European Union

IP/05/606

Brussel, 26 mei 2005

De Commissie lanceert een tv-spot-campagne voor een leven zonder tabak

Naar aanleiding van de VN-werelddag zonder tabak (31 mei) heeft de Europese Commissie de volgende fase van haar HELP-campagne tegen roken gepresenteerd: een campagne met tv-spots in de hele EU die ervoor moet zorgen dat deze dodelijke gewoonte niet meer als "normaal" wordt beschouwd. In de spots worden sigaretten in drie alledaagse situaties door feesttoeters vervangen. Zo wordt aangetoond dat roken niet normaal is en welke problemen het veroorzaakt. De campagne moet er de aandacht op vestigen dat wie aan roken verslaafd is, beïnvloedbaar is of aan sigarettenrook wordt blootgesteld, hulp kan krijgen. De spots veroordelen niet de rokers of de jongeren, maar maken de sigaret zelf belachelijk. Markos Kyprianou, Europees commissaris voor Gezondheid en consumentenbescherming, presenteerde de spots vandaag aan de pers. De spots maken deel uit van de EU-campagne tegen roken "HELP - Voor een leven zonder tabak" (zie IP/05/225). Naast de tv-spots die vanaf 7 juni in alle 25 EU-lidstaten zullen worden getoond, lanceerde de Commissaris ook de "HELP"-website en maakte hij melding van de laatste ontwikkelingen van de campagne. Voorts keurde de Commissie ook wetgeving goed waardoor op sigarettenpakjes waarschuwingen in de vorm van foto's kunnen worden afgedrukt, zoals foto's van zwarte longen of rotte tanden (zie IP/04/1284).

Markos Kyprianou, Europees commissaris voor Gezondheid en consumentenbescherming, verklaarde: "De meeste oudere rokers weten dat het absurd is om geld uit te geven aan een gewoonte die hun dood zal worden. In het bijzonder jongeren zijn door de tabaksindustrie echter gemakkelijker te beïnvloeden. Zij voelen zich misschien onder druk gezet om te beginnen met roken om door hun leeftijdsgenoten te worden aanvaard en als "cool" te worden beschouwd. Deze spots moeten de tabaksindustrie de wind uit de zeilen nemen door aan te tonen dat tabak niet "cool", glamoureus of zelfs maar normaal is. Met humor wil de campagne tonen hoe absurd roken eigenlijk is. Tegelijkertijd wordt ook de duidelijke boodschap meegegeven dat mensen hulp kunnen krijgen om een leven zonder tabak te leiden."

In de ene spot zie je een tiener die onder druk van zijn leeftijdsgenoten staat om te beginnen met roken, in de andere spot een volwassen roker die maar al te graag zou stoppen met roken en in een derde spot een niet-roker die op een feestje de rook van anderen moet verdragen. De rokers zie je in deze spots echter geen sigaretten roken, maar op een feesttoeter blazen. Uit uitgebreide voorafgaande tests is gebleken dat de doelgroepen duidelijk begrijpen dat deze vervanging van sigaretten door toeters roken belachelijk moet maken.

De spots worden afgesloten met de boodschap dat mensen hulp kunnen krijgen en vermelden de website van de HELP-campagne: www.help-eu.com. Deze site bevat informatie in 20 EU-talen over hoe te stoppen met roken en hoe te weerstaan aan druk van buiten uit. Hij vermeldt ook organisaties in elk van de 25 EU-landen die bij dergelijke problemen kunnen helpen.

Er komen twee reeksen spots: de eerste vanaf 7 juni en de tweede in september. Alvorens de spots worden uitgezonden zal elke lidstaat de roadshow van de HELP-campagne op bezoek hebben gekregen.

Waarschuwingen in de vorm van foto's

Dankzij de wetgeving die de Commissie heeft goedgekeurd kunnen de lidstaten die dat wensen de standaard gezondheidswaarschuwingen op tabaksproducten combineren met illustraties uit de gegevensbank die de Commissie heeft aangelegd. België, Ierland, Letland en het VK hebben reeds hun belangstelling laten blijken.

Meer informatie vindt u op de volgende sites:

http://europa.eu.int/comm/health/ph_determinants/life_style/Tobacco/he lp_en.htm

http://www.help-eu.com

en

MEMO/05/174.