AutoRai

Print

Beleef een dieselvoorsprong bij Peugeot Experience

(26-5-2005)
Om Peugeots toonaangevende rol op dieselgebied en de voordelen van de moderne dieseltechniek te onderstrepen, is in het product- & proefritcentrum Peugeot Experience te Breukelen tot eind augustus de Dieselexpo te zien.
Met modellen uit verleden en heden, displays en tastbare technologie, beleeft de bezoeker de ontwikkeling die de dieselmotor sinds de uitvinding door ingenieur Rudolf Diesel heeft doorgemaakt. Mede dankzij Peugeot is de zelfontbrander uitgegroeid tot de meeste efficiënte verbrandingsmotor van dit moment. De dieselmotor is dus uitermate belangrijk voor het terugdringen van de CO' emissie.

Peugeot als dieselpionier
Als één van de eerste autofabrikanten toont Peugeot in 1921 op de Salon de lâAutomobile in Parijs een personenauto met dieselmotor. De motor is gemonteerd op het chassis van een Peugeot 156. Op grote schaal wordt de dieselmotor pas vanaf 1959 in personen-autoâs toegepast, namelijk in de Peugeot 403 Diesel. De dieseltechniek van dit model is echter van de eerste generatie, waardoor de krachtbron nog niet heel veel zuiniger is dan een benzinemotor. Dieselbrandstof kost in die tijd echter slechts eenderde van benzine, waardoor de zelfontbrander wel degelijk bestaansrecht heeft.

Daarna gaan de ontwikkelingen snel: met een aangepaste 404 Coupé Diesel laat Peugeot in 1965 zien tot welke grootse prestaties de dieseltechniek in staat is. Het prototype breekt 18 internationale snelheidsrecords door in 72 uur een afstand van 11.627 kilometer af te leggen, een gemiddelde van ruim 161 km/h. Een nieuwe mijlpaal uit Peugeots dieselhistorie is de 604 Turbo Diesel uit 1979, âs werelds eerste personenauto met turbodieselmotor.

Eerste met standaard roetfilter
Daarna wordt de turbodieselmotor verder doorontwikkeld, waardoor het vermogen toeneemt: Zo levert de Peugeot 505 GTD Turbo in 1985 dankzij een intercooler al 110 pk. Weer tien jaar later volgt de nog krachtiger 605 2.5 Turbo Diesel (130pk). Maar de grootste vooruitgang op dieselgebied boekt Peugeot in 1998 met de introductie van direct ingespoten HDi-motoren (90 pk en 110 pk).

De directe inspuiting, de hogere inspuitdruk, en de nauwkeurige regeling van die inspuiting zorgen voor een grotere efficiency en dus meer vermogen, een lager verbruik, minder geluidsproductie en schonere emissies. In 2000 ziet Peugeot opnieuw een spraakmakende mogelijkheid om de dieselmotor nog schoner te krijgen: als eerste autofabrikant past Peugeot standaard een roetfilter toe op een in serie geproduceerde personenauto: de Peugeot 607 2.2 HDiF. Inmiddels levert Peugeot in vrijwel haar hele personenautogamma HDi dieselmotoren met FAP-roetfilter, waardoor het in elke klasse (206, 307, 407, 607 en 807) mogelijk is om vanaf 1 juni 2005 in aanmerking te komen voor een korting van ⬠600,- op de BPM.

140 vierkante meter
Met de Dieselexpo in de showroom van het product- en proefritcentrum Peugeot Experience beleeft het publiek Peugeots dieselvoorsprong. Een grote, golvende expositiewand vertelt over Peugeots rijke dieselhistorie en beschrijft technologische innovaties uit het heden. Aan de hand van verbruiks- en uitstootcijfers wordt uitgelegd waarom hightech diesels de toekomst hebben, bijvoorbeeld met biodiesel als brandstof, of als hybride in combinatie met een elektromotor. Hoogtepunten van de expositie zijn zonder meer de Peugeot 404 Coupé Diesel recordauto uit 1965 en de 607 2.2 HDiF, waarmee de Fransman Philippe Couesnon binnen een jaar tijd een half miljoen probleemloze kilometers heeft afgelegd.