Metaalunie

Nieuws
Persberichten

Nedpack wint Metaalunie StrategieAward
26-5-2005

De jury van de Metaalunie StrategieAward heeft Nedpack Components Materials Handling gekozen tot metaalbedrijf met de beste strategie. De winnaar ontving 25 mei de Award en een cheque ter waarde van EUR 5000,- uit handen van Nout Wellink, president van De Nederlandsche Bank. Dat gebeurde tijdens de bijeenkomst `Succes door strategie' bij de Metaalunie in Nieuwegein.

'We zien het als een bevestiging dat we goed bezig zijn en niet zitten te hannessen', reageert een stralende Pieter Hannessen, directeur van Nedpack. Helemaal onverwacht kwam het niet"'We hebben duidelijk een heel andere strategie dan de andere bedrijven.'

Jury
De jury van de Metaalunie StrategieAward werd gevormd door Nout Wellink (voorzitter), president van De Nederlandsche Bank, algemeen directeur van Syntens Herman Hovestad, algemeen directeur ICT~Office Sylvia Roelofs, algemeen directeur Rotterdam Airport BV Roland Wondolleck en directeur Innovatie SenterNovem Willem Zwalve. Het bleek niet eenvoudig uit de drie genomineerden een winnaar te selecteren. De genomineerde bedrijven zijn erg verschillend en kozen alle drie bewust voor een strategie.
Nout Wellink overhandigde Pieter Hannessen namens de jury de StrategieAward en een cheque ter waarde van EUR 5000,-.

Nedpack
Nedpack is een machinebouwer die zich richt op het automatisch transporteren en verzamelen van producten op pallets. Nedpack heeft bewust gekozen om niet te investeren in dure productiemiddelen voor het maken van onderdelen, maar om gebruik te maken van toeleveranciers.

In het juryrapport staat: 'Bijzonder is de visie op de markt: Daar waar de concurrentie zich vooral bezighoudt met het verwerven van orders voor complete projecten, richt Nedpack zich vooral op het vervaardigen van enkele hoofdcomponenten van transportsystemen. Hierdoor werkt men nu samen met bedrijven die eerder concurrenten waren. Het strategisch plan is een business plan waarin diverse SWOT-analyses zijn opgenomen, de concurrentie is in kaart gebracht en men zoekt gericht contact.'

Onderscheidend
De Koninklijke Metaalunie stelt jaarlijks een prijs ter beschikking aan een mkb-bedrijf in de metaal dat zich op een bepaald gebied aantoonbaar positief onderscheidt. Door de economische ontwikkelingen en de opkomst van lagelonenlanden is het steeds belangrijker dat mkb-ondernemers bewuste keuzes maken als het gaat om de toekomst van hun bedrijf, zodat de levensvatbaarheid op lange termijn is gewaarborgd. Daarom is dit jaar gekozen voor strategie als thema voor de Award.

Metaalzetterij Heerenveen
Tot de laatste drie genomineerden behoorden ook Metaalzetterij Heerenveen en BPL Brubek. De Heerenveense metaalzetterij produceert en levert zetwerk voor aannemers en montagebedrijven. Door een sterke klantgerichtheid en deskundig personeel is het bedrijf in staat om in extreem korte tijd orders volgens de exacte wensen van de klant uit te voeren. Verder kenmerkt het bedrijf zich door een goede spreiding in het klantenbestand en een onderscheidend inkoopbeleid.

BPL Brubek
BPL Brubek in Haelen ontwikkelt en produceert hulpmiddelen voor medewerkers om zware lasten te tillen. De van oorsprong algemene machinebouwer heeft heel bewust de strategische keuze gemaakt een nieuwe specialiteit in de industrie te creëren, namelijk ergohandling: gebruiksvriendelijke en ergonomisch verantwoorde, handbediende handlingsystemen.
Reageren: info@metaalunie.nl