Onderwijsraad
P E R S B E R I C H T
KENMERK
20050173/795
DATUM
25 mei 2005
Innovatienetwerken nodig in alle onderwijssectoren
ONDERWIJSRAAD WIL LECTOREN OP ROC
EN UNIVERSITEIT
Onderwijsinstellingen kunnen een veel grotere rol spelen bij het be-
vorderen van innovatie in hun eigen regio dan zij op dit moment
doen, vindt de Onderwijsraad. Universiteiten en ROC's kunnen daar-
bij een voorbeeld nemen aan de wijze waarop het hbo deelneemt in
innovatienetwerken en bijdraagt aan kennisverspreiding. Lectoren in
het hbo blijken het innovatief vermogen van onderwijsinstellingen te
vergroten. Deze functie kan daarom ook in het wetenschappelijk
onderwijs en de bve-sector geïntroduceerd worden. Dat stelt de On-
derwijsraad in zijn advies Bijdragen van onderwijs aan het Neder-
landse innovatiesysteem, dat vandaag verschijnt.
Het onderwijs kan een sterkere bijdrage leveren aan de verbetering van het
Nederlandse innovatiesysteem dan nu het geval is. De Onderwijsraad schetst
hiervoor vier mogelijke rollen voor het onderwijs, variërend van een mini-
mumvariant als `uitvoerder' tot de meest actieve rol waarbij het onderwijs de
`initiator' van een netwerk is. Wil het onderwijs daadwerkelijk bijdragen aan
innovatie in de regio, dan moet er onder meer aandacht komen voor een
betere samenwerking met bedrijven en maatschappelijke instellingen, moeten
instellingen in hun beleid het gebruik van kennis meer waarderen en zullen
instellingen zich regionaal meer moeten profileren. De Onderwijsraad stelt
verder dat de overheid het innovatiebeleid kan versterken door het geven van
financiële prikkels, het aangaan van een samenwerking tussen de ministeries
van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap en van Economische Zaken, en het
ondersteunen van onderwijsinstellingen bij het uitwisselen van kennis.
Noodzaak versterking rol in innovatienetwerk verschilt per sector
De wijze waarop het onderwijs zijn bijdrage aan innovatienetwerken kan
verbeteren, verschilt per sector. De bve-sector heeft veel ervaring met het
leggen van contacten met de (regionale) externe omgeving. Voor deze sector
ligt de meerwaarde vooral in het introduceren van innovatiekringen, waarbij
een coördinerende docent het voortouw neemt. Het hbo kan meer halen uit
een actievere deelname aan innovatienetwerken en zou in de visie van de
Onderwijsraad in de regio een regierol moeten vervullen. Daarvoor is het van
belang dat de lectoren in het hbo meer naar buiten treden en de bestaande
kenniskringen ombouwen en aanvullen met innovatiekringen. Voor het we-
tenschappelijk onderwijs ziet de raad vooral meerwaarde in het gebruiken
van onderzoek(sresultaten) voor het intensiveren van contacten met het be-
drijfsleven en maatschappelijke organisaties.
Innovatiegelden Paasakkoord direct naar onderwijsveld
De Onderwijsraad is van mening dat een deel van de vrijgekomen innovatie-
gelden (Paasakkoord 2005) direct ten goede moet komen aan onderwijsinstel-
lingen voor het (verder) opbouwen van innovatiekringen en de daarmee ver-
bonden lector(achtige) functies. Daarnaast kan de minister in het Innovatie-
platform bevorderen dat onderwijs meer aan bod komt, bijvoorbeeld door
KENMERK
Pagina 2
een werkgroep onderwijs en innovatie in te stellen, die zich specifiek richt op
de rol van het onderwijs bij innovatie.