N.V. WESTERSCHELDETUNNEL

Antwoord op rapport Commissie Nouwen

Antwoord op rapport Commissie Nouwen
A4 Zuid en Randweg Eindhoven: haalbaar en betaalbaar

Den Haag, 26 mei 2005. De N.V. Westerscheldetunnel komt als eerste met een concreet antwoord op het rapport van de Commissie Nouwen. Deze organisatie heeft hiermee een uitgewerkt voorstel ontwikkeld voor de realisatie van de A4 Zuid Dinteloord - Bergen op Zoom en de Randweg Eindhoven. Het rapport, waarin de bevindingen van de N.V. Westerscheldetunnel zijn vastgelegd, wordt deze middag om 15.00 uur in het Mercure Hotel in Den Haag in ontvangst genomen door de kamerleden Verdaas (PvdA) en Van Hijum (CDA).

De oproep van Minister Peijs van Verkeer en Waterstaat aan het bedrijfsleven om met innovatieve voorstellen te komen voor de aanleg van nieuwe wegverbindingen in publiek-private samenwerking (pps) is opgepakt door de N.V. Westerscheldetunnel. In het rapport 'Mobiliteit als dienst,beprijzen als product' worden door de exploitant van de Westerscheldetunnel twee cases uitgewerkt: de verlenging van de A4 van Dinteloord naar Bergen op Zoom en de Randweg Eindhoven. Beide zijn exemplarisch voor mobiliteitsvraagstukken in Nederland.

Op basis van een tolconcessie voor een periode van 30 jaar kan het ontbrekende deel van de A4 geheel of gedeeltelijk met private middelen worden gefinancierd. De tolprijs ligt dan rond 8,5 eurocent per kilometer. Een Oostelijke Randweg rond Eindhoven, in de vorm van een tweetal tunnels, kan eveneens geheel privaat gefinancierd worden tegen een heffing van gemiddeld 7 eurocent per kilometer. Daarmee zijn de kosten voor de bouw, instandhouding en exploitatie van deze nieuwe verbindingen gedekt.

De N.V. Westerscheldetunnel heeft zich bij de uitwerking van de infrastructurele knelpunten in het rapport gebaseerd op de eigen, voor Nederland unieke, ervaring en expertise op het gebied van de bouw en private exploitatie van de Westerscheldetunnel, een succesformule.

De conclusie is dat beprijzen van infrastructuur meer mobiliteit mogelijk maakt: door verkeersmanagement wordt het wegennet beter benut én daarnaast kan nieuwe infrastructuur worden gerealiseerd. Complexe knelpunten worden opgelost met oog voor de kwaliteit van milieu, landschap en de stedelijke leefomgeving.
Beprijzen, bouwen en benutten zijn belangrijke voorwaarden voor economische groei op de lange termijn.

Overheid en politiek worden niet om geld gevraagd, maar om wettelijke ruimte voor dit soort nieuwe initiatieven om de bereikbaarheid van Nederland voor de toekomst veilig te stellen.