Gemeente Oldenzaal
Mijlpaal bereikt in de aanpak voor- en vroegschoolse educatie
Gepubliceerd op 26-5-2005
PILOT IN ZUID - BERGHUIZEN MET SUCCES AFGEROND
Vanaf woensdag 25 mei 2005 mogen basisschool De Leemstee en
peuterspeelzaal Het Barghuuske als eerste in Oldenzaal officieel het
predikaat "Piramideschool en -peuterspeelzaal" gaan voeren. Die dag
zal wethouder H.W.W. Winkelhuis op het stadhuis het
Piramidecertificaat uitreiken aan de betrokken
peuterspeelzaalleidsters, leerkrachten en coördinatoren.
Voor- en vroegschoolse educatie is een aanbod van een educatief
totaalprogramma aan peuters en kleuters op de peuterspeelzaal en in de
groepen 1 en 2 van de basisschool. Met deze aanpak wordt bevorderd dat
kinderen een goede start kunnen maken in groep 3 van de basisschool.
In groep 3 beginnen de kinderen immers met het onderwijs in lezen,
schrijven en rekenen. Op een leuke en bij de leeftijd passende wijze
wordt gewerkt aan de ontwikkeling van de taal-, reken-, motorische,
sociaal-emotionele en andere vaardigheden. Kernwoorden bij de peuters
zijn spelen, ontwikkelen en ontmoeten. Voor kleuters zijn de
kernwoorden spelen, leren en werken. Kinderen die daaraan behoefte
hebben krijgen extra ondersteuning in de groep (groepsgewijs of
individueel).
Er bestaan verschillende VVE-programmas en in de gemeente Oldenzaal is
gekozen voor de aanpak Piramide van Cito. Piramide houdt in dat
leerkrachten en peuterspeelzaalleidsters per jaar maximaal dertien
themas behandelen aan de hand waarvan kinderen allerlei vaardigheden
leren. Op de peuterspeelzaal en in de groepen 1 en 2 worden dezelfde
themas steeds iets uitgebreider en op een hoger, bij de
belevingswereld van het kind passend, niveau behandeld. Het betreft
een duidelijk gestructureerde aanpak. De vorderingen van de peuters en
kleuters worden gevolgd doordat periodiek een testje wordt afgenomen
op de onderdelen taal, ordenen ruimte en (alleen voor wat betreft de
kleuters) tijd.
De invoering van VVE/Piramide brengt met zich mee dat twee
professionele peuterspeelzaalleidsters per groep peuters gaan werken.
Verder wordt in de groepen 1 en 2 van de basisschool een tweede
kracht, te weten een onderwijsassistent, ingezet. De extra menskracht,
de tutoren, hebben als taak om de kinderen te observeren tijdens de
activiteiten en te werken in kleinere groepjes of met een individueel
kind. Het aantal dagdelen dat de kinderen de peuterspeelzaal bezoeken
is voor Piramide uitgebreid van 2 naar 3.
Oldenzaal is in september 2002 begonnen met een pilot VVE/Piramide in
de wijk Zuid - Berghuizen. De leerkrachten en peuterspeelzaalleidsters
van respectievelijk De Leemstee en het Barghuuske startten destijds
als eerste de drie jaar durende opleiding Piramide, verzorgd door
schoolbegeleidingsdienst Expertis Onderwijsadviseurs Twente. Na circa
een half jaar opleiding ging men ook al werken volgens de Piramide-
aanpak. Dit traject is nu afgerond. Alle 14 deelnemende leidsters,
leerkrachten en de coördinatoren zijn geslaagd en mogen het
Piramide-certificaat in ontvangst nemen. Peuterspeelzaal het
Barghuuske en basisschool De Leemstee kunnen officieel het predikaat
VVE/Piramide gaan voeren.
Na deze pilot-groep zullen tot augustus 2006 nog een drietal groepen
peuterspeelzalen en scholen de opleiding voltooien. Dit betreft de
basisscholen De Maten, De Regenboog met de peuterspeelzalen Pino en
Okkio (opleidingsgroep 2) en De Radboudschool, De Wendakker en de
Franciscusschool met peuterspeelzaal Het Wolkewietje
(opleidingsgroepen 2 en 3). Naar verwachting zullen in augustus 2006
circa 60 mensen zijn opgeleid voor de aanpak Piramide.
De officiële uitreiking van de certificaten was op woensdag 25 mei.
Bij die gelegenheid was een aantal genodigden aanwezig zijn, waaronder
leden van de gemeentelijjke werkgroep VVE, vertegenwoordigers van
Expertis Onderwijsadviseurs Twente en Cito. Omdat het bereiken van
deze mijlpaal vooral te danken is aan de grote inzet van de
peuterspeelzaalleidsters en leerkrachten heeft de gemeente hen deze
dag extra in het zonnetje zetten.
Terug naar boven