De Unie


Nieuw Sociaal plan voor het UWV
26/05/2005

âOnwerkbaar klimaat bij uitvoeringsorganisatieâ

Culemborg, 26 mei 2005 â De onderhandelingen over een nieuwe Sociaal Plan voor uitvoeringsorganisatie UWV hebben na maanden lang steggelen geleid tot een akkoord. Het nieuwe plan moet de sociale gevolgen opvangen die ontstaan na de politieke ingrepen in de uitvoering van sociale verzekeringen. Volgens vakbond De Unie begint de omvang van de reorganisatie nu pas echt zichtbaar te worden. âTot 2011 zullen er ruim 10.000 banen gaan verdwijnenâ, zegt Roel Zijlstra, bestuurder bij De Unie, die verwacht dat een derde daarvan gedwongen de uitvoeringsorganisatie moet verlaten. De bestuurder constateert dat er intussen een âonwerkbaar klimaatâ bij het UWV is ontstaan.

âTot nu zijn gedwongen ontslagen binnen de sociale zekerheid een zeldzaamheid. Er is op verschillende plaatsen paniek uitgebroken nu de omvang van de reorganisatie en krimp werkelijk duidelijk is gewordenâ, aldus Zijlstra.

Het Sociaal Plan is vooral gericht op het zoeken en vinden van ander werk. Ruime zoektermijnen en intensieve begeleidingsmogelijkheden van outplacementbureauâs moeten het zoeken vergemakkelijken. Voor oudere medewerkers (55+) is een vangnetconstructie afgesproken, waarbij alles is gericht op het uit de bijstand houden van deze groep. Het vangnet wordt toegepast wanneer andere opties, zoals doorwerken tot de prepensioenleeftijd, accepteren van tijdelijk werk of een ouderenregeling, niet tot de mogelijkheden behoort. De Unieleden hebben met een kleine meerderheid ingestemd met het plan.

Zijlstra heeft grote moeite met de politieke bemoeienis bij de uitvoer van de sociale zekerheid. âIk heb nu een aantal jaar van dichtbij meegemaakt hoe Den Haag omspringt met het UWV. Het is een mirakel dat de medewerkers ondanks alle veranderingen toch elke maand bijna 1: miljoen uitkeringen verstrekken.â Volgens Zijlstra is er bij het UWV, door toedoen van de politiek, een onwerkbaar klimaat ontstaan. Hij noemt de volgende argumenten:

1. De fusie van vijf verschillende organisaties koppelen aan een krimp van 25% is bedrijfsmatig een onmogelijke opdracht gebleken;
2. ook omdat de politiek het UWV maar vol blijft pompen met wetswijzigingen, uitvoeringswijzigingen, stelselwijzigingen (met de nodige gevolgen voor de organisatie, uitvoering, scholing en ICT); en

3. het tegelijkertijd het UWV opdraagt een gedaanteverwisseling te ondergaan van uitkeringsfabriek naar organisatie waar het werklozen actief moet begeleiden naar ander werk (andere rolopvatting);

4. diezelfde politiek die het bedrijf constant laat zwemmen in onzekerheid over de toekomst (minister De Geus laat er geen onduidelijkheid over bestaan dat hij het UWV maar een gedrocht vindt en de uitvoering liever overlaat aan
marktpartijen(verzekeringsmaatschappijen); en
5. die tevens vooraan staat bij het geven van ongezouten (vaak ook onterechte) kritiek op het UWV, maar zelden of nooit haar eigen rol kritisch evalueert.

Zijlstra vindt dat de politiek de haalbaarheid van haar plannen beter had moeten onderzoeken. âDen Haag heeft met haar kortetermijndenken faliekant gefaaldâ, aldus Zijlstra. Het UWV is ontstaan na een fusie tussen GAK, SFB, Cadans, GUO, USZO en het LISV.