Nederlands tapijt internationale bestseller
Terwijl het in de Nederlandse textielindustrie door concurrentie uit
lagelonenlanden al een tijd bergafwaarts gaat, boekt de
tapijtindustrie succes. Tot 2003 werden in dit segment elk jaar forse
omzettoenames gerealiseerd, waardoor hun omzetaandeel in de totale
Nederlandse textielindustrie opliep tot 40 procent.
Ondanks een omzetdaling ten opzichte van het jaar ervoor bereikte de
Nederlandse tapijtindustrie in 2003 bovendien de tweede plek op de
wereldranglijst van tapijtexporteurs. Het belangrijkste product is
getuft tapijt.
Cumulatieve omzetontwikkeling textiel- en tapijtindustrie
Getuft tapijt belangrijkste product
In 2003 realiseerde de tapijtindustrie bijna 840 miljoen euro omzet
waarvan 80 procent met getuft tapijt, 11 procent met vilten vloer en
5 procent met geweven tapijt. De productie van getuft tapijt alleen
bedroeg in 2003 bijna 135 miljoen m2. Hiermee kan een kamerbreed
(4 meter) getuft tapijt worden gelegd op bijna 34 duizend kilometer
snelweg.
In de tapijtindustrie waren in 2003 ruim 60 bedrijven met personeel
actief. Het kloppend hart van de tapijtindustrie bevindt zich in de
Kop van Overijssel en de Achterhoek. Deze tak van de industrie bood in
2003 werk aan 3 000 mensen. De tapijtindustrie ontleent zijn oorsprong
aan de praktijk van het vlechten van biezenmatten.
Tweede op wereldranglijst
Na België was Nederland in 2003 de belangrijkste tapijtexporteur ter
wereld. Nederland liet daarmee grote tapijtproducenten als India de
Verenigde Staten en Iran achter zich. Tweederde van de Nederlandse
productie belandt in het buitenland. De top 5 van de landen waar de
tapijten in het afgelopen jaar naar toe zijn geëxporteerd bestond uit
Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, België, Frankrijk en Polen. Samen
kochten zij bijna driekwart van al het geëxporteerde tapijt.
Top 5 belangrijkste exportlanden
Verkoop in eigen land daalt
In 2003 daalde de omzet van de Nederlandse tapijtindustrie met
4 procent. In dat jaar steeg de export van tapijten zowel in volume
als in waarde en daalde de invoer. Dit betekent dat de omzetdaling
toen uitsluitend het gevolg was van een daling van de verkoop in ons
eigen land. De afzet naar het buitenland nam ook in 2004 weer toe.
De omzetdaling in Nederland in 2003 hangt samen met het
bestedingspatroon van huishoudens en met concurrentie van andere
producten. Een gemiddeld huishouden geeft sinds 2002 elk jaar minder
geld uit aan binnenhuisinrichting. Bovendien nemen uitgaven aan
laminaat en parket toe terwijl de uitgaven aan tapijt en vloerkleden
afnemen.