Nieuws
Persberichten
Nedpack wint Metaalunie StrategieAward
26-5-2005
De jury van de Metaalunie StrategieAward heeft Nedpack Components
Materials Handling gekozen tot metaalbedrijf met de beste strategie.
De winnaar ontving 25 mei de Award en een cheque ter waarde van EUR
5000,- uit handen van Nout Wellink, president van De Nederlandsche
Bank. Dat gebeurde tijdens de bijeenkomst `Succes door strategie' bij
de Metaalunie in Nieuwegein.
'We zien het als een bevestiging dat we goed bezig zijn en niet zitten
te hannessen', reageert een stralende Pieter Hannessen, directeur van
Nedpack. Helemaal onverwacht kwam het niet"'We hebben duidelijk een
heel andere strategie dan de andere bedrijven.'
Jury
De jury van de Metaalunie StrategieAward werd gevormd door Nout
Wellink (voorzitter), president van De Nederlandsche Bank, algemeen
directeur van Syntens Herman Hovestad, algemeen directeur ICT~Office
Sylvia Roelofs, algemeen directeur Rotterdam Airport BV Roland
Wondolleck en directeur Innovatie SenterNovem Willem Zwalve.
Het bleek niet eenvoudig uit de drie genomineerden een winnaar te
selecteren. De genomineerde bedrijven zijn erg verschillend en kozen
alle drie bewust voor een strategie.
Nout Wellink overhandigde Pieter Hannessen namens de jury de
StrategieAward en een cheque ter waarde van EUR 5000,-.
Nedpack
Nedpack is een machinebouwer die zich richt op het automatisch
transporteren en verzamelen van producten op pallets. Nedpack heeft
bewust gekozen om niet te investeren in dure productiemiddelen voor
het maken van onderdelen, maar om gebruik te maken van
toeleveranciers.
In het juryrapport staat: 'Bijzonder is de visie op de markt: Daar
waar de concurrentie zich vooral bezighoudt met het verwerven van
orders voor complete projecten, richt Nedpack zich vooral op het
vervaardigen van enkele hoofdcomponenten van transportsystemen.
Hierdoor werkt men nu samen met bedrijven die eerder concurrenten
waren. Het strategisch plan is een business plan waarin diverse
SWOT-analyses zijn opgenomen, de concurrentie is in kaart gebracht en
men zoekt gericht contact.'
Onderscheidend
De Koninklijke Metaalunie stelt jaarlijks een prijs ter beschikking
aan een mkb-bedrijf in de metaal dat zich op een bepaald gebied
aantoonbaar positief onderscheidt. Door de economische ontwikkelingen
en de opkomst van lagelonenlanden is het steeds belangrijker dat
mkb-ondernemers bewuste keuzes maken als het gaat om de toekomst van
hun bedrijf, zodat de levensvatbaarheid op lange termijn is
gewaarborgd. Daarom is dit jaar gekozen voor strategie als thema voor
de Award.
Metaalzetterij Heerenveen
Tot de laatste drie genomineerden behoorden ook Metaalzetterij
Heerenveen en BPL Brubek. De Heerenveense metaalzetterij produceert en
levert zetwerk voor aannemers en montagebedrijven. Door een sterke
klantgerichtheid en deskundig personeel is het bedrijf in staat om in
extreem korte tijd orders volgens de exacte wensen van de klant uit te
voeren. Verder kenmerkt het bedrijf zich door een goede spreiding in
het klantenbestand en een onderscheidend inkoopbeleid.
BPL Brubek
BPL Brubek in Haelen ontwikkelt en produceert hulpmiddelen voor
medewerkers om zware lasten te tillen. De van oorsprong algemene
machinebouwer heeft heel bewust de strategische keuze gemaakt een
nieuwe specialiteit in de industrie te creëren, namelijk ergohandling:
gebruiksvriendelijke en ergonomisch verantwoorde, handbediende
handlingsystemen.
Reageren: info@metaalunie.nl
Metaalunie