Platform Nouwen loopt uit op betonnen mislukking
26 mei 2005
Het Platform Nouwen is op een teleurstelling uitgelopen. Het advies leidt
tot meer asfalt en beton en lost de problemen niet op. Bovendien is er geen
draagvlak: de partijen blijven op essentiële punten verdeeld. Kostbare tijd
is verloren gegaan. Minister Peijs én de Tweede Kamer moeten keihard aan de
slag om de luchtvervuiling en files wél op te lossen.
Het verdeelde advies van de het Platform Nouwen zet de wereld op z'n
kop: heffingen op het autoverkeer worden niet ingezet voor minder en
schoner verkeer, maar voor extra geld voor nog meer asfalt. Dit lost
de files niet op. Het maakt de problemen voor milieu, leefbaarheid en
gezondheid alleen maar erger. Extra asfalt kan ook helemaal niet: de
Europese luchtkwaliteitsnormen staan dit niet toe.
Voor de lange termijn adviseert de commissie-Nouwen een landelijk
dekkende kilometerheffing. Dit is op zich goed, maar veel te laat.
Tegelijkertijd pleit een meerderheid van de commissie voor een grote
rol van het bedrijfsleven bij het beheer, de tarieven en de besteding
van de opbrengsten. GroenLinks wijst deze greep naar de macht door het
bedrijfsleven volstrekt af. Gekozen volksvertegenwoordigers en niet
het bedrijfsleven moeten gaan over inzet van ons belastinggeld én over
de infrastructuur. Er zijn grote maatschappelijke belangen in het
geding (milieu, leefbaarheid, bereikbaarheid, volksgezondheid)
GroenLinks pleit voor zo snel mogelijke invoering van een
`regulerende' in plaats van een `asfalterende' heffing. Heffingen zijn
vijf maal effectiever dan de aanleg van meer asfalt, zo blijkt uit
onderzoek dat CPB en RIVM voor het platform uitvoerden. GroenLinks wil
een regulerende heffing allereerst invoeren rondom de grote steden. De
commissie-Nouwen heeft alleen maar tijdsverlies opgeleverd bij de
voorbereidingen hiervan. De initiatief-Tolwet van Wijnand Duyvendak
ligt klaar om hier zo snel mogelijk mee te beginnen. In 2007 kunnen de
eerste systemen werken.
GroenLinks wil snel een hoorzitting met alle leden van de
commissie-Nouwen. De minister dient publiekelijk afstand te nemen van
het advies. Ze moet aangeven hoe ze wil komen tot een zo spoedig
mogelijke introductie van een effectief systeem van beprijzen van het
autoverkeer.
Wijnand Duyvendak
«
GroenLinks