Gemeente Oldenzaal


Mijlpaal bereikt in de aanpak voor- en vroegschoolse educatie

Gepubliceerd op 26-5-2005

PILOT IN ZUID - BERGHUIZEN MET SUCCES AFGEROND

Vanaf woensdag 25 mei 2005 mogen basisschool De Leemstee en peuterspeelzaal Het Barghuuske als eerste in Oldenzaal officieel het predikaat "Piramideschool en -peuterspeelzaal" gaan voeren. Die dag zal wethouder H.W.W. Winkelhuis op het stadhuis het Piramidecertificaat uitreiken aan de betrokken
peuterspeelzaalleidsters, leerkrachten en coördinatoren.

Voor- en vroegschoolse educatie is een aanbod van een educatief totaalprogramma aan peuters en kleuters op de peuterspeelzaal en in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Met deze aanpak wordt bevorderd dat kinderen een goede start kunnen maken in groep 3 van de basisschool. In groep 3 beginnen de kinderen immers met het onderwijs in lezen, schrijven en rekenen. Op een leuke en bij de leeftijd passende wijze wordt gewerkt aan de ontwikkeling van de taal-, reken-, motorische, sociaal-emotionele en andere vaardigheden. Kernwoorden bij de peuters zijn spelen, ontwikkelen en ontmoeten. Voor kleuters zijn de kernwoorden spelen, leren en werken. Kinderen die daaraan behoefte hebben krijgen extra ondersteuning in de groep (groepsgewijs of individueel).

Er bestaan verschillende VVE-programmas en in de gemeente Oldenzaal is gekozen voor de aanpak Piramide van Cito. Piramide houdt in dat leerkrachten en peuterspeelzaalleidsters per jaar maximaal dertien themas behandelen aan de hand waarvan kinderen allerlei vaardigheden leren. Op de peuterspeelzaal en in de groepen 1 en 2 worden dezelfde themas steeds iets uitgebreider en op een hoger, bij de belevingswereld van het kind passend, niveau behandeld. Het betreft een duidelijk gestructureerde aanpak. De vorderingen van de peuters en kleuters worden gevolgd doordat periodiek een testje wordt afgenomen op de onderdelen taal, ordenen ruimte en (alleen voor wat betreft de kleuters) tijd.

De invoering van VVE/Piramide brengt met zich mee dat twee professionele peuterspeelzaalleidsters per groep peuters gaan werken. Verder wordt in de groepen 1 en 2 van de basisschool een tweede kracht, te weten een onderwijsassistent, ingezet. De extra menskracht, de tutoren, hebben als taak om de kinderen te observeren tijdens de activiteiten en te werken in kleinere groepjes of met een individueel kind. Het aantal dagdelen dat de kinderen de peuterspeelzaal bezoeken is voor Piramide uitgebreid van 2 naar 3.

Oldenzaal is in september 2002 begonnen met een pilot VVE/Piramide in de wijk Zuid - Berghuizen. De leerkrachten en peuterspeelzaalleidsters van respectievelijk De Leemstee en het Barghuuske startten destijds als eerste de drie jaar durende opleiding Piramide, verzorgd door schoolbegeleidingsdienst Expertis Onderwijsadviseurs Twente. Na circa een half jaar opleiding ging men ook al werken volgens de Piramide- aanpak. Dit traject is nu afgerond. Alle 14 deelnemende leidsters, leerkrachten en de coördinatoren zijn geslaagd en mogen het Piramide-certificaat in ontvangst nemen. Peuterspeelzaal het Barghuuske en basisschool De Leemstee kunnen officieel het predikaat VVE/Piramide gaan voeren.

Na deze pilot-groep zullen tot augustus 2006 nog een drietal groepen peuterspeelzalen en scholen de opleiding voltooien. Dit betreft de basisscholen De Maten, De Regenboog met de peuterspeelzalen Pino en Okkio (opleidingsgroep 2) en De Radboudschool, De Wendakker en de Franciscusschool met peuterspeelzaal Het Wolkewietje (opleidingsgroepen 2 en 3). Naar verwachting zullen in augustus 2006 circa 60 mensen zijn opgeleid voor de aanpak Piramide.

De officiële uitreiking van de certificaten was op woensdag 25 mei. Bij die gelegenheid was een aantal genodigden aanwezig zijn, waaronder leden van de gemeentelijjke werkgroep VVE, vertegenwoordigers van Expertis Onderwijsadviseurs Twente en Cito. Omdat het bereiken van deze mijlpaal vooral te danken is aan de grote inzet van de peuterspeelzaalleidsters en leerkrachten heeft de gemeente hen deze dag extra in het zonnetje zetten.
Terug naar boven