inningsysteem komen.
Met betrekking tot de voorfase die de commissie Nouwen voorstelt, heeft
de VVD enkele bedenkingen. Voorgesteld wordt om een prijs te betalen voor
de bestaande weg ter financiering van enkele urgente regionale
infrastructuurknelpunten. De VVD vraagt zich af of deze financiering niet
beter geregeld kan worden middels een tolsysteem nadat de nieuwe
infrastructuur gerealiseerd is. De gebruiker wordt dan namelijk een keuze
gelaten. De VVD steunt verder de gedachte van de commissie dat een
cordonheffing niet de juiste manier is om infrastructurele problemen op
te lossen.
De VVD kan instemmen met het Platform waar het gaat om de toepassing van
marktprincipes bij de bouw en de verbetering van het onderhoud van de
weginfrastructuur. De VVD heeft ook geen bezwaar tegen een mogelijke
verzelfstandiging van het wegbeheer daar waar dat mogelijk is.
Al met al is de VVD tevreden met het rapport van het Platform Anders
Betalen voor Mobiliteit. Zij is van mening dat het advies een gedegen
basis biedt voor de regering om het omgaan met mobiliteit structureel te
veranderen. De liberalen willen benadrukken dat voorgestelde beprijzing
van infrastructuur een middel is om de financiering van infrastructuur te
verbeteren en niet een middel is om files te bestrijden. De VVD wacht dan
ook met grote belangstelling op de wijze waarop de regering dit beleid
vorm zal geven. En vervolgens zal de Kamer zich uitspreken over de
voorstellen van de Regering. De VVD zal tijdig met een helder standpunt
komen.
VVD