MILIEU- EN NATUURPLANBUREAU
MNP: Advies Nouwen pas op lange termijn gunstig voor milieu
Het vervangen van de motorrijtuigenbelasting en een deel van de
aanschafbelasting door een kilometerheffing, kan aanzienlijke
milieuwinst opleveren. Invoering van beprijzing op een aantal
fileknelpunten levert echter slechts een beperkte verbetering op voor
het milieu. Dat blijkt uit een onderzoek van het Milieu- en
Natuurplanbureau naar de milieueffecten van het advies van het
Platform Anders Betalen voor Mobiliteit over beprijzing van het
wegverkeer.
Effecten op korte termijn
Het voorstel van het Platform onder leiding van de heer Nouwen,
bestaat uit een gefaseerde invoering van beprijzing. Op korte termijn
(voor 2010) zullen weggebruikers een prijs betalen op een aantal
fileknelpunten op het hoofdwegennet. Deze voorfase heeft volgens het
Milieu- en Natuurplanbureau weinig effect op het verminderen van de
landelijke vervuiling door het wegverkeer en het verbeteren van de
lokale luchtkwaliteit ter plaatse. Om op korte termijn
luchtkwaliteitknelpunten op het hoofdwegennet te verminderen zijn
andere maatregelen effectiever. Het invoeren van een kilometerheffing
voor het zware vrachtverkeer op het hoofdwegennet (zoals in Duitsland)
kan op de korte termijn een versnelde verschuiving naar schone
vrachtauto's opleveren. Deze kilometerheffing zou dan rekening moeten
houden met de mate waarin vrachtwagens vervuilende stoffen uitstoten.
Daarnaast kan het verlagen van de maximumsnelheid van 100 naar 80
kilometer per uur op knelpuntlocaties de luchtkwaliteit verbeteren.
Effecten op lange termijn
Het Platform Anders Betalen voor Mobiliteit adviseert om op de langere
termijn de vaste autobelastingen (motorrijtuigenbelasting en een deel
van de aanschafbelasting) te vervangen door een kilometerheffing. Deze
heffing zou dan gedifferentieerd worden naar milieukenmerken: hoe
vervuilender een voertuig, hoe hoger de kilometerheffing. Dit levert
een aanzienlijke milieuwinst op. Het leidt tot een afname van de
vervuilende uitstoot door het wegverkeer. Uitgaande van het huidige
vaststaande emissiebeleid zal de CO2-uitstoot van het totale
wegverkeer in 2020 met ruim 5% kunnen afnemen en overige emissies
(NOx, PM10) met circa 10 tot 15%.
EINDE BERICHT
Het Milieu- en Natuurplanbureau (MNP) voorziet de Nederlandse regering
van onafhankelijke evaluaties en verkenningen over de kwaliteit van de
fysieke leefomgeving en de invloed daarvan op mens, plant en dier. Het
Milieu- en Natuurplanbureau vormt hiermee een schakel tussen
wetenschap, beleid en politiek.
Het MNP is onderdeel van het RIVM en heeft naast een onafhankelijke
rol, sinds 1 mei 2005 ook een eigen gezicht. Vanaf die datum zijn
MNP-uitingen herkenbaar aan een eigen logo en huisstijl.