VNA
Leasebranche: geen probleem bij zorgvuldig afbouwen BPM
De Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen (VNA) heeft met
instemming kennisgenomen van het advies dat het Nationaal Platform
Anders Betalen voor Mobiliteit vandaag aan de ministers Peijs en Zalm
heeft aangeboden. Daarbij onderstreept de VNA dat het afbouwen van de
BPM met een zorgvuldige overgangsperiode moet gebeuren, zoals ook het
Platform voorziet.
BPM zorgvuldig afbouwen
Het Platform voorziet dat, na een voorfase met een knelpuntenheffing,
vanaf ongeveer 2012 een tweede fase start waarin
motorrijtuigenbelasting en BPM stapsgewijs worden afgebouwd en omgezet
in een heffing per kilometer. Organisaties in de automotive branche,
waaronder de VNA, hebben eerder al onderzocht dat voor het verantwoord
afbouwen van de BPM een overgangsperiode van circa 8 tot 10 jaren
nodig zal zijn. Het afbouwen zou dan rond 2020 voltooid kunnen zijn.
De VNA onderschrijft dat zo'n overgangsperiode van groot belang is
voor het op gecontroleerde wijze laten wegvloeien van de BPM-component
in de restwaarde van auto's. Een te snelle omzetting van de BPM kan
leiden tot onverantwoorde verstoringen in de waardeontwikkeling van
het wagenpark. Dat is nadelig voor alle auto-eigenaren, dus voor
leasemaatschappijen maar ook voor particulieren.
De VNA stelt verheugd vast dat ook het Platform voor zo'n zorgvuldig
traject kiest, zodat deze plannen geen enkele financiële bedreiging
voor de leasebranche vormen.
VNA-standpunt kilometerheffing
De VNA is al geruime tijd voorstander van een kilometerheffing indien
die effectief kan zijn voor verbetering van de bereikbaarheid. Dat is
duidelijk in het belang van de zakelijke automobiliteit. Ook is
belastingheffing naar gebruik billijker dan heffen naar aanschaf en
bezit. Daarbij stelde de VNA eerder al wel een aantal voorwaarden. Er
moet sprake zijn van echte marktwerking en de opbrengsten moeten
daadwerkelijk worden gereserveerd voor (extra) weginfrastructuur. Ook
moet een heffing economisch verantwoord zijn en geen onaanvaardbare
concurrentieverschillen tussen bedrijven of regio's óf verzwaring van
de administratieve lasten opleveren. Tot slot mag geen sprake zijn van
dubbele belastingheffing, dus op termijn moeten BPM en MRB worden
opgenomen in een bedrag per kilometer. De VNA ziet in het
adviesrapport veelbelovende aanknopingspunten voor het bovenstaande.
VNA blijft betrokken
De VNA zal de uitwerking van het advies aan de ministers op de voet
volgen. Zij meent dat daarbij voor haar, als belangenbehartiger van de
zakelijke automobiliteit, zeker een rol weggelegd zal zijn.
Autoleasemaatschappijen zullen immers moeten inspelen op de komst van
deze nieuwe vormen van betalen van mobiliteit. Klanten zullen van hun
leasemaatschappij verlangen dat die voor de afhandeling van heffingen
zorgt.