Print
Beleef een dieselvoorsprong bij Peugeot Experience
(26-5-2005)
Om Peugeots toonaangevende rol op dieselgebied en de voordelen van de
moderne dieseltechniek te onderstrepen, is in het product- &
proefritcentrum Peugeot Experience te Breukelen tot eind augustus de
Dieselexpo te zien.
Met modellen uit verleden en heden, displays en tastbare technologie,
beleeft de bezoeker de ontwikkeling die de dieselmotor sinds de
uitvinding door ingenieur Rudolf Diesel heeft doorgemaakt. Mede
dankzij Peugeot is de zelfontbrander uitgegroeid tot de meeste
efficiënte verbrandingsmotor van dit moment. De dieselmotor is dus
uitermate belangrijk voor het terugdringen van de CO' emissie.
Peugeot als dieselpionier
Als één van de eerste autofabrikanten toont Peugeot in 1921 op de
Salon de lâAutomobile in Parijs een personenauto met dieselmotor. De
motor is gemonteerd op het chassis van een Peugeot 156. Op grote
schaal wordt de dieselmotor pas vanaf 1959 in personen-autoâs
toegepast, namelijk in de Peugeot 403 Diesel. De dieseltechniek van
dit model is echter van de eerste generatie, waardoor de krachtbron
nog niet heel veel zuiniger is dan een benzinemotor. Dieselbrandstof
kost in die tijd echter slechts eenderde van benzine, waardoor de
zelfontbrander wel degelijk bestaansrecht heeft.
Daarna gaan de ontwikkelingen snel: met een aangepaste 404 Coupé
Diesel laat Peugeot in 1965 zien tot welke grootse prestaties de
dieseltechniek in staat is. Het prototype breekt 18 internationale
snelheidsrecords door in 72 uur een afstand van 11.627 kilometer af te
leggen, een gemiddelde van ruim 161 km/h. Een nieuwe mijlpaal uit
Peugeots dieselhistorie is de 604 Turbo Diesel uit 1979, âs werelds
eerste personenauto met turbodieselmotor.
Eerste met standaard roetfilter
Daarna wordt de turbodieselmotor verder doorontwikkeld, waardoor het
vermogen toeneemt: Zo levert de Peugeot 505 GTD Turbo in 1985 dankzij
een intercooler al 110 pk. Weer tien jaar later volgt de nog
krachtiger 605 2.5 Turbo Diesel (130pk). Maar de grootste vooruitgang
op dieselgebied boekt Peugeot in 1998 met de introductie van direct
ingespoten HDi-motoren (90 pk en 110 pk).
De directe inspuiting, de hogere inspuitdruk, en de nauwkeurige
regeling van die inspuiting zorgen voor een grotere efficiency en dus
meer vermogen, een lager verbruik, minder geluidsproductie en schonere
emissies. In 2000 ziet Peugeot opnieuw een spraakmakende mogelijkheid
om de dieselmotor nog schoner te krijgen: als eerste autofabrikant
past Peugeot standaard een roetfilter toe op een in serie
geproduceerde personenauto: de Peugeot 607 2.2 HDiF. Inmiddels levert
Peugeot in vrijwel haar hele personenautogamma HDi dieselmotoren met
FAP-roetfilter, waardoor het in elke klasse (206, 307, 407, 607 en
807) mogelijk is om vanaf 1 juni 2005 in aanmerking te komen voor een
korting van ⬠600,- op de BPM.
140 vierkante meter
Met de Dieselexpo in de showroom van het product- en proefritcentrum
Peugeot Experience beleeft het publiek Peugeots dieselvoorsprong. Een
grote, golvende expositiewand vertelt over Peugeots rijke
dieselhistorie en beschrijft technologische innovaties uit het heden.
Aan de hand van verbruiks- en uitstootcijfers wordt uitgelegd waarom
hightech diesels de toekomst hebben, bijvoorbeeld met biodiesel als
brandstof, of als hybride in combinatie met een elektromotor.
Hoogtepunten van de expositie zijn zonder meer de Peugeot 404 Coupé
Diesel recordauto uit 1965 en de 607 2.2 HDiF, waarmee de Fransman
Philippe Couesnon binnen een jaar tijd een half miljoen probleemloze
kilometers heeft afgelegd.
AutoRai