IP/05/606
Brussel, 26 mei 2005
De Commissie lanceert een tv-spot-campagne voor een leven zonder tabak
Naar aanleiding van de VN-werelddag zonder tabak (31 mei) heeft de
Europese Commissie de volgende fase van haar HELP-campagne tegen roken
gepresenteerd: een campagne met tv-spots in de hele EU die ervoor moet
zorgen dat deze dodelijke gewoonte niet meer als "normaal" wordt
beschouwd. In de spots worden sigaretten in drie alledaagse situaties
door feesttoeters vervangen. Zo wordt aangetoond dat roken niet
normaal is en welke problemen het veroorzaakt. De campagne moet er de
aandacht op vestigen dat wie aan roken verslaafd is, beïnvloedbaar is
of aan sigarettenrook wordt blootgesteld, hulp kan krijgen. De spots
veroordelen niet de rokers of de jongeren, maar maken de sigaret zelf
belachelijk. Markos Kyprianou, Europees commissaris voor Gezondheid en
consumentenbescherming, presenteerde de spots vandaag aan de pers. De
spots maken deel uit van de EU-campagne tegen roken "HELP - Voor een
leven zonder tabak" (zie IP/05/225). Naast de tv-spots die vanaf 7
juni in alle 25 EU-lidstaten zullen worden getoond, lanceerde de
Commissaris ook de "HELP"-website en maakte hij melding van de laatste
ontwikkelingen van de campagne. Voorts keurde de Commissie ook
wetgeving goed waardoor op sigarettenpakjes waarschuwingen in de vorm
van foto's kunnen worden afgedrukt, zoals foto's van zwarte longen of
rotte tanden (zie IP/04/1284).
Markos Kyprianou, Europees commissaris voor Gezondheid en
consumentenbescherming, verklaarde: "De meeste oudere rokers weten dat
het absurd is om geld uit te geven aan een gewoonte die hun dood zal
worden. In het bijzonder jongeren zijn door de tabaksindustrie echter
gemakkelijker te beïnvloeden. Zij voelen zich misschien onder druk
gezet om te beginnen met roken om door hun leeftijdsgenoten te worden
aanvaard en als "cool" te worden beschouwd. Deze spots moeten de
tabaksindustrie de wind uit de zeilen nemen door aan te tonen dat
tabak niet "cool", glamoureus of zelfs maar normaal is. Met humor wil
de campagne tonen hoe absurd roken eigenlijk is. Tegelijkertijd wordt
ook de duidelijke boodschap meegegeven dat mensen hulp kunnen krijgen
om een leven zonder tabak te leiden."
In de ene spot zie je een tiener die onder druk van zijn
leeftijdsgenoten staat om te beginnen met roken, in de andere spot een
volwassen roker die maar al te graag zou stoppen met roken en in een
derde spot een niet-roker die op een feestje de rook van anderen moet
verdragen. De rokers zie je in deze spots echter geen sigaretten
roken, maar op een feesttoeter blazen. Uit uitgebreide voorafgaande
tests is gebleken dat de doelgroepen duidelijk begrijpen dat deze
vervanging van sigaretten door toeters roken belachelijk moet maken.
De spots worden afgesloten met de boodschap dat mensen hulp kunnen
krijgen en vermelden de website van de HELP-campagne: www.help-eu.com.
Deze site bevat informatie in 20 EU-talen over hoe te stoppen met
roken en hoe te weerstaan aan druk van buiten uit. Hij vermeldt ook
organisaties in elk van de 25 EU-landen die bij dergelijke problemen
kunnen helpen.
Er komen twee reeksen spots: de eerste vanaf 7 juni en de tweede in
september. Alvorens de spots worden uitgezonden zal elke lidstaat de
roadshow van de HELP-campagne op bezoek hebben gekregen.
Waarschuwingen in de vorm van foto's
Dankzij de wetgeving die de Commissie heeft goedgekeurd kunnen de
lidstaten die dat wensen de standaard gezondheidswaarschuwingen op
tabaksproducten combineren met illustraties uit de gegevensbank die de
Commissie heeft aangelegd. België, Ierland, Letland en het VK hebben
reeds hun belangstelling laten blijken.
Meer informatie vindt u op de volgende sites:
http://europa.eu.int/comm/health/ph_determinants/life_style/Tobacco/he
lp_en.htm
http://www.help-eu.com
en
MEMO/05/174.
European Union