Welstandsbeleid voor woonboten en zicht op 500 nieuwe ligplaatsen
Amsterdam heeft een nieuw welstandsbeleid voor woonboten
25 mei 2005
---
Marjolijn van Goethem
Amsterdam heeft een nieuw welstandsbeleid voor woonboten. De nota
`Welstand voor woonboten; een gereedschapskist' is voor de stadsdelen
een middel om een op hun gebied toegespitst welstandsbeleid voor
woonboten te formuleren. Het opzetten van dit beleid is een van de
prioriteiten van het project Wonen op het Water dat begin 2003 is
gestart. Een andere prioriteit was het creëren van nieuwe ligplaatsen.
De gemeenteraad heeft halverwege de jaren '90 gevraagd om
gestructureerde groei van het aantal ligplaatsen (motie Spit). Na
jaren van discussie tussen vertegenwoordigers van woonbootorganisaties
en de gemeente besloten wethouder en stadsdeelportefeuillehouders tot
een stadsbrede schouw van oevers. Op basis daarvan concludeert het
college van B&W nu dat er op zeventig locaties maximaal 500 nieuwe
ligplaatsen gecreëerd kunnen worden. De verantwoordelijkheid voor het
daadwerkelijk realiseren van deze nieuwe plaatsen ligt bij de
stadsdelen.
Welstand
Welstand voor woonboten is niet bij wet geregeld. Centrale stad en
stadsdelen kunnen wel voorwaarden verbinden aan het verlenen van een
ligplaatsvergunning. Met de nota `Welstand voor woonboten' heeft
Amsterdam hiervoor een kader. Het welstandsbeleid zal gelden voor alle
woonboten op het moment dat een verbouwing of vervanging van bestaande
boten, of het aanleggen van een nieuwe boot aan de orde is. De
stadsdelen Amsterdam-Centrum, Amsterdam-Noord, Oost/Watergraafsmeer,
Osdorp, Westerpark en ZuiderAmstel hebben al aangegeven
welstandsbeleid te willen opstellen.
Het nieuwe welstandsbeleid sluit aan bij het beleid dat voor de wal
geldt. Centraal staat de vraag of het object past in de omgeving.Het
welstandsbeleid omvat onder meer een stappenplan voor het opstellen
van beleid, nieuwe definities voor categorieën woonboten (schip, ark,
vaartuig en buitencategorie) en criteria voor de opbouw, materiaal en
kleur. Deze criteria kunnen per categorie en stadsdeel verschillen
zodat stadsdelen een op hun omgeving toegesneden welstandsbeleid
kunnen maken. Het is de bedoeling dat stadsdelen een zo klein
mogelijke selectie van criteria gaan hanteren. Zij handhaven zelf of
hieraan voldaan wordt.
Criteria voor welstand en historische waarde zijn zoveel mogelijk
losgekoppeld om vermenging van welstands- en monumentenbeleid, zoals
in het verleden optrad, te voorkomen.
Ook heeft het college besloten om geen beleid voor historische en/of
monumentale woonboten uit te werken. De gemeenteraad heeft in 1999 de
wens uitgesproken om de mogelijkheden hiervoor te onderzoeken. Redenen
om dit uiteindelijk niet te doen zijn onder meer de hoge kosten, de te
verwachten complicaties door discussie over welke woonboten als
historisch voor Amsterdam moeten worden gezien, en het feit dat boten
tijdelijk naar elders kunnen uitwijken.
Nieuwe ligplaatsen
Het is de taak en bevoegdheid van stadsdelen om te besluiten tot de
ontwikkeling van de nieuwe ligplaatsen. Het overleg van
portefeuillehouders van stadsdelen heeft uitgesproken zich ervoor te
willen inzetten om de komende jaren over de 500 locaties te besluiten.
De aantallen lopen per stadsdeel erg uiteen: van 1 tot 5 in Zuidoost,
tot 50 of meer in Westerpark of Slotervaart.
Een deel van de vijftig locaties (bijvoorbeeld in Oud-West en Centrum)
zal worden gebruikt voor herschikking van woonboten; het grootste deel
zal echter nieuwe ligplaatsen betreffen. Voorgesteld wordt om in
navolging van de motie Van Poelgeest (13 oktober 2004) een
substantieel deel van de nieuwe ligplaatsen uit te geven met een
`sociale aanlegovereenkomst'. Dit houdt in dat de woonbootbewoner niet
meer betaalt voor de economische waarde van de ligplaats dan hij op
grond van zijn inkomen en vermogen kan opbrengen. Het restant van de
waarde wordt een renteloze en aflossingsvrije schuld die pas hoeft te
worden ingelost als inkomen of vermogen stijgen, of bij verkoop van de
boot. Ook hier hebben de stadsdelen zich voor uitgesproken.
Pb-101
Gemeente Amsterdam