De Unie
Nieuw Sociaal plan voor het UWV
26/05/2005
âOnwerkbaar klimaat bij uitvoeringsorganisatieâ
Culemborg, 26 mei 2005 â De onderhandelingen over een nieuwe Sociaal
Plan voor uitvoeringsorganisatie UWV hebben na maanden lang steggelen
geleid tot een akkoord. Het nieuwe plan moet de sociale gevolgen
opvangen die ontstaan na de politieke ingrepen in de uitvoering van
sociale verzekeringen. Volgens vakbond De Unie begint de omvang van de
reorganisatie nu pas echt zichtbaar te worden. âTot 2011 zullen er
ruim 10.000 banen gaan verdwijnenâ, zegt Roel Zijlstra, bestuurder bij
De Unie, die verwacht dat een derde daarvan gedwongen de
uitvoeringsorganisatie moet verlaten. De bestuurder constateert dat er
intussen een âonwerkbaar klimaatâ bij het UWV is ontstaan.
âTot nu zijn gedwongen ontslagen binnen de sociale zekerheid een
zeldzaamheid. Er is op verschillende plaatsen paniek uitgebroken nu de
omvang van de reorganisatie en krimp werkelijk duidelijk is gewordenâ,
aldus Zijlstra.
Het Sociaal Plan is vooral gericht op het zoeken en vinden van ander
werk. Ruime zoektermijnen en intensieve begeleidingsmogelijkheden van
outplacementbureauâs moeten het zoeken vergemakkelijken. Voor oudere
medewerkers (55+) is een vangnetconstructie afgesproken, waarbij alles
is gericht op het uit de bijstand houden van deze groep. Het vangnet
wordt toegepast wanneer andere opties, zoals doorwerken tot de
prepensioenleeftijd, accepteren van tijdelijk werk of een
ouderenregeling, niet tot de mogelijkheden behoort. De Unieleden
hebben met een kleine meerderheid ingestemd met het plan.
Zijlstra heeft grote moeite met de politieke bemoeienis bij de uitvoer
van de sociale zekerheid. âIk heb nu een aantal jaar van dichtbij
meegemaakt hoe Den Haag omspringt met het UWV. Het is een mirakel dat
de medewerkers ondanks alle veranderingen toch elke maand bijna 1:
miljoen uitkeringen verstrekken.â Volgens Zijlstra is er bij het UWV,
door toedoen van de politiek, een onwerkbaar klimaat ontstaan. Hij
noemt de volgende argumenten:
1. De fusie van vijf verschillende organisaties koppelen aan een
krimp van 25% is bedrijfsmatig een onmogelijke opdracht gebleken;
2. ook omdat de politiek het UWV maar vol blijft pompen met
wetswijzigingen, uitvoeringswijzigingen, stelselwijzigingen (met
de nodige gevolgen voor de organisatie, uitvoering, scholing en
ICT); en
3. het tegelijkertijd het UWV opdraagt een gedaanteverwisseling te
ondergaan van uitkeringsfabriek naar organisatie waar het
werklozen actief moet begeleiden naar ander werk (andere
rolopvatting);
4. diezelfde politiek die het bedrijf constant laat zwemmen in
onzekerheid over de toekomst (minister De Geus laat er geen
onduidelijkheid over bestaan dat hij het UWV maar een gedrocht
vindt en de uitvoering liever overlaat aan
marktpartijen(verzekeringsmaatschappijen); en
5. die tevens vooraan staat bij het geven van ongezouten (vaak ook
onterechte) kritiek op het UWV, maar zelden of nooit haar eigen
rol kritisch evalueert.
Zijlstra vindt dat de politiek de haalbaarheid van haar plannen beter
had moeten onderzoeken. âDen Haag heeft met haar kortetermijndenken
faliekant gefaaldâ, aldus Zijlstra. Het UWV is ontstaan na een fusie
tussen GAK, SFB, Cadans, GUO, USZO en het LISV.