Contactpersoon
-
Datum
26 mei 2005
Ons kenmerk
DGTL/05.004474
Doorkiesnummer
-
Bijlage(n)
1
Uw kenmerk
-
Onderwerp
Kamervragen
Geachte voorzitter,
Hierbij ontvangt u de antwoorden op de vragen van Kamerleden Duivesteijn en
Crone (PvdA) over mogelijke geheime afspraken tussen Schiphol en KLM.
1. Klopt het dat KLM en de NV Luchthaven Schiphol afspraken hebben
gemaakt in de
vorm van een Convenant in voorbereiding op de privatisering Schiphol?
1. Parallel aan de evaluatie van het, in eind 2001 naar de Kamer
gestuurde,
wetsvoorstel ten behoeve van een adequate borging van de publieke
belangen, is
door KLM en NVLS gewerkt aan een Convenant. Dit is gemeld in de brief
aan de
Tweede Kamer inzake het kabinetsbesluit tot vervreemding aandelen NVLS
(Kamerstuk 2003-2004, 25435 nr. 7).
Het Convenant was gericht op het regelen van de hoofdlijnen van de
gezamenlijke strategie van NVLS en KLM, met name met betrekking tot de
ontwikkeling van de mainport Schiphol en de rol van de verkoop van een
minderheidsaandeel van de Staat hierin. De partijen hebben aangegeven dat
ze streven naar betrokkenheid van de overheid bij investeringen van NVLS,
facilitering van een gezamenlijke financieel model en verankering van de
mainportdoelstelling in een wettelijk kader. Vanuit dit perspectief is
bijzondere aandacht gevraagd voor de economische regulering. Voor zover
mogelijk heeft het kabinet bij haar evaluatie rekening gehouden met wensen
en zorgpunten uit de sector, zoals onder andere is vastgelegd in het
Convenant.
2. Welke betrokkenheid heeft u of uw departement gehad bij het opstellen
van dit
Convenant?
2. Geen actieve rol. Mijn departement heeft wel overleg tussen
marktpartijen
gestimuleerd om tot een visie te komen op de economische regulering
van Schiphol
in het kader van een eventuele privatisering.
3. Zijn andere luchtvaartmaatschappijen op de hoogte van de inhoud van
dit
Convenant?
3. De NVLS en KLM hebben aangegeven dat zij de andere
luchtvaartmaatschappijen
van het bestaan en de inhoud van het Convenant op de hoogte hebben
gesteld.
Dit is gebeurd bij de consultatiebijeenkomst van de NVLS met alle
gebruikers op
1 oktober 2003. Toen Verkeer en Waterstaat werd geïnformeerd over dit
Convenant is hierop ook aangedrongen.
4. Hoe verhoudt deze afspraak tussen KLM en Schiphol zich met de
mededingingswetgeving?
4. De KLM en NVLS hebben in de brief (AMS/DA.009, d.d. 13.01.2003)
waarmee ze
het Convenant aan mij hebben aangeboden, aangegeven dat ze met de in
het
Convenant neergelegde kader uitdrukkelijk niet beogen om de
concurrentie van
derden te belemmeren.
Het wetsvoorstel inzake de sectorspecifieke regulering van tarieven en
voorwaarden
is gebaseerd op dezelfde criteria als de mededingingswetgeving. Het
voorziet in
sectorspecifiek toezicht hierop door de NMa. In het wetsvoorstel zijn
de criteria van
redelijkheid, non-discriminatie en kostenoriëntatie (inclusief een
redelijk rendement)
vastgelegd. Dit waarborgt dat afspraken over de tarieven en
voorwaarden
(waaronder kwaliteit) non-discriminatoir voor alle
luchtvaartmaatschappijen zullen
gelden.
5. Klopt het dat in het Convenant ook een deelconvenant is opgenomen
waarin
afspraken zijn gemaakt over tarieven, rendementen en herinvestering
van return on
investment?
5. In het kader van de totstandkoming van het Convenant hebben KLM en
NVLS het
belang aangegeven van een kader voor meerjarenafspraken met betrekking
tot de
ontwikkeling van infrastructuur op de locatie Schiphol ten behoeve van
de aviation
activiteiten, kostenontwikkeling, tarieven en rendementen. Beoogd was
om dit vast
te leggen in een deelconvenant.
De NVLS en KLM zijn het echter niet eens geworden over een aantal
elementen uit
het deelconvenant, zoals de berekeningswijze en de hoogte van de
Weighted
Average Cost of Capital (WACC).
Het deelconvenant is daarom uiteindelijk niet tot stand gekomen. Er
zijn dus ook geen meerjarenafspraken over tarieven, rendementen en
herinvesteringen van return on investment tot stand gekomen tussen KLM en
NVLS.
Het wetsvoorstel laat overigens het maken van meerjarenafspraken tussen
NVLS en alle gebruikers toe.
6. Wilt u dit Convenant en de deelovereenkomsten (waaronder een
financiële) ter
beschikking stellen aan de Tweede Kamer?
6. Bijgaand treft u het Convenant tussen KLM en NVLS. De in het Convenant
benoemde deelovereenkomsten zijn nooit tot stand gekomen. Zie ook
antwoord
van vraag 5.
7. Klopt het dat er een korte termijn beleidsagenda Schiphol bestaat?
7. Nee. Er wordt door V&W gewerkt aan een stand van zaken waarin een
overzicht van lopende beleidsmaatregelen is opgenomen. Dit overzicht
wordt u bij
de voortgangsrapportage Mainport Schiphol toegezonden.
8. Klopt het dat daarin plannen staan voor een zesde baan? Wordt ook
reeds
geanticipeerd op een zevende baan?
8. Nee dit is niet juist.
9. Kan de Kamer deze beleidsagenda en het convenant ontvangen vóór het
debat
over de wet over de exploitatie van Schiphol?
9. Het convenant is bijgevoegd, het overzicht van lopende
beleidsmaatregelen is op
dit moment nog niet gereed.
Hoogachtend,
DE STAATSSECRETARIS VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
mw drs M.H. Schultz van Haegen
Ministerie van Verkeer en Waterstaat